Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. december 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 197 (alm. del) til udlændinge- og integrationsministeren, som her-
med besvares.
Spørgsmål nr. 197:
Vil ministeren oplyse antallet og andelen af etniske danskere, vestlige indvandrere
og efterkommere og ikke-vestlige indvandrere og efterkommere som består
dansk i folkeskolen (2 eller mere i karakter)?
Svar:
Tabel 1 nedenfor viser antallet og andelen af personer med dansk oprindelse,
vestlige indvandrere og efterkommere samt ikke-vestlige indvandrere og efter-
kommere, der opnåede karakteren 2 eller derover ved 9. klasses afgangsprøve i
mundtlig dansk og dansk retskrivning i 2016. Andelen er beregnet blandt de ele-
ver, der deltog i afgangsprøven i begge fag. Indvandrerne er indvandret til Dan-
mark i alderen 0-12 år, således at de har haft mulighed for at følge hele eller dele
af folkeskolen.
Tabel 1: Antallet og andelen af personer med dansk oprindelse, vestlige indvan-
drere og efterkommere samt ikke-vestlige indvandrere og efterkommere, der
opnår karakteren 2 eller derover ved 9. klasses afgangsprøve i mundtlig dansk
og dansk retskrivning, 2016.
Antal
Andel
Personer med dansk oprindel-
54.761
97 %
se
Vestlige indvandrere
440
95 %
Vestlige efterkommere
313
98 %
Ikke-vestlige indvandrere
835
91 %
Ikke-vestlige efterkommere
4.736
95 %
Anm. 1: Andelen er beregnet blandt de elever, der deltog i afgangsprøven i begge fag.
Anm. 2: Kun indvandrere, der er indvandret til Danmark i alderen 0-12 år, er inkluderet.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets udlændingedatabase i Danmarks Statistik, IMUDD45B.
4. januar 2018
Analysekontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2017 - 18756
337971
Tallene skal ses i sammenhæng med, at der generelt er færre ikke-vestlige ind-
vandrere, der deltager i folkeskolens afgangsprøver i dansk og matematik. AKF-
rapporten ”Indvandreres
og efterkommeres vej gennem de erhvervsfaglige ud-
dannelser”
fra
viser således, at for de årgange, der har forladt grundskolen
Side
1/2