Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1842189_0001.png
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 6209
Doknr.
507412
Dato
08-01-2018
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har d. 19. december 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 232 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 232:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan de elever, der ikke er tredjegeneration fra Tyrki-
et, Jugoslavien og Pakistan, men er børn af efterkommere fra øvrige ikkevestlige lan-
de klarer sig ved folkeskolens afgangseksamen (jf. analysen
”En
stor del af indvandre-
res og efterkommeres lavere karakterer i forhold til danskere kan forklares” fra Dan-
marks Statistik, 30. november 2017)?”
Svar:
I spørgsmålet henvises til Danmarks Statistiks analyse ”En stor del af indvandreres og
efterkommeres lavere karakterer i forhold til danskere kan forklares”,
hvor resultater
fra folkeskolens afgangseksamen sammenlignes på tværs af herkomst og oprindel-
sesland.
Børn af efterkommere,
der har afsluttet en folkeskoleuddannelse i perioden 2012-
2016, udgør samlet set 1.454 elever. Danmarks Statistik har oplyst, at der af hensyn til
resultaternes usikkerhed alene er medtaget lande, hvor der indgår mere end 100 ele-
ver i gruppen. Det betyder, at der i analysen kun indgår børn af efterkommere fra tre
lande (Tyrkiet, Jugoslavien og Pakistan).
For så vidt angår opgørelsen af karaktergennemsnittet (figur 2 i analysen), kan børn af
efterkommere fra ikke-vestlige lande (ekskl. Tyrkiet, Jugoslavien og Pakistan) betrag-
tes under ét. For denne gruppe gælder det, at børn af efterkommere har et karakter-
gennemsnit, der er højere end indvandrere, men på niveau med efterkommere, jf.
figur 1.
Oprindelseslandet for personer i gruppen ”Andre ikke-vestlige lande” er forskellig
sammensat for henholdsvis indvandrere, efterkommere og børn af efterkommere.
1
Man skal derfor være varsom med at fortolke på forskellen i karaktergennemsnit mel-
lem indvandrere, efterkommere og børn af efterkommere for ”Andre ikke-vestlige
lan-
de”.
1
Eksempelvis omfatter børn af efterkommere fra ikke-vestlige lande (ekskl. Tyrkiet, Jugoslavien og Paki-
stan) 254 personer fra 38 lande.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om, hvordan de elever, der ikke er tredjegeneration fra Tyrkiet, Jugoslavien og Pakistan, men er børn af efterkommere fra øvrige ikke-vestlige lande klarer sig ved folkeskolens afgangseksamen, til økonomi- og indenrigsministeren
1842189_0002.png
Figur 1
Karaktergennemsnit for indvandrere, efterkommere og børn af efterkommere, 2012-2016
Karakter
7
Karakter
7
6
5
4
6
5
4
3
2
1
0
Jugoslavien
Indvandrere
Tyrkiet
Efterkommere
Pakistan
Andre ikke-vestlige lande
Børn af efterkommere
3
2
1
0
Anm.: I udregningen af karaktergennemsnittet er der standardiseret i forhold til køn og år for adgangsprøven.
Kilde: Figur 2 i analysen:
En stor del af indvandreres og efterkommeres lavere karakterer i forhold til danskere kan forklares,
Danmarks Statistik, 30. november 2017, samt supplerende beregninger for gruppen ”Andre ikke-vestlige
lan-
de” fra Danmarks Statistik.
Ifølge Danmarks Statistiks definition opgøres
børn af efterkommere
som børn med
forældre, hvoraf mindst én er efterkommer, og ingen af forældrene har dansk oprin-
delse. En
efterkommer
defineres som en person, der er født i Danmark, og hvor ingen
af forældrene er både født i Danmark og dansk statsborger.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2