Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1813582_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samrådsspørgsmål A og B
Hvornår:
Onsdag den 11. oktober 2017 kl. 10-12
DET TALTE ORD GÆLDER
25. september 2017
Sags nr.
Akt-id
Udkast til tale til brug for besvarelsen af samråds-
spørgsmål A og B fra Udlændinge- og Integrations-
udvalget.
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye
(S), Johanne Schmidt-Nielsen (EL), Josephine Fock
(ALT), Sofie Carsten Nielsen (RV) og Holger K. Nielsen
(SF).
Samrådsspørgsmål A og B
Samrådsspørgsmål A:
Vil ministeren uddybe sine udtalelser fra samrådet den
23. juni 2017 jf. s. 18 i transskriberingen af samrådet kl.
10:50 (UUI alm. del
bilag 217), om det forhold at in-
struksen af 10. februar 2016
ifølge ministeren
intet
har med partshøring at gøre, og at der heller ikke tidli-
gere er blevet partshørt i de her sager? I den forbindelse
bedes ministeren redegøre for forskellen på indkvarte-
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
2
ringspraksis for adskillelse af mindreårige asylansøgere
fra deres ægtefælle/samlever, herunder redegøre for
hvordan de berørte parter er blevet inddraget i beslut-
ningen om adskillelse forud for den 10. februar 2016 og
indkvarteringspraksis i perioden fra den 10. februar
2016 og frem til den 28. april 2016.
Samrådsspørgsmål B:
Vil ministeren redegøre for ministeransvaret efter mini-
steransvarlighedslovens §§ 3 og 5, herunder om ministe-
rens ansvar skærpes ved, at ministeren den 10. februar
2016 udsender en pressemeddelelse om praksisændrin-
gen, hvoraf det fremgår, at adskillelsen fremadrettet skal
være undtagelsesfri
og altså ikke indeholde en konkret
og individuel vurdering, hvilket Udlændingestyrelsen ret-
ter sig efter?
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
3
[Indledning]
De 2 samrådsspørgsmål, der er stillet, følger op på mine
svar på samrådet den 1. juni 2017 på samrådsspørgsmål
AT og AU og mine svar på samrådet den 23. juni 2017
på samrådsspørgsmål AW til AZ.
Og dagens samråd følger op på statsministerens, justits-
ministerens og mine svar på de cirka 200 folketings-
spørgsmål, som er besvaret i tilknytning til samrådet i
dag og de to forudgående samråd af samlet 7 timers va-
righed.
Der er altså tale om en sag, som er meget grundigt belyst,
og hvor jeg flere gange har redegjort deltaljeret for forlø-
bet.
Derfor vil de svar, jeg giver i dag, i meget vidt omfang
være en gentagelse af de skriftlige og mundtlige svar,
som allerede er givet til Folketinget i denne sag.
***
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
4
I.
Samrådsspørgsmål A (Partshøring mv.)
[Indholdet af pressemeddelelsen]
Først bliver jeg bedt om at redegøre for indholdet af min
pressemeddelelse af 10. februar 2016 om den generelle
indkvarteringsordning for mindreårige asylansøgere med
en ægtefælle eller samlever.
Der henvises i spørgsmålet til mine udtalelser under sam-
rådet den 23. juni om, at pressemeddelelsen ikke har no-
get med spørgsmålet om partshøring at gøre.
Det kan jeg bekræfte. Og jeg vil gerne gentage mit svar
fra samrådet.
Dén praksisændring, som min pressemeddelelse af 10.
februar 2016 om den generelle indkvarteringsordning
lagde op til, vedrørte
indholdet
af ordningen.
Eller sagt på en anden måde: Hvad er udgangspunktet,
når myndighederne skal beslutte, om en ung pige kan
indkvarteres sammen med sin ældre ægtefælle eller sam-
lever.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Og som jeg har sagt flere gange, ønskede jeg med min
pressemeddelelse at vende udgangspunktet på hovedet.
Den praksisændring, som jeg lagde op til med min pres-
semeddelelse, betyder, at indkvartering i disse tilfælde
skal
ske separat, medmindre dette vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser.
Med andre ord: En ung pige kan herefter alene indkvarte-
res på et asylcenter sammen med sin ældre ægtefælle el-
ler samlever, hvis dette følger af Danmarks internationa-
le forpligtelser.
I et notat fra den 12. december 2016, som samme dag er
sendt til Folketinget, er der en grundig gennemgang af
fortolkningen af Danmarks internationale forpligtelser i
disse sager.
Jeg tror ikke, at nogen på noget tidspunkt har været i
tvivl om, at det var dette, der var målet for min presse-
meddelelse. At jeg ønskede at ændre
indholdet
af ord-
ningen.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
1813582_0006.png
6
Og ellers gentager jeg det gerne igen: Jeg var og er me-
get optaget af, at vi beskytter de her piger bedst muligt
og ikke fastholder dem i et ufrivilligt ægteskab eller sam-
liv.
Og jeg ønsker, at pigerne skal have frihed til at leve de-
res liv, som de ønsker og vælge den partner, som de øn-
sker.
Derfor ønskede jeg så vidt muligt at skille parrene ad og
lægge en så restriktiv linje som overhovedet muligt. Og
derfor tog jeg med min pressemeddelelse initiativ til hur-
tigt at vende den tidligere praksis på hovedet.
Derimod forholder min pressemeddelelse sig
ikke
til
spørgsmålet om, hvilke almindelige partsrettigheder der
skal iagttages, herunder spørgsmålet om partshøring.
For mig var det udfaldet af beslutningerne, der var væ-
sentligt. Hvilke formelle regler myndighederne skulle
eller ikke skulle iagttage, har været op til myndighederne
at vurdere. Dette spørgsmål var ikke på mit bord.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Det er der intet som helst usædvanligt i. I denne sag var
det indholdet af ordningen, der var vigtigt for mig. Og
det var det, der fremgik af min pressemeddelelse.
Noget andet er de juridiske overvejelser, om der skulle
ske partshøring i disse sager.
Og i sammenhæng hermed de juridiske overvejelser, om
der i det hele taget er tale om en forvaltningsafgørelse,
når der sker separat indkvartering, og parret retter sig ef-
ter anvisningen om, at de skal bo på hver deres asylcen-
ter.
Sådanne forvaltningsretlige overvejelser foretages af
myndighederne. Og dem har jeg som minister ikke delta-
get i.
Sådan var det i denne sag. Og sådan er det jo i de fleste
sager.
En minister kan have et ønske om at sætte en bestemt
retning og ændre praksis generelt inden for lovens ram-
mer på et bestemt område.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
1813582_0008.png
8
Derefter er det op til myndighederne at følge op på en
sådan praksisændring.
Og det er jo ikke sådan, at en generel praksisændring af
indholdet af en bestemt ordning på et bestemt område
også skal indeholde en redegørelse for de formelle sags-
behandlingsregler.
De gælder jo, medmindre man ønsker at fravige dem. Og
det var ikke tilfældet.
Tilsvarende gælder, når Folketinget vedtager nye regler,
der ændrer
indholdet
af en bestemt ordning på et bestemt
område.
Her skal myndighederne selvfølgelig udmønte Folketin-
gets ønske inden for gældende ret.
Og det er ikke nødvendigt i lovforslaget at beskrive, at i
det omfang der er tale om en forvaltningsafgørelse, skal
afgørelsen ledsages af en begrundelse, eller at der forin-
den skal ske partshøring, eller at de øvrige almindelige
formelle sagsbehandlingsregler skal gælde.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
9
Det er som nævnt kun nødvendigt, hvis lovændringen
også går ud på at ændre i selve sagsbehandlingsreglerne,
f.eks. ved at fravige forvaltningslovens regler.
I denne sag havde jeg ikke noget ønske om at ændre på
sagsbehandlingsreglerne. Jeg har slet ikke forholdt mig
til sagsbehandlingsreglerne. Mit ærinde var at vende ud-
gangspunktet for udfaldet af de her sager på hovedet.
[Overvejelserne om partshøring]
Noget andet er så, at min pressemeddelelse
og altså mit
ønske om at vende udgangspunktet på hovedet
betød,
at Udlændingestyrelsen over for Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet rejste det forvaltningsretlige spørgsmål,
om der skulle ske partshøring i de her sager.
Der er redegjort for de forvaltningsretlige overvejelser,
der fulgte i halen på dette, i mit svar på spørgsmål nr.
951 fra udvalget forud for dette samråd.
Jeg har fået oplyst, at der var tale om forvaltningsretlige
overvejelser, som gav anledning til ikke ubetydelig tvivl.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
10
Skal man oversætte dette, tror jeg, at man kan sige, at der
retfærdigvis var tale om et vanskeligt spørgsmål, hvor
svaret ikke var givet på forhånd.
Forvaltningsloven regler om forudgående partshøring og
om begrundelse gælder i sag, i afgørelsessager. Reglerne
gælder derimod ikke, hvis der er tale om faktisk forvalt-
ningsvirksomhed.
Når der så var tale om et vanskeligt, juridisk spørgsmål,
skyldes det, at forarbejderne til udlændingeloven inde-
holder en klar og udtrykkelig forudsætning om, at anvis-
ning af indkvartering i asylsystemet ikke har karakter af
en forvaltningsafgørelse, men at der er tale om faktisk
forvaltningsvirksomhed.
Og at der dermed heller ikke skal ske partshøring efter
forvaltningsloven eller gives en begrundelse, hvis ud-
lændingen følger anvisningen af indkvartering
netop
fordi der ikke er tale om en afgørelse.
At der er tale om vanskelige, juridiske spørgsmål kan
man forvisse sig om ved at læse det detaljerede svar på
spørgsmål nr. 951.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
11
Disse juridisk-tekniske overvejelser vil jeg derfor heller
ikke redegøre detaljeret for her, også fordi de hverken
lægger noget til eller trækker noget fra i forhold til det
spørgsmål, jeg er blevet stillet. I stedet for kan jeg henvi-
se til besvarelsen af spørgsmål nr. 951.
Som det fremgår af dette svar, besluttede Udlændinge-
styrelsen den 28. april 2016 at genoptage behandlingen
af de konkrete sager om adskilt indkvartering af mindre-
årige med ægtefælle eller samlever og at træffe afgørelse
om flyttepåbud i alle sagerne, dvs. også i sager, hvor par-
terne nok efterkommer styrelsens anvisning om indkvar-
tering, men ikke selv ønsker dette.
Beslutningen om at genoptage behandlingen af sagerne
var baseret på en vurdering af, at en beslutning om sepa-
rat indkvartering har en indgribende karakter.
Og fordi der i alle sagerne træffes en afgørelse
nemlig
en afgørelse om flyttepåbud
skal der ligesom i de afgø-
relser om flyttepåbud på indkvarteringsområdet, der blev
truffet inden den 28. april 2016, ske partshøring efter
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
1813582_0012.png
12
forvaltningslovens regler, og afgørelsen skal ledsages af
en begrundelse
Så vidt myndighedernes retlige overvejelser. Som jeg har
sagt, var dette spørgsmål ikke på mit bord.
Jeg kan derfor også meget klart slå fast, at jeg først blev
bekendt med disse forvaltningsretlige overvejelser, efter
at Udlændingestyrelsen den 28. april 2016 havde truffet
beslutning om at genoptage de konkrete sager om adskilt
indkvartering og træffe afgørelse efter forudgående
partshøring.
Det har Udlændinge- og Integrationsministeriet redegjort
for i svaret på spørgsmål nr. 978 stillet op til samrådet i
dag.
Når det var sådan, skyldes det, at der var tale om et rent
forvaltningsretligt spørgsmål, som myndighederne skulle
finde svaret på.
Dette var ikke et politisk spørgsmål. Mit ærinde var at
ændre i substansen. Ikke de formelle rammer. Derfor var
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
13
der ikke grund til at involvere mig. Og det skete heller
ikke.
[Indkvarteringspraksis forud for og efter udsendelsen
af pressemeddelelsen]
Så er der spurgt til, hvilken praksis for indkvartering der
gjaldt for unge piger med en ældre ægtefælle eller sam-
lever forud for og efter den 10. februar 2016.
Praksis efter den 10. februar 2016 har jeg gennemgået i
detaljer blandt andet under samrådet den 23. juni. Her
læste jeg som bekendt Udlændingestyrelsens bidrag op,
hvor styrelsen selv redegør for praksis efter udsendelsen
af pressemeddelelsen.
Det vil jeg ikke gentage i sin helhed i dag. Men blot pege
på følgende 5 hovedelementer i styrelsens bidrag:
1. Udlændingestyrelsen har under hele forløbet i alle sa-
ger foretaget en konkret vurdering af omstændighederne
i den enkelte sag under hensyntagen til Danmarks inter-
nationale forpligtelser.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
1813582_0014.png
14
2. Udlændingestyrelsen anmodede den 18. februar 2016 i
en række sager operatørerne om yderligere oplysninger
om bl.a. fællesbørn, graviditet, familiemedlemmer i
Danmark og operatørernes vurdering af eventuelle behov
for foranstaltninger. Operatørerne blev også bedt om at
oplyse, om familien var velfungerende, om der var be-
kymring for parternes eller eventuelle børns trivsel,
hvordan man vurderede at familien ville fungere efter en
adskillelse, og om der i øvrigt var forhold, som styrelsen
burde være opmærksom på.
3. I de sager, hvor Udlændingestyrelsens beslutning om
flytning blev fulgt, blev der ikke truffet en afgørelse om
flyttepåbud, og der blev derfor heller ikke foretaget
partshøring eller givet en begrundelse. Men det ændrer
ikke på, at der blev foretaget en konkret og individuel
vurdering på baggrund af operatørernes oplysninger og
oplysningerne i sagen i øvrigt.
4. Da Udlændingestyrelsen den 28. april 2016 besluttede
at genoptage de konkrete sager og også træffe afgørelse
om flyttepåbud efter forudgående partshøring i de sager,
hvor parret efterkom beslutningen, skete dette ikke, fordi
den separate indkvartering var i strid med Danmarks in-
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
1813582_0015.png
15
ternationale forpligtelser. Det skete, fordi sagerne nu
blev behandlet som afgørelsessager på grund af den ind-
gribende karakter for de involverede par.
5. Og som det fremgår af svaret på spørgsmål nr. 838, så
var det ikke udtryk for, at det var forkert at indkvartere
parrene hver for sig i første omgang, da parrene i otte sa-
ger senere fik mulighed for at bo sammen. Det var der-
imod udtryk for, at varigheden af adskillelsen selvstæn-
digt indgik som moment i vurderingen.
Det er altså dét, Udlændingestyrelsen selv har oplyst om
det grundlag, styrelsen havde for at foretage de konkrete
vurderinger, som blev foretaget i alle disse sager efter
udsendelsen af min pressemeddelelse den 10. februar
2016.
Så vidt Udlændingestyrelsens håndtering af sagerne efter
den 10. februar 2016.
Og til grund for behandlingen af sagerne lå som sagt mit
ønske om hurtigt at vende udgangspunktet på hovedet, så
indkvartering
skal
ske separat, medmindre Danmarks in-
ternationale forpligtelser taler imod dette.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
1813582_0016.png
16
***
Så er spørgsmålet, hvad der gjaldt før den 10. februar
2016.
I mit svar på spørgsmål nr. 953 forud for dette samråd
henviser jeg bl.a. til et bidrag fra Udlændingestyrelsen,
der redegør for dette spørgsmål.
Udlændingestyrelsen har om praksis forud for min pres-
semeddelelse bl.a. oplyst, at der blev foretaget en konkret
vurdering af omstændighederne i de sager, hvor Udlæn-
dingestyrelsen blev gjort bekendt med, at der var pro-
blemer i relation til den mindreåriges trivsel.
Og at omdrejningspunktet for denne vurdering var ind-
kvarteringsoperatørens børnefaglige personales vurde-
ringer samt værtskommunens eventuelle faglige vurde-
ringer af, hvilke indkvarteringsforhold der var til den
mindreåriges bedste med udgangspunkt i hensynet til
barnets tarv.
Udlændingestyrelsen har endvidere oplyst, at det som
følge af manglende registrering ikke er muligt at identifi-
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
17
cere eventuelle sager, hvor styrelsen måtte have truffet
beslutning om separat indkvartering af en mindreårig
asylansøger over 15 år med en ægtefælle eller samlever
mod begge parters ønske.
Udlændingestyrelsen har samtidig oplyst, at styrelsen ik-
ke umiddelbart har erindring om, at der før den 10. fe-
bruar 2016 har været sager om separat indkvartering af
mindreårige asylansøgere over 15 år med en ægtefælle
eller samlever mod begge parters ønske.
Lad mig gentage. Der har så vidt vides ikke før min pres-
semeddelelse været sager, hvor unge piger over 15 år er
blevet indkvarteret adskilt fra deres ældre ægtefælle eller
samlever mod begge parters eget ønske.
Når det var sådan, så skyldes det, at der jo ikke forud for
den 10. februar 2016 blev foretaget en selvstændig vur-
dering af, om en ung pige over 15 år skulle indkvarteres
adskilt fra sin ægtefælle eller samlever alene under hen-
visning til, at der var tale om en mindreårig.
Udlændingestyrelsen har til spørgsmål nr. 953 oplyst, at
disse sager forud for min pressemeddelelse blev behand-
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
18
let som alle andre sager, hvor der opstod spørgsmål om
mistrivsel under indkvarteringen.
Var der ikke i sagerne oplysninger om problemer i for-
hold til trivslen hos en ung pige over 15 år, blev der såle-
des ikke foretaget en selvstændig vurdering af, om ind-
kvarteringen skulle ske separat.
I sådanne tilfælde blev pigen indkvarteret med sin ægte-
fælle eller samlever, medmindre en af parterne udtrykte
ønske om andet.
I de tilfælde, hvor der
var
problemer i relation til pigens
trivsel, var omdrejningspunktet for den vurdering, som i
alle andre sager, om der var behov for støtteforanstalt-
ninger.
Sådanne støtteforanstaltninger kan generelt iværksættes i
regi af asylcentrene eller på baggrund af en kommunal
afgørelse, f.eks. en afgørelse om anbringelse.
Udlændingestyrelsen har oplyst, at det ikke kan udeluk-
kes, at sådanne støtteforanstaltninger kan have haft den
virkning, at en ung pige over 15 år f.eks. er blevet an-
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
19
bragt uden for asylcentersystemet, mens ægtefællen eller
samleveren fortsat har været indkvarteret i asylcentersy-
stemet.
I så fald er disse sager blevet behandlet efter de kommu-
nale regler herom.
Udlændingestyrelsen er dog ikke umiddelbart bekendt
med, at der har været sådanne sager, hverken i regi af
asylcentrene eller i kommunerne, hvor en støtte-
foranstaltning har ført til, at en mindreårig asylansøger
over 15 år
de facto
er blevet adskilt fra en ægtefælle eller
samlever mod begge parters ønske.
***
Jeg tror, at der er mange, inklusiv mig selv, der har haft
et lidt andet billede af, hvordan man behandlede de her
sager før den 10. februar 2016.
F.eks. fremgår det af en pressemeddelelse fra Socialde-
mokratiet fra den 23. juni, altså umiddelbart efter samrå-
det den 23. juni, at der under den tidligere, socialdemo-
kratisk-ledede regering
altid
blev foretaget en vurdering,
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
20
når
og nu citerer jeg
– ”man skulle beslutte, om et ungt
ægtepar skulle adskilles.” Citat slut.
Her er der altså tale om en misforståelse. Misforståelsen
er, at man forudsætter, at man før den 10. februar 2016
skulle beslutte, om der skulle ske adskillelse i disse sa-
ger, når en af parterne var en mindreårig over 15 år.
Men som det er fremgået, så opstod sagerne kun, hvis
der var tale om mistrivsel
ellers ikke. Der var altså
dengang ikke tale om, at der blev foretaget en selvstæn-
dig vurdering alene under henvisning til, at der var tale
om en mindreårig.
Jeg kan sådan set godt forstå, at man har misforstået det-
te og støttet sig op ad en forkert præmis. Som jeg har
sagt, var også mit billede af praksis et andet.
Jeg må bare sige, at det for mig sætter en tyk streg under,
at det var helt nødvendigt at stoppe op og ændre praksis i
de her sager.
Og hvis man nogensinde har været i tvivl om, hvad ef-
fekten har været af mit ønske om at vende udgangspunk-
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
21
tet på hovedet og sikre separat indkvartering i videst mu-
ligt omfang i disse sager, ja så er det vist gjort klart med
al tydelighed nu.
[Spørgsmålet om partshøring forud for pressemedde-
lelsen af 10. februar 2016]
Under samrådet den 23. juni sagde jeg så, at der ikke tid-
ligere er partshørt i de her sager.
Udtalelsen baserede sig på en misforståelse i Udlændin-
ge- og Integrationsministeriet.
Og denne misforståelse betød, at jeg fik forkerte oplys-
ninger af ministeriet forud for samrådet den 23. juni.
Jeg vil gerne uddybe dette.
Udlændinge- og Integrationsministeriet lagde til brug for
forberedelsen af samrådet den 23. juni 2017 til grund,
-
dels
at Udlændingestyrelsen forud for den 10. fe-
bruar 2016 undtagelsesvist havde anvist separat
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
22
indkvartering af en mindreårig over 15 år med en
ægtefælle eller samlever mod begge parters ønske,
-
dels
at der i så fald ikke blev foretaget partshøring i
sådanne sager, hvis parret efterkom Udlændinge-
styrelsens anvisning
på linje med administrativ
praksis for anvisning af indkvartering i øvrigt og i
tråd med forarbejderne til udlændingeloven.
Til brug for forberedelsen af samrådsspørgsmål AW til
AZ blev jeg således af Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet oplyst om, dels at der forud for den 10. februar
2016 havde været sager, hvor Udlændingestyrelsen hav-
de anvist separat indkvartering mod begge parters ønske,
dels at der i disse tilfælde ikke blev foretaget partshøring,
hvis parret efterkom Udlændingestyrelsens anvisning.
Disse oplysninger beror imidlertid på en misforståelse i
Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Som det fremgår af Udlændingestyrelsens udtalelse til
brug for besvarelsen af spørgsmål nr. 953, har styrelsen
ikke umiddelbart erindring om, at der før den 10. februar
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
23
2016 har været sager, hvor parterne er blevet indkvarteret
separat mod begge parters ønske.
Det var således forkerte oplysninger, jeg modtog fra Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet forud for samrådet
den 23. juni.
Ministeriet har over for mig beklaget, at jeg fik forkerte
oplysninger. Og jeg vil gerne på vegne af både ministeri-
et, men selvfølgelig også mig selv beklage, at Folketin-
get modtog disse forkerte oplysninger.
***
Set fra min position sætter den dagældende praksis, som
nu står endnu klarere for alle, blot en tyk streg under, at
det var nødvendigt at handle, og at det var nødvendigt at
handle hurtigt.
Vi ved altså nu, at Udlændingestyrelsen forud for min
pressemeddelelse så vidt vides ikke har adskilt unge pi-
ger over 15 år fra deres ældre ægtefælle eller samlever
mod begge parters vilje.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
24
Det skal ses i lyset af, at der i disse sager ikke blev fore-
taget en selvstændig vurdering af, om de unge piger skul-
le indkvarteres adskilt fra deres partner alene under hen-
visning til, at der var tale om en mindreårig.
Det skete kun, hvis der forelå oplysninger om mistrivsel.
Hvis pigen udadtil fandt sig i tingenes tilstand, var der
ikke grund til at reagere.
[Når støvet i denne sag har lagt sig, så viser dette for
mig, at den praksisændring, som jeg ønskede med min
pressemeddelelse, var nødvendig.]
Praksisændringen har ført til, at der i alle sager
også
sager, hvor der ikke foreligger oplysninger om mistrivsel
tages stilling til, om en mindreårig over 15 år skal ind-
kvarteres sammen med sin ældre ægtefælle eller samle-
ver. Vi har i dag en indkvarteringsordning, hvor ud-
gangspunktet er, at en ung pige ikke indkvarteres med
sin ældre ægtefælle eller samlever.
Sådan
var
det ikke tidligere, hvis pigen var over 15 år.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
25
Der
kan
muligvis forud for den 10. februar 2016 have
været eksempler på, at man i kommunalt regi har fundet
det nødvendigt at anbringe en ung pige over 15 år som en
støtteforanstaltning mod hendes vilje ved tegn på mistri-
vsel, mens ægtefællen fortsat har været indkvarteret i
asylcentersystemet.
Men Udlændingestyrelsen har som nævnt oplyst, at man
ikke umiddelbart er bekendt med sådanne kommunale
afgørelser, hvor en støtteforanstaltning de facto har ført
til adskillelse af parterne i en situation, hvor ingen af par-
terne har ønsket dette.
Det understreger for mig at se, at det var rigtigt og også
helt nødvendigt hurtigt at vende praksis på hovedet for at
række hånden ud til de her piger og tilbyde dem en form
for et pusterum, hvor de kan overveje deres situation.
II.
Samrådsspørgsmål B (Ministeransvar mv.)
Så vender jeg mig mod samrådsspørgsmål B.
Først bliver jeg bedt om at redegøre for ministeransvar-
lighedslovens § 3 og § 5.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
26
Her kunne jeg for så vidt læse op af bestemmelserne,
men det tjener efter min opfattelse intet formål.
I stedet for kan jeg henvise til justitsministerens svar af
14. juni 2017 på spørgsmål nr. 828 fra udvalget. I svaret
redegøres netop for ministeransvarlighedslovens § 3 og §
5.
Og i justitsministerens svar af samme dato på spørgsmål
nr. 824 fra udvalget er der en henvisning til relevant juri-
disk litteratur om en ministers ansvar for sin embedsfø-
relse.
Det kan jeg henholde mig til.
Og samtidig får det mig til nok engang at understrege en
helt central pointe. Nemlig at spørgsmålet hviler på en
forkert præmis om, at Udlændingestyrelsen skulle have
besluttet at adskille de her par uden at foretage en kon-
kret og individuel vurdering.
Dette er ikke korrekt. Det har jeg redegjort for på det før-
ste samråd den 1. juni. Jeg har gentaget dette på det andet
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
27
samråd den 23. juni. Og jeg har gjort dette klart i flere
svar til udvalget, også forud for dette tredje samråd.
Men lad mig da bare gentage det én gang til. Uanset
hvordan man spørger, og hvor mange gange man spør-
ger, så er mit svar det samme. Nemlig at henvise til, hvad
Udlændingestyrelsen selv har oplyst:
Udlændingestyrelsen har under hele forløbet i alle sager
foretaget en vurdering af den enkelte sags omstændighe-
der under hensyntagen til Danmarks internationale for-
pligtelser.
Og som jeg har sagt flere gange, så vidste jeg, at Udlæn-
dingestyrelsen foretog en konkret og individuel vurde-
ring i disse sager, fordi jeg fulgte opfølgningen i sagerne
tæt.
Og jeg var af naturlige grunde særligt interesseret i de
fem sager, hvor Udlændingestyrelsen ikke havde adskilt
parret under henvisning til Danmarks internationale for-
pligtelser.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
28
Det har jeg som sagt redegjort for i detaljer under de tid-
ligere samråd og i utallige skriftlige svar til udvalget.
Jeg kan henvise til dette og kan i øvrigt ikke føje nyt til.
Og derfor vil jeg også sige, at når man nu vælger at spør-
ge mig, så er der for mig at se ikke er noget som helst
grundlag for at rejse spørgsmål efter ministeransvarlig-
hedsloven i forhold til min rolle.
Men som sagen har formet sig, og spørgsmålenes ordlyd
taget i betragtning, så vil jeg medgive, at dette svar nok
ikke tilfredsstiller spørgerne. Dét erkender jeg.
Når det er sagt, så gælder det også, at ombudsmanden i
denne sag har vurderet, at instruksen efter sit undtagel-
sesfri og kategoriske indhold var ulovlig, og at instruksen
medførte en betydelig risiko for, at der blev truffet for-
kerte afgørelser.
Denne alvorlige kritik har jeg taget til efterretning.
Og jeg løber heller ikke fra, at jeg med min pressemed-
delelse af 10. februar 2016 ønskede at vende udgangs-
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
29
punktet for udfaldet i sager om indkvartering af unge pi-
ger med en ældre ægtefælle eller samlever på hovedet, så
udgangspunktet er separat indkvartering i disse sager.
Tværtimod. Og jeg står ved, at det var afgørende for mig,
at der straks blev fulgt op på min pressemeddelelse, og at
der blev lagt en så restriktiv linje som overhovedet mu-
ligt.
***
Lad mig til sidst runde af med et par mere overordnede
betragtninger efter nu 3 samråd og omkring 200 udvalgs-
spørgsmål.
For det første har jeg taget ombudsmandens alvorlige
kritik til efterretning. Det gælder kritikken af selve ord-
lyden af instruksen. Og det gælder kritikken af, at pres-
semeddelelsen med det kategoriske og undtagelsesfri
indhold og kommunikationen i øvrigt til Udlændingesty-
relsen medførte en betydelig risiko for forkerte afgørel-
ser.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
30
Fremgangsmåden har efter ombudsmandens opfattelse
været meget risikabel i forhold til ministeriets grundlæg-
gende pligt til at sikre lovlig administration på området.
Og derfor har jeg også under de tidligere samråd klart
sagt, at der var ting i dette forløb, som kunne have været
håndteret bedre. Pressemeddelelsen skulle have været
fulgt op af en egentlig skriftlig instruks, som indeholdt
de nødvendige forbehold. Og den samlede kommunikati-
on til Udlændingestyrelsen har ikke været stringent nok.
Men som jeg også har sagt, så administrerede Udlændin-
gestyrelsen rent faktisk ikke ordningen undtagelsesfrit.
Og det vidste jeg, fordi jeg fulgte sagerne tæt.
For det andet vil jeg sige, at hele forløbet har betydet, at
der er langt større klarhed over, hvad der var praksis før
min pressemeddelelse.
Nemlig at der så vidt vides ikke var tilfælde, hvor unge
piger blev skilt fra deres ældre ægtefælle eller samlever
mod deres ønske.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
1813582_0031.png
31
Sagen var jo, at der i disse sager slet ikke blev foretaget
en selvstændig vurdering af, om de unger piger skulle
indkvarteres adskilt fra deres partner alene under henvis-
ning til, at der var tale om en ung pige.
Det skete kun, hvis der forelå oplysninger om, at pigen
mistrivedes. Hvis pigen udadtil fandt sig i tingenes til-
stand, blev der ikke reageret.
Og så hvad der er praksis i dag efter min pressemedde-
lelse.
Nemlig at der i alle sager
også sager, hvor der ikke fo-
religger oplysninger om mistrivsel
tages stilling til, om
en unge pige skal indkvarteres sammen med sin ældre
ægtefælle eller samlever.
Og at udgangspunktet er, at en ung pige ikke indkvarte-
res med sin ældre ægtefælle eller samlever.
Sådan
var
det ikke tidligere, hvis pigen var over 15 år.
Det er der nu klarhed over. Til gengæld er det temmelig
uklart, hvad oppositionen vil.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
32
Der er svaret på omkring 200 spørgsmål i denne sag. Jeg
har nu deltaget i tre samråd, de to første over samlet 7
timer.
Men alligevel savner jeg fortsat svar på, hvad oppositio-
nen vil. Og det tror jeg også, at rigtig mange andre gør.
Vil man tilbage til den praksis, der gjaldt før min pres-
semeddelelse. Hvor unge piger, der finder sig i tingenes
tilstand, og hvor der ikke er tegn på mistrivsel, indkvarte-
res med deres ældre ægtefælle eller samlever?
Eller bakker man op om den praksisændring, der er re-
sultatet af min pressemeddelelse, og som betyder, at ud-
gangspunktet i dag er separat indkvartering i alle disse
sager?
Svaret på dette spørgsmål vil jeg rigtig gerne høre fra
oppositionen. Det må være let at svare på.
Det er det i hvert fald for mig, og for regeringen. Vi vil
ikke finde os i, at unge piger på vores asylcentre risikerer
at blive fastholdt i et ufrivilligt ægteskab.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/10-17 om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, til udlændinge- og integrationsministeren
33
Tværtimod skal vi hjælpe pigerne til frit at kunne vælge
det liv, de ønsker, og den partner, de ønsker.
Nu er det Danmark, man er kommet til. Og her er piger
og drenge, kvinder og mænd, lige meget værd.
Og derfor har jeg ønsket at gå så langt som overhovedet
muligt for at give pigerne et pusterum.
I min optik fortjener pigerne, at oppositionen melder
klart ud, om man ønsker det samme.
Tak for ordet.