Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 23. januar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 368 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 368:
Mener ministeren, at det er forventeligt, at en ansøger om humanitært ophold
udtrykkeligt i forbindelse med sin ansøgning giver udtryk for tvivl om, hvorvidt
ansøgeren rent faktisk har adgang til behandling i hjemlandet, når det siden 1.
august 2010 har været praksis, at spørgsmålet om, hvorvidt behandlingen i praksis
er til rådighed for den konkrete ansøger, ikke er afgørende?
Svar:
Folketinget vedtog i 2010 en praksisændring, som indebar, at det som det klare
udgangspunkt er uden betydning, om medicinen og behandlingen i hjemlandet
alene kan fås mod egenbetaling
–
uanset betalingens størrelse.
Den gældende praksis er ikke til hinder for, at en ansøger kan gøre gældende, at
den pågældende ikke har faktisk adgang til behandling i hjemlandet.
Ministeriet ser således
–
også efter praksisændringen i 2010
–
jævnligt eksempler
på, at ansøgere gør gældende, at de f.eks. ikke har råd til at betale for behandling
i hjemlandet.
Det er ministeriets vurdering, at der fortsat gælder en høj tærskel for vurderingen
af den faktiske adgang
–
også efter Paposhvili-dommen. Jeg henviser her til
besvarelsen af spørgsmål nr. 665 (UUI
–
alm. del) (FT 2016-17), s. 7.
Det betyder, at en ansøger godt kan blive pålagt selv at betale for behandlingen
–
også større beløb. Beløbets størrelse vil afhænge af de samlede omstændigheder i
sagen.
Det, der afgørende ændres ved dommen, er derimod, at der helt generelt indføres
e pligt til, at a i de særlige sager ”other ver e ceptio al cases” , so er
genstand for dommen, mere systemisk skal leve op til den udvidede
19. februar 2018
Humanitært ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2018 - 1485
358962
Side
1/2