MINISTEREN
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. juni 2018
2018-972
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (UUI alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 398:
Vil ministeren redegøre for, om der til togpersonalet foreligger særlige instruk-
tioner til håndtering af ikke-betalende rejsende, når disse er udlændinge eller
asylansøgere?
Svar:
Spørgsmålet er forelagt Arriva, der oplyser følgende:
’’Arrivas
togpersonale følger samme procedure for håndtering af ikke-betalende
rejsende, uanset den rejsendes etnicitet eller status. Såfremt der ikke kan fore-
vises gyldig rejsehjemmel, udskriver kontrolpersonalet kontrolafgift til den
ikke-betalende rejsende på baggrund af forevist legitimation. Hvis den rejsende
ikke kan eller vil forevise legitimation, kan personalet bede den ikke-betalende
rejsende om at forlade toget ved næste stoppested. Arrivas kontrolpersonale er
dog instrueret i ikke at bede de ikke-betalende rejsende, om at forlade toget ved
næste stoppested, hvis disse tidligere har udvist konfliktskabende adfærd over
for kontrolpersonalet.’’
Spørgsmålet er ligeledes forelagt DSB, der oplyser følgende:
’’DSB
har et regelsæt for billettering til brug for det personale, der kontrollerer
billetter. Hovedreglen er, at der skal udskrives kontrolafgift til alle passagerer,
der ikke kan forevise gyldig billet til deres rejse. Der er dog 6 undtagelser fra
denne regel. Der skal blandt andet ikke udskrives kontrolafgifter til børn og
andre kunder, herunder nyankomne turister, der ikke forstår dansk eller en-
gelsk og har svært ved at betjene sig selv. Her udstedes i stedet en billet. Denne
regel gælder ikke for folk med fast eller midlertidigt ophold i Danmark.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen