Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1820910_0001.png
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 5128
Doknr.
497212
Dato
21-11-2017
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har d. 24. oktober 2017 stillet følgen-
de spørgsmål nr. 37 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed be-
svares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 37:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Afsløring: Kommune samarbejder med islamisk
sharia-forening
om ny moské” bragt på newspeak.info den 23. oktober 2017? Mener
ministeren, at der bør oprettes en national liste over foreninger og trossamfund, som
kommunerne ikke bør samarbejde med?”
Svar:
Vedrørende den i spørgsmålet nævnte artikel
I den artikel, der er henvist til i spørgsmålet, er det blandt andet anført, at Holbæk
Kommune har været i dialog med Tyrkisk Islamisk Kultur- og Undervisningscenter,
herunder om at finde en egnet bygning eller byggegrund, som kommunen kan sælge
til Tyrkisk Islamisk Kultur- og Undervisningscenter med henblik på opførelse af en
stormoské. I artiklen kritiseres, at kommunen ikke har undersøgt foreningens vedtæg-
ter, hvori det anføres, at foreningens virksomhed og målsætning blandt andet baseres
på Koranen og Profetens Traditioner. Dette indebærer ifølge artiklen, at foreningen
går ind for sharia.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har anmodet Holbæk Kommune om oplysning om
sagen til brug for besvarelsen af nærværende spørgsmål. Holbæk Kommune har i den
anledning oplyst, at kommunen påtænker primo 2018 at udbyde en grund i et såkaldt
”projektudbud”,
hvor interesserede købere skal indgive forslag til grundens anvendel-
se, at kommunen i den forbindelse har været i dialog med Tyrkisk Islamisk Kultur- og
Undervisningscenter, men også andre en række andre interesserede potentielle købe-
re, og at kommunen således ikke på nuværende tidspunkt har taget stilling til, til hvil-
ket formål grunden skal sælges.
I den anledning kan jeg oplyse følgende:
Det følger af § 68 i lov om kommunernes styrelse, at salg af kommunens faste ejen-
domme som udgangspunkt skal finde sted efter forudgående offentligt udbud. Der er i
medfør af bestemmelsen udstedt en bekendtgørelse om offentligt udbud ved salg af
kommunens henholdsvis regionens faste ejendomme.
Formålet med reglerne er, at offentligheden får kendskab til, at en kommunal ejendom
er udbudt til salg, og at alle derved på lige fod får mulighed for at komme i betragtning
som købere af en kommunal ejendom. Muligheden for købstilbud fra en bredere kreds
vil også kunne føre til, at der opnås de købstilbud, der er de bedste for kommunen.
Desuden vil kommunen kunne sikre sig imod kritik af, at der ved et ejendomssalg skul-
le være sket en usaglig begunstigelse af køber.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om kommentar til artiklen "Afsløring: Kommune samarbejder med islamisk sharia-forening om ny moské" bragt på newspeak.info den 23. oktober 2017, til økonomi- og indenrigsministeren
1820910_0002.png
Jeg kan videre oplyse, at ovenstående regler om udbud af kommunens faste ejendom
ikke indeholder begrænsninger med hensyn til, hvem en kommune kan sælge fast
ejendom til. Det er imidlertid en generel betingelse, at salg sker til markedsprisen.
Salg kan dog ske til under markedsprisen, hvis der er tale om en forening, institution
m.v., som kommunen kan yde støtte til.
Det er min opfattelse, at de gældende regler om udbud ved salg af kommunens faste
ejendomme er hensigtsmæssige, blandt andet fordi de medvirker til, at kommunen får
de bedste købstilbud. Jeg finder ikke grundlag for at ændre reglerne, således at der
fastsættes begrænsninger med hensyn til, hvem kommunen kan sælge fast ejendom
til.
Det bemærkes, at reglerne i folkeoplysningsloven om, at kommuner ikke kan yde til-
skud til eller udlåne eller udleje lokaler til foreninger, hvis formål eller adfærd modar-
bejder eller underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskeret-
tigheder, ikke indeholder begrænsninger med hensyn til, hvem kommuner kan sælge
fast ejendom til.
Hvad angår den konkrete sag, som er omtalt i den omhandlede artikel, kan jeg oplyse,
at regler om tilsynet med kommunerne findes i lov om kommunernes styrelse.
Efter disse regler varetages tilsynet med kommunerne af Ankestyrelsen. Ankestyrel-
sens tilsyn er et retligt tilsyn. Det betyder, at Ankestyrelsen fører tilsyn med, at kom-
munerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder.
Ankestyrelsen fører dog ikke tilsyn i det omfang, særlige klage- eller tilsynsmyndighe-
der kan tage eller har taget stilling til den pågældende sag. Ankestyrelsen kan ikke
tage stilling til, om kommunernes dispositioner er rimelige eller hensigtsmæssige eller
til spørgsmål om skønsudøvelsen, så længe skønnet udøves inden for de rammer, der
er fastsat i lovgivningen. Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkeligt grund-
lag for at rejse en tilsynssag.
Det tilkommer således ikke mig på det foreliggende grundlag at udtale mig om den
konkrete sag.
Vedrørende oprettelse af en national liste over foreninger og trossamfund
Udlændinge- og integrationsministeren har på baggrund af anmodning fra Økonomi-
og Indenrigsministeriet om bidrag til besvarelsen af spørgsmålet anført følgende:
”Som
opfølgning på forkynderaftalen fra maj 2016 er det med lov nr. 1553 af 13. de-
cember 2016 (fremsat af kulturministeren) fastsat, at kommuner ikke kan yde tilskud
eller anvise lokaler efter folkeoplysningsloven til foreninger, hvis formål eller adfærd
modarbejder eller underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menne-
skerettigheder.
Kommunerne kan herefter heller ikke på andet grundlag end folkeoplysningsloven (fx,
efter kommunalfuldmagtsreglerne) yde tilskud eller udlåne eller udleje lokaler til for-
eninger, hvis formål eller adfærd modarbejder eller underminerer demokrati eller
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
Videre skal kommunalbestyrelserne offentliggøre en fortegnelse over foreninger, der
er meddelt afslag på støtte, og det skal i fortegnelsen angives, hvilken betingelse i
folkeoplysningsloven eller regler fastsat i medfør heraf, som har begrundet kommu-
nalbestyrelsens afgørelse om afslag mv. Det forudsættes, at fortegnelsen som ud-
gangspunkt offentliggøres på kommunens hjemmeside.
2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om kommentar til artiklen "Afsløring: Kommune samarbejder med islamisk sharia-forening om ny moské" bragt på newspeak.info den 23. oktober 2017, til økonomi- og indenrigsministeren
1820910_0003.png
Der er således allerede fastsat regler om, at kommunerne skal offentliggøre fortegnel-
sen over foreninger, der konkret er meddelt afslag på støtte.
Og det er netop kommunerne, der har det lokalkendskab, der skal til for at vurdere,
om der skal indgås samarbejde med en forening. Derfor er der efter min mening ikke
behov for at oprette en særskilt national liste.”
Jeg kan henholde mig til udlændinge- og integrationsministerens udtalelse om
spørgsmålet.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
3