Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1844618_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 15. december 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 218 (alm. del) efter ønske fra Josephine Fock (ALT) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 218:
Udlændingestyrelsen og Udlændingenævnet afviser at give Radio24syv aktindsigt i
de konkrete og på internettet i forvejen offentliggjorte udtalelser fra
prædikanterne på sanktionslisten, som Udlændingestyrelsen har lagt til grund for
at sætte dem på listen. Radio24syv har klaget over afslagene til Folketingets
Ombudsmand, som har foretaget en partshøring. I partshøringen skriver
Udlændingestyrelsen:
”De
oplysninger, som Udlændingestyrelsen har hentet fra fx
Youtube, Facebook og Twitter er nok umiddelbart tilgængelige for offentligheden
i Danmark, men stammer ikke fra autoritative kilde, hvor oplysningernes integritet
og autenticitet er hævet over enhver tvivl, og derfor falder disse oplysninger også
ude for begrebet offe tligt tilgæ gelige oplys i ger”. Udlæ di gestyrelse
skriver i samme svar, at når dette er tilfældet
”vil
myndigheden kunne komme til
at viderebringe oplysninger om personernes private forhold, som nok er offentligt
tilgæ gelige, e so ikke er korrekte og fuldko e…”.
Mener ministeren, at det er i orden, at Udlændingestyrelsen ifølge den selv har
ladet måske ukorrekte oplysninger indgå i grundlaget for at sætte prædikanter på
sanktionslisten?
Svar:
Efter udlændingelovens § 29 c, stk. 1, kan en udlænding optages på
sanktionslisten, hvis udlændingen virker som religiøs forkynder eller på anden
måde udbreder en religion eller tro og hensynet til den offentlige orden i Danmark
tilsiger, at udlændingen ikke bør have ophold her i landet.
Efter lovforarbejderne til indførelsen af sanktionslisten er det et krav for optagelse
på listen, at den pågældende udlænding i sit virke som religiøs forkynder mv.
udviser en adfærd, der kan være en trussel mod den offentlige orden i Danmark,
hvis vedkommende får lov til at indrejse. Der skal være en vis sandsynlighed for,
at vedkommende vil forsøge at indrejse i Danmark.
12.januar 2018
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 18754
343751
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om, at Udlændingestyrelsen og Udlændingenævnet afviser at give Radio24syv aktindsigt i de konkrete og på internettet i forvejen offentliggjorte udtalelser fra prædikanterne på sanktionslisten, som Udlændingestyrelsen har lagt til grund for at sætte dem på listen, til udlændinge- og integrationsministeren
Den form for adfærd, som kan begrunde optagelse på sanktionslisten, kan bestå i
ytringer, men også i andre handlinger. Adfærden kan både være udvist i udlandet
eller i forbindelse med et tidligere ophold i Danmark. Det er alene adfærd, der ses
i sammenhæng med udlændingens virke som religiøs forkynder mv., der kan føre
til optagelse på den nationale sanktionsliste, og den udviste adfærd skal give
grund til at tro, at udlændingen ved indrejse og ophold i Danmark (fortsat) vil
udgøre en trussel mod den offentlige orden.
Det beror på en konkret vurdering, der foretages af Udlændingestyrelsen i hvert
enkelt tilfælde, om en udlænding virker som religiøs forkynder eller på anden
måde udbreder en religion eller tro, om udlændingen i dette virke udviser en
adfærd, som giver grund til at tro, at udlændingen ved indrejse og ophold i
Danmark vil udgøre en trussel mod den offentlige orden, og om der er en vis
sandsynlighed for, at udlændingen vil forsøge at indrejse i Danmark.
Med hensyn til Udlændingestyrelsens oplysningsgrundlag følger det af
lovforarbejderne til indførelsen af sanktionslisten, at Udlændingestyrelsen bl.a.
løbende undersøger via åbne kilder, om der er offentligt tilgængelige oplysninger,
der giver grundlag for at optage udlændinge på den nationale sanktionsliste.
Grundlaget for optagelse på sanktionslisten vil almindeligvis være oplysninger,
som er offentligt tilgængelige for eksempel via aviser, tv, hjemmesider og sociale
medier på internettet, såsom Twitter og Facebook. Oplysninger, som er
tilgængelige via åbne kilder, og hvor der ikke er tvivl om, at udtalelserne mv.
hidrører fra en konkret udenlandsk religiøs forkynder m.fl., vil kunne føre til
optagelse på listen, uanset at det ikke kan lægges til grund, at oplysningerne er
offentliggjort på den udenlandske religiøse forkynders foranledning.
Hvis en udlænding, der er optaget på sanktionslisten, imidlertid mener at være
optaget på et urigtigt grundlag, kan den pågældende person få afgørelsen
genoptaget af Udlændingestyrelsen, i hvilken forbindelse udlændingen får
lejlighed til at fremkomme med sine bemærkninger. Hvis Udlændingestyrelsen
herefter måtte afslå at fjerne den pågældende udlænding fra listen, kan denne
afgørelse påklages til Udlændingenævnet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Udlændingestyrelsen og Udlændingenævnet.
Udlændingenævnet har oplyst følgende:
”Udlæ di ge æv et ka bekræfte, at Udlæ di gestyrelse de
. ju i
7 har
eddelt Radio syv afslag på akti dsigt i ”de ko krete
udtalelser/og eller handlinger, som har ført til, at de pågældende personer
er blevet optaget på den nationale sanktionsliste”,
og at
Udlændingenævnet den 25. september 2017 stadfæstede denne afgørelse.
Udlændingestyrelsens og Udlændingenævnets afgørelser vedrørende afslag
på aktindsigt er dernæst blevet indbragt for Folketingets Ombudsmand den
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om, at Udlændingestyrelsen og Udlændingenævnet afviser at give Radio24syv aktindsigt i de konkrete og på internettet i forvejen offentliggjorte udtalelser fra prædikanterne på sanktionslisten, som Udlændingestyrelsen har lagt til grund for at sætte dem på listen, til udlændinge- og integrationsministeren
28. september 2017, hvor sagen fortsat verserer. Udlændingenævnet
afve ter Folketi gets O buds a ds udtalelse i sage .”
Udlændingestyrelsen har endvidere bl.a. oplyst følgende:
”Det
er en forudsætning for udlændingelovens § 29 c, at der i disse sager
indgår oplysningstyper og kildetyper, som normalt ikke indgår i styrelsens
sagsbehandling. Sagernes særlige karakter afspejles ligeledes i det forhold,
at forvaltningslovens regler om partshøring ikke finder anvendelse ved
afgørelse om optagelse på sanktionslisten, jf. udlændingelovens § 29 c, stk.
2. Afgørelse om optagelse på sanktionslisten træffes således uden
forudgående partshøring af den pågældende udlænding.
Udlændingen er til gengæld sikret en særlig let adgang til genoptagelse af
sagen, jf. udlændingelovens § 29 c, stk. 5. Den person, der er optaget på
listen, har således retskrav på, at få sagen realitetsbehandlet på ny i
førsteinstansen. I den forbindelse foretages der partshøring af
udlændingen, således at udlændingen får lejlighed til at fremkomme med
sine bemærkninger til de oplysninger, der er indgået i grundlaget for
sagen.”
Jeg vil ikke udtale mig nærmere om den konkrete sag, som er blevet behandlet af
Udlændingenævnet som uafhængig klageinstans, og som på nuværende tidspunkt
er under behandling hos Folketingets Ombudsmand.
Inger Støjberg
/
Line Lekach
Side
3/3