Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1830137_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
6. december 2017
Enheden for Internatio-
nalt Politisamarbejde
Sagsbeh: Katrine Hjortnæs
Sagsnr.: 2017-0032/40-0045
Dok.:
568492
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 122 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
8. november 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen
(DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om ressourceforbrug, som Udlændingecenter Nordsjælland (UCN) forventes at få som følge af, at de har overtaget meldepligtsagerne med mulige sigtelser for udeblivelse og arrestbehandling m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 122 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for det ressourceforbrug, som Udlæn-
dingecenter Nordsjælland (UCN) forventes at få som følge af,
at de har overtaget meldepligtsagerne med mulige sigtelser for
udeblivelse og arrestbehandling, hvis udeblivelserne medfører
frihedsberøvelse, herunder oplyse om ressourceforbruget for-
ventes at føre til nedprioritering af andre sagsområder?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1.
Det fremgår af udlændingelovens § 34, stk. 3-5, at politiet
kan pålægge afviste asylansøgere og andre udlændinge uden
lovligt ophold i Danmark, herunder udlændinge på tålt ophold i
Danmark og kriminelle udviste, meldepligt. Det følger endvi-
dere af udlændingelovens § 60, stk. 1 og 2, at manglende over-
holdelse af de i medfør af lovens § 34 givne pålæg straffes med
bøde eller fængsel.
Rigspolitiet har forstået spørgsmålet således, at der spørges dels
til tilførslen af ressourcer i forbindelse med, at Nordsjællands
Politi overtog de operative driftsopgaver på udlændingeområdet
i april 2016, dels til en organisationsændring hos Nordsjællands
Politi i foråret 2017, hvor politikredsens udlændingekontrolsek-
tion blev organiseret under Udlændingecenter Nordsjælland.
2.
I april 2016 blev de operative driftsopgaver på udlændinge-
området, der hidtil var blevet varetaget centralt i Rigspolitiet
herunder afgørelser om meldepligt
overført til Nordsjællands
Politi.
Allerede i forbindelse med overførelsen af de operative drifts-
opgaver til Nordsjællands Politi i april 2016 blev der overført de
til opgaven tilknyttede ressourcer til politikredsen. Der blev så-
ledes i alt overført 152 medarbejdere og 4 vikarer. Der kan i den
forbindelse henvises til Justitsministeriets besvarelse af 27. ok-
2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om ressourceforbrug, som Udlændingecenter Nordsjælland (UCN) forventes at få som følge af, at de har overtaget meldepligtsagerne med mulige sigtelser for udeblivelse og arrestbehandling m.v., til justitsministeren
tober 2016 af spørgsmål nr. 954 (alm. del) fra Folketingets Ud-
lændinge-, Integrations- og Boligudvalg og Justitsministeriets
besvarelse af 14. september 2017 af spørgsmål nr. 1077 fra Fol-
ketingets Retsudvalg.
Selvom Nordsjællands Politi således i april 2016 fik overført
ressourcer til at behandle bl.a. alle sager om meldepligt, beslut-
tede Rigspolitiet, at kompetencen til at træffe afgørelse om mel-
depligt i sager vedrørende udlændinge på tålt ophold efter ud-
lændingelovens § 34, stk. 4, indtil videre skulle forblive i Rigs-
politiet.
Den 1. april 2017 blev kompetencen til at træffe afgørelse om
meldepligt i sager vedrørende tålt ophold overført fra Rigspoli-
tiet til Nordsjællands Politi, idet Rigspolitiet dog har besluttet at
beholde afgørelseskompetencen i visse, principielle sager ved-
rørende udlændinge på tålt ophold, hvor opholdspligten er ble-
vet ophævet som følge af en dom eller en afgørelse fra Udlæn-
dingestyrelsen.
3.
Nordsjællands Politi har endvidere oplyst, at politikredsen
den 1. marts 2017 foretog en intern organisationsændring, hvor-
efter politikredsens udlændingekontrolsektion blev organiseret
under Udlændingecenter Nordsjælland. Personaleressourcerne i
udlændingekontrolsektionen blev i samme anledning overført til
Udlændingecenter Nordsjælland. Et årsværk blev dog i forbin-
delse med sammenlægningen overført fra Udlændingekontrol-
sektionen til politikredsens indbrudsgruppe (SIN-gruppen).
Overførslen skyldtes, at der forinden var flyttet opgaver fra Ud-
lændingekontrolsektionen uden at ændre på personaleressour-
cerne i sektionen.”
3