Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1831596_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg Slot 1
1218 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. december 2017
Politikontoret
Simon Eriksen
2017-0032/40-0040
544422
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 30 (Alm. del), som Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den 16.
oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Bendixen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om en borger der bliver truet af en gruppe indvandrere, af politiet får besked på, at han gerne må forsvare sig selv m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 30 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og integrati-
onsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere på, at en borger, der bliver truet af
en gruppe indvandrere, af politiet får besked på, at han gerne må
forsvare sig selv, og at politiet ikke kan hjælpe ham. Og mener
ministeren, at det er i orden, at politiet opfordrer borgerne til at
yde selvtægt?”
Svar:
Det skal indledningsvist bemærkes, at spørgsmålet bygger på en henven-
delse, som politiet og Justitsministeriet ikke har nærmere kendskab til. På
den baggrund er det ikke muligt at kommentere den konkrete sag.
Der må ikke herske tvivl om, at politiet er til for borgerne. Borgerne skal
mødes af et imødekommende, serviceminded og professionelt politi. Det er
utilfredsstillende, hvis borgerne oplever, at politiet ikke tager deres henven-
delser alvorligt eller opfordrer til selvtægt.
Justitsministeren lancerede den 12. oktober 2017 en række initiativer, som
skal sætte fokus på politiet som serviceorienteret virksomhed. I den forbin-
delse vil Rigspolitiet bl.a. udvikle et nationalt koncept for uddannelse af
personale og for opfølgning på borgerbetjening, samt udarbejde retningslin-
jer for bedre ledelsesopfølgning på uhensigtsmæssig borgerbetjening.
Derudover er der iværksat en undersøgelse af borgernes oplevelse af politiet
gennem en række spørgsmål til et repræsentativt udsnit af befolkningen. Un-
dersøgelsen har til formål at give en større indsigt i borgernes møde med
politiet med henblik på at udarbejde yderligere tiltag, der kan forbedre poli-
tiets borgervendte betjening.
2