Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1831594_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg Slot 1
1218 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. december 2017
Politikontoret
Simon Eriksen
2017-0032/40-0041
544426
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 31 (Alm. del), som Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den 16.
oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Bendixen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om, hvilke muligheder henholdsvis politiet og boligforeningen har for at hjælpe borgere, der bliver chikaneret og truet i et boligkvarter m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 31 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrati-
onsudvalg:
”Kan
ministeren redegøre for, hvilke muligheder henholdsvis
politiet og boligforeningen har for at hjælpe borgere, der bliver
chikaneret og truet i et boligkvarter, og om der eventuelt er lov-
givning på vej for at få strammet op over for bandelignende
grupper i boligkvarterer.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan generelt oplyse, at politiet har en række mu-
ligheder for at hjælpe borgere, der bliver chikaneret eller truet.
Ud over muligheden for at forfølge overtrædelserne strafferet-
ligt gennem efterforskning og retsforfølgelse kan der også med-
deles (straks-)tilhold eller opholdsforbud til personen, der står
bag chikanen eller truslerne.
Der kan endvidere iværksættes hjælpe- og støtteforanstaltninger
i forhold til den chikanerede eller truede person, herunder f.eks.
udlevering af overfaldsalarm, vejledning om, hvordan man skal
reagere i tilfælde af kontakt med gerningsmanden, samt vejled-
ning om download og anvendelse af politiets ”112 app”.
Politiets muligheder for at hjælpe borgere, der udsættes for chi-
kane eller trusler, er således uafhængig af, om chikanen og/eller
truslerne finder sted i et boligkvarter eller andre steder.
I forhold til de særligt udsatte boligområder kan Rigspolitiet op-
lyse, at det er Rigspolitiets overordnede strategi, at der ved hjælp
af analysebaseret politiarbejde skal ske forebyggelse og bekæm-
pelse af den kriminalitet, som måtte finde sted i områderne. Po-
litiet har således løbende fokus på at iværksætte forebyggende
indsatser i de særligt udsatte boligområder med henblik på at
øge trygheden og nedbringe kriminaliteten. Dette sker bl.a. ved
at sikre en hurtig og effektiv politimæssig tilstedeværelse. Poli-
tiets indsats er baseret på lokale trusselsvurderinger og resulta-
terne af ”Politiets Tryghedsindeks”,
så indsatsen løbende mål-
rettes problemernes aktuelle omfang og karakter. Herudover
samarbejder politiet med andre myndigheder og interessenter
om den forebyggende indsats i de særligt udsatte boligområder.
Det kan afslutningsvis nævnes, at politiet i medfør af almenbo-
ligloven har mulighed for at videregive oplysninger til en bolig-
organisation om strafferetlige afgørelser vedrørende forhold,
2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om, hvilke muligheder henholdsvis politiet og boligforeningen har for at hjælpe borgere, der bliver chikaneret og truet i et boligkvarter m.v., til justitsministeren
som en beboer har begået inden for eller med virkning i det bo-
ligområde, som den pågældende bor i, eller mod en ansat i bo-
ligorganisationen. Videregivelsen skal imidlertid anses for nød-
vendig som led i en eksisterende tryghedsskabende indsats i det
pågældende boligområde. Oplysningerne kan efterfølgende bru-
ges af boligorganisationen i forbindelse med en opsigelses- eller
ophævelsessag og således understøtte anvendelsen af de opsi-
gelses- og ophævelsesgrunde, der findes i almenlejeloven.”
2.
Regeringen vil ved årets udgang komme med konkrete forslag til, hvor-
dan vi langt mere målrettet kan sætte ind over for parallelsamfund. Vi skal
være mere håndfaste i vores tilgang til de boligkvarterer og områder, hvor
der er problemer med kriminalitet og utryghed, og så skal vi forebygge, at
unge fra disse områder ender i kriminalitet. I den forbindelse ser vi også på,
hvordan vi kan sikre, at det bliver lettere at udsætte kriminelle lejere fra
deres bolig.
3