Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1920114_0001.png
MINISTEREN
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. juli 2018
2017-6813
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Udlændige- og Integrationsudvalget har i brev af 12. december 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (UUI alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Dan Jørgensen (S).
Spørgsmål nr. 202:
Vil ministeren oplyse hvor mange asylansøgere, som benytter sig af offentlig
transport i Danmark og hvad myndighederne gør for at sikre, at asylansøgerne
har kendskab til billetsystemet?
Svar:
Spørgsmålet er forelagt DSB, Arriva og trafikselskaberne i Danmark.
DSB oplyser følgende:
”DSB
har intet kendskab til, hvor mange asylansøgere, der benytter kollektiv
trafik i Danmark.
DSB besøger asylcentre for at fortælle om mulighederne for at rejse med tog,
kravene til gyldig billet og vigtigheden af at have den rigtige billet. Der oriente-
res også om, hvilken rolle og autoritet togpersonalet har i DSB’s tog. Endvidere
uddeler togpersonalet flyers, der på forskellige sprog fortæller om billetreglerne
i Danmark.”
Trafikselskaberne i Danmark oplyser på vegne af Sydtrafik, NT, Midttrafik og
BAT følgende:
”De
regionale trafikselskaber registrerer ikke brugernes etniske sammensæt-
ning og har som sådan ikke tal for, hvor mange asylansøgere, som benytter sig
af den offentlige transport. FynBus oplyser, at to asylcentre i perioden 2015-17
har købt 13.520 forudbetalte enkeltbilletter, som formodes at være benyttet af
asylansøgere.”
I forhold til hvad der gøres for at sikre, at asylansøgere har kendskab til billet-
systemet oplyser trafikselskaberne følgende:
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om, hvor mange asylansøgere, som benytter sig af offentlig transport i Danmark m.v., til transport-, bygnings- og boligministeren
1920114_0002.png
Sydtrafik har kontaktet de relevante flygtningecentre med tilbud om at bi-
stå ved undervisning af beboerne, så de kan få kendskab til rejsereglerne i
Danmark. Det oplyses, at flere centre har taget imod denne hjælp i form af
undervisningsmateriale.
Midttrafik og NT oplyser, at de ofte er i dialog med asylcentrene samt at de
vejleder personalet omkring kørsel med kollektiv trafik og har også været
på besøg på asylcentrene og forklaret beboerne, hvorledes man anvender
kollektiv trafik i Danmark.
BAT oplyser, at de har tilknyttet en fast medarbejder til varetagelse opga-
ven med at forny periode- og skolekort til beboere på Bornholms to modta-
gecentre. Medarbejderen har med en ansat fra Bornholms Politi deltaget i
bl.a. ’gangmøder’ på centrene, hvor rejseregler mv. er blevet gennemgået.”
Side 2/3
Movia oplyser følgende:
”Movia
har ikke registreringer af, hvor mange asylansøgere der kører med Mo-
vias busser og lokaltog.
Movia er i dialog med Center Sandholm vedrørende udarbejdelse af informati-
onsmateriale om billetsystem mv. på forskellige
sprog til centrets beboere.”
Arriva Tog A/S oplyser følgende:
”Arriva
kender ikke vores rejsendes etnicitet eller evt. status som asylansøger,
og vi kan derfor ikke svare på, hvor mange asylansøgere, der rejser med vores
tog, hverken betalende eller ikke betalende.
For at hjælpe beboerne på Udrejsecenter Kærshovedgård og Center Hviding
har Arriva installeret billetsystemer på begge centre.
På Center Hviding har Arriva uddannet personalet i betjening af billetsystemet,
samt haft dialog med flere beboere. Der er opsat informationsopslag på perro-
nen i Hviding, hvoraf billetreglerne fremgår på syrisk (moderne standard ara-
bisk).
På Udrejsecenter Kærshovedgård har Arriva uddannet personalet i betjening af
billetsystemet. Der har desuden været dialog mellem centerledelsen og Arriva
Togs ledelse. I det daglige foregår dialogen vedrørende billetter med en navngi-
ven salgsmedarbejder hos Arriva. Beboerne på Udrejsecenter Kærshovedgård
anvender dog kun billetsystemet i meget begrænset omfang.
På Børnecenter Vestervig (nu lukket), Hanstholm Asylcenter og Sprogcenter
Hvidbjerg har Arriva været i dialog med de enkelte centre. Arrivas salgsperso-
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om, hvor mange asylansøgere, som benytter sig af offentlig transport i Danmark m.v., til transport-, bygnings- og boligministeren
1920114_0003.png
nale har i flere omgange afholdt informationsmøder på Sprogcenter Hvidbjerg,
vedrørende billetkøb og rejseregler, med deltagelse af tolke.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen