Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1827728_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 16
Talepapir - besvarelse af samrådsspørgsmål G
og H, om udenlandske chauffører
Samråds-
spørgsmål G
stillet til
udlændinge- og
integrationsminis
teren og
transport-,
bygnings og
boligministeren
Samrådsspørgsmål G
Hvad mener ministeren om, at et større
dansk transportfirma fører
statsborgere fra Ukraine, Kasakhstan
og Uzbekistan til EU gennem en
kattelem i Polen for at udføre
chaufførarbejde til langt under
europæiske løn- og arbejdsvilkår, jf.
artiklen fra Avisen.dk den 11. september
2017 "Støjberg skal stå skoleret: Luk
kattelemmen for chauffører fra
Uzbekistan og Kasakhstan"?
Samrådsspørgsmål H
Hvilke initiativer vil ministeren
iværksætte for at forhindre, at danske
transportfirmaer fører statsborgere fra
Ukraine, Kasakhstan og Uzbekistan til
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om talepapir fra samrådet d. 14/11-17 om anvendelse af chauffører fra lande uden for EU, til transport-, bygnings- og boligministeren
1827728_0002.png
Side 2 af 16
EU for at udføre chaufførarbejde til
langt under europæiske løn- og
arbejdsvilkår, jf. artiklen fra Avisen.dk
den 11. september 2017 "Støjberg skal
stå skoleret: Luk kattelemmen for
chauffører fra Uzbekistan og
Kasakhstan"?
Indledning
Jeg vil gerne starte med at takke
spørgeren for samrådsspørgsmålene,
som jeg hermed skal give min samlede
besvarelse på.
Indledningsvist vil jeg slå en ting helt
fast.
Det er min klare holdning, at de regler,
vi har i Danmark, og de regler, vi har i
EU, selvfølgelig skal overholdes, hvad
enten det gælder regler om chauffører,
lastbiler eller transportvirksomheder.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om talepapir fra samrådet d. 14/11-17 om anvendelse af chauffører fra lande uden for EU, til transport-, bygnings- og boligministeren
1827728_0003.png
Side 3 af 16
Udstedelse af arbejds- og
opholdstilladelser i Polen, Letland eller
for den sags skyld Tyskland er imidlertid
ikke mit eller andre ministres bord, men
indenrigspolitik i de pågældende lande,
så det er ikke noget, jeg eller andre
ministre kan eller vil blandes ind i.
Jeg har til besvarelse af
samrådsspørgsmålene fået et bidrag fra
udlændinge- og integrationsministeren,
som jeg her skal citere:
”Det
er op til medlemsstaterne at
fastlægge, på hvilke betingelser
tredjelandsstatsborgere kan indrejse på
deres område for at arbejde som
lønmodtagere eller selvstændig
erhvervsdrivende.
Det betyder konkret, at det er de polske
myndigheder, der efter deres nationale
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om talepapir fra samrådet d. 14/11-17 om anvendelse af chauffører fra lande uden for EU, til transport-, bygnings- og boligministeren
1827728_0004.png
Side 4 af 16
lovgivning fastlægger betingelserne for,
at en tredjelandsstatsborger kan
indrejse i Polen for at tage ophold og
arbejde.
Tilsvarende er mulighederne for
opholds- og arbejdstilladelse i Danmark
f.eks. med henblik på beskæftigelse
reguleret i udlændingeloven.
Citat slut.
Tidligere
drøftelser om
tredjelandsborger
e
Som transport-, bygnings- og
boligminister er det ikke første gang, at
jeg får mulighed for at drøfte
problemstillingen med spørgeren. I
foråret handlede det om filippinere, og
nu handler det om borgere fra Ukraine,
Kasakhstan og Usbekistan.
Og problemstillingen er jo heller ikke ny.
Der var også stor opmærksomhed om
problemstillingen tilbage i 2013, da
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om talepapir fra samrådet d. 14/11-17 om anvendelse af chauffører fra lande uden for EU, til transport-, bygnings- og boligministeren
1827728_0005.png
Side 5 af 16
transportministeren var Henrik Dam
Kristensen fra Socialdemokratiet i en
regering, som også bestod af SF.
Dengang lød beskeden fra blandt andre
3F, at alt arbejdet i vejtransport-
branchen meget hurtigt ville blive udført
af folk fra tredjelande.
Jeg noterer mig, at det er de samme
regler, der gælder i dag, som da Henrik
Dam Kristensen var minister, og
umiddelbart ser det ikke ud til, at det er
et problem, der er vokset væsentligt
siden da. Og det er godt.
Men er det så ensbetydende med, at der
ikke er noget at gøre ved de forhold, som
spørgeren her nævner?
Nej. Det mener jeg ikke. Og dér, hvor jeg
gerne vil blande mig, er de regler, vi har
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om talepapir fra samrådet d. 14/11-17 om anvendelse af chauffører fra lande uden for EU, til transport-, bygnings- og boligministeren
1827728_0006.png
Side 6 af 16
på transportområdet i Danmark og på
EU-plan.
EU-Kommissionen har jo præsenteret en
vejpakke før sommerferien, som vi er i
fuld gang med at forhandle.
Dialog med
transportordføre
rne
Som led i forhandlingerne om Vejpakken
er jeg rigtig glad for den løbende og tætte
dialog, som jeg har med Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget, hvor vi i
fællesskab forsøger at finde de rigtige
løsninger.
Vi mødtes jo så sent som i formiddags,
og jeg ser frem til det næste møde, hvor
disse vigtige emner kan drøftes.
I regi af Vejpakken mener jeg, at der er
tre punkter, som det er relevant at
fokusere på i denne sag. Det drejer sig
om reglerne for etablering,
cabotagekørsel og udstationering.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om talepapir fra samrådet d. 14/11-17 om anvendelse af chauffører fra lande uden for EU, til transport-, bygnings- og boligministeren
1827728_0007.png
Side 7 af 16
Regler om
etablering
I januar var jeg i Paris for at underskrive
en fælles ministererklæring sammen
med en række andre EU-lande, herunder
Frankrig, Sverige og Tyskland.
Et af punkterne i den fælles erklæring
handler om at bekæmpe
postkasseselskaber. Både i form af bedre
regler på området, men også i form af
bedre samarbejde mellem landene om
problemstillingen.
Jeg er glad for, at der efter pres fra bl.a.
den danske regering indgår et forslag om
stramning af reglerne om etablering i
Vejpakken.
Fra dansk side har man i
forhandlingerne endda fremlagt det
synspunkt, at reglerne skal strammes
endnu mere.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om talepapir fra samrådet d. 14/11-17 om anvendelse af chauffører fra lande uden for EU, til transport-, bygnings- og boligministeren
1827728_0008.png
Side 8 af 16
Det har vi gjort ud fra et synspunkt om,
at det ikke skal være muligt at etablere
sig, hvor man har lyst og drive disse
såkaldte postkasseselskaber.
Derudover arbejdes der med mere
effektiv kontrol og bedre samarbejde, så
vi i fællesskab kan få bugt med
problemerne.
Regler om
cabotagekørsel
Det andet element, som jeg vil nævne, er
reglerne for cabotagekørsel.
Det er dog her vigtigt at huske på, at
cabotageregler handler om køretøjer og
ikke om chauffører.
Som reglerne er i dag, er det muligt at
udføre tre cabotageture indenfor syv
dage i tilknytning til en international
transport.
De nuværende regler om, hvad der skal
forstås ved en cabotagetur, er imidlertid
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om talepapir fra samrådet d. 14/11-17 om anvendelse af chauffører fra lande uden for EU, til transport-, bygnings- og boligministeren
1827728_0009.png
Side 9 af 16
uklare, og den danske regering fører i
øjeblikket en sag ved EU-Domstolen om
fortolkningen af ”en cabotagetur”.
Der
forventes dom i sagen først i det nye år.
Samtidig arbejdes der som led i
Vejpakken for, at der ikke sker en
yderligere åbning af markedet for
cabotagekørsel, samtidig med at reglerne
skal bliverklarere og enklere, så
myndighederne får bedre mulighed for
at bekæmpe ulovlig cabotagekørsel.
Derudover vil regeringen gerne have
dæmmet op for systematisk
cabotagekørsel.
Det er inden for de nuværende regler
muligt at udføre systematisk
cabotagekørsel ved, at
transportvirksomheder efter hver
international transport får lov til at
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om talepapir fra samrådet d. 14/11-17 om anvendelse af chauffører fra lande uden for EU, til transport-, bygnings- og boligministeren
1827728_0010.png
Side 10 af 16
udføre tre cabotageture inden for syv
dage.
Et af de forslag, som har været oppe og
vende på møderne i
Vejtransportalliancen, er spørgsmålet
om indførsel af en karensperiode efter
hver periode med cabotagekørsel, hvor
der ikke må foretages ny cabotagekørsel.
Og spørgsmålet om indførsel af en
karensperiode og den præcise
udformning af en sådan periode, vil jeg
gerne drøfte yderligere med
transportordførerne, herunder
spørgeren.
Udstationering
Det tredje element vedrørende
Vejpakken, som jeg vil nævne, er
reglerne om udstationering.
Som det er i dag, finder reglerne i det
såkaldte udstationeringsdirektiv
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om talepapir fra samrådet d. 14/11-17 om anvendelse af chauffører fra lande uden for EU, til transport-, bygnings- og boligministeren
1827728_0011.png
Side 11 af 16
anvendelse, når der foretages
cabotagekørsel i Danmark.
Det betyder, at virksomheder har
mulighed for at udstationere
tredjelandsarbejdstagere på samme
måde som EU-borgere.
Udstationeringsreglerne medfører, at de
virksomheder, der udstationerer
arbejdstagere i forbindelse med
cabotagekørsel, skal overholde en række
regler om fx mindsteløn og arbejdsmiljø.
Det er dog således, at Danmark ikke har
lovgivning om mindsteløn eller
almengjorte overenskomster, så
udstationeringsdirektivets bestemmelse
om sikring af mindsteløn er ikke
gennemført i Danmark.
Reguleringen af løn- og arbejdsvilkår
sker gennem kollektive overenskomster
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om talepapir fra samrådet d. 14/11-17 om anvendelse af chauffører fra lande uden for EU, til transport-, bygnings- og boligministeren
1827728_0012.png
Side 12 af 16
og ikke via lovgivning, og det er derfor
op til arbejdsmarkedets parter at indgå
overenskomster med udenlandske
transportvirksomheder for at sikre
danske lønvilkår.
Det kan imidlertid være en vanskelig
proces, da transportsektoren jo er
karakteriseret af en høj grad af mobilitet.
Derfor er regeringen tilfreds med, at
Kommissionen i regi af vejpakken har
lagt op til sektorspecifikke regler for
udstationering.
Det handler om at få gjort
udstationeringsreglerne mere
anvendelige i vejtransportsektoren, fx
ved at udnytte de muligheder, der er i
den kommende såkaldte
”intelligente
takograf” til at understøtte
konkurrencevilkårene.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om talepapir fra samrådet d. 14/11-17 om anvendelse af chauffører fra lande uden for EU, til transport-, bygnings- og boligministeren
1827728_0013.png
Side 13 af 16
Kommissionen foreslår desuden, at der
indføres krav om en
udstationeringserklæring, som skal
sendes til de relevante myndigheder
inden udstationeringen, og som
indeholder oplysninger om fx chauffører
og nummerplader på køretøjerne.
En sådan udstationeringserklæring vil
give arbejdsmarkedets parter bedre
mulighed for at sikre danske løn- og
arbejdsvilkår ved at indgå overenskomst
med udenlandske
transportvirksomheder.
Fri bevægelighed
for
tredjelandsborger
e
Som det har været fremme i debatten,
kan man også kigge på, hvad et ville
indebære, at man forsøgte at fjerne nogle
af de rettigheder, man har som
tredjelandsborgere.
Og det vil jeg gerne være med til at se på.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om talepapir fra samrådet d. 14/11-17 om anvendelse af chauffører fra lande uden for EU, til transport-, bygnings- og boligministeren
1827728_0014.png
Side 14 af 16
Man skal dog være opmærksom på, at
det vil kræve et fundamentalt opgør med
nogle grundlæggende EU-principper om
rettigheder for arbejdskraftens fri
bevægelighed.
Men det er et emne, vi kan tage op på et
af de møder, vi har om Vejpakken.
Sammenfattende vil jeg om de
forskellige muligheder, jeg her har
skitseret, sige, at jeg vil lytte til de forslag
fra partierne, der måtte være.
Målet må være, at vi går efter de tiltag,
som fremmer de danske holdninger og
positioner mest muligt.
Politiets kontrol
Det hører også med til det samlede
billede, at Politiet som led i
tungvognskontrollen fører kontrol med,
om tredjelandsborgere har gyldig
opholds- og arbejdstilladelse i EU.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om talepapir fra samrådet d. 14/11-17 om anvendelse af chauffører fra lande uden for EU, til transport-, bygnings- og boligministeren
1827728_0015.png
Side 15 af 16
Det gør de gennem kontrol af den
førerattest, man som
tredjelandschauffør skal medbringe, hvis
man ønsker at udføre fx cabotagekørsel i
Danmark.
Førerattesten attesterer, at man har
gyldig opholds- og arbejdstilladelse i EU,
og kan man ikke fremvise en førerattest
ved politiets tungvognskontrol, får man
en bøde på 35.000 kr.
Afrunding
Lad mig slutte af med at sige, at det
faktisk går godt i den danske
godstransportbranche.
Det går endda så godt, at 3F og andre
organisationer har lanceret kampagner
for at tiltrække nye chauffører. Her
lokker man med høje lønninger,
jobsikkerhed og fleksibilitet.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om talepapir fra samrådet d. 14/11-17 om anvendelse af chauffører fra lande uden for EU, til transport-, bygnings- og boligministeren
1827728_0016.png
Side 16 af 16
Jeg vil også nævne den trepartsaftale,
som regeringen har indgået med
arbejdsmarkedet parter, der markant
styrker voksen-, efter- og
videreuddannelsessystemet.
Jeg håber, at vi i fremtiden vil være i
stand til at rekruttere de chauffører, som
branchen har brug for.
Samtidig håber jeg også, at der er bred
opbakning i Folketinget til regeringens
linje, hvor vi på europæisk plan forsøger
at skabe klarere regler, som er lettere at
håndhæve, og som sikrer ens
konkurrencevilkår.
Tak for ordet.