Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1957738_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 1028 (Alm. del):
I brev af 27. september 2018 har udvalget efter ønske fra Martin Henrik-
sen (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1028:
”Er
det ministerens opfattelse, at folkeskolen skal undervise eleverne i,
hvordan man iklæder sig det islamiske tørklæde?”
Svar:
Jeg mener ikke, at det er folkeskolens opgave at undervise elever i, hvor-
dan de iklæder sig det islamiske tørklæde. Men skolen kan godt undervise
om religiøse leveregler og forholde sig analytisk og spørgende til disse.
Folkeskolens undervisning følger ikke et curriculum. Undervisningen
skal derimod leve op til Fælles Mål, herunder folkeskolens formål, der
skal give eleverne forståelse for andre lande og kulturer og forberede
eleverne til at deltage i et samfund med frihed og folkestyre og skabe
rammerne for, at eleverne får tillid til egne muligheder og baggrund for
at tage stilling og handle. Skolens virke skal være præget af åndsfrihed,
ligeværd og demokrati.
Det fremgår af vejledningen for faget kristendomskundskab, at opøvelse
i religiøs praksis ikke er en del af skolens virke. Det fremgår endvidere, at
skolens samarbejde med repræsentanter fra de omgivende samfund er
knyttet an til det forhold, at skolens undervisning er defineret som ikke-
forkyndende, men i stedet til arbejdet med elevernes kritiske refleksion,
og således er kritisk tænkning essentielt.
Med den enkelte folkeskoles frihed til at tilrettelægge det nærmere ind-
hold i undervisningen følger også, at skolen skal bruge denne frihed med
omtanke. Eleverne skal derfor fx ikke have en undervisning baseret på
en ensidig og ukritisk tilgang til den muslimske religion og kultur, herun-
der tildækning, der er i strid med vores danske værdier om ligestilling
mellem kvinder og mænd.
25. oktober 2018
Sagsnr.:18/12745
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1028: Spm. om det er ministerens opfattelse, at folkeskolen skal undervise eleverne i, hvordan man iklæder sig det islamiske tørklæde, til undervisningsministeren
Skolen skal lære eleverne at forstå de tankesæt og værdier, der har formet
vores land, vores historie, vores lovgivning. Eleverne skal lære at være
analytisk og kritisk tænkende, også over for tankesæt og tekster, der er
hellige og uangribelige for mange. Kristendommen skal både kunne bely-
ses, analyseres og kritiseres. Det samme skal andre store religioner, også
jødedommen, islam og hinduismen. Religionskritik er afgørende for et
moderne samfund, som ingen kan begå sig i uden at tåle analyse, diskus-
sion og kritik af sin egen religion. Det vil således være oplagt at tage en
snak med eleverne om, at det muslimske tørklæde er rettet mod kvinder.
Hvorfor er det, kvinden skal dække sig til, når manden ikke skal? Og kan
der opstå et skel mellem kvinder, hvor de, der bærer tørklæde, opfattes
som mere ærbare end de, der ikke bærer det? Religiøse leveregler rejser
en række relevante spørgsmål i et samfund, hvor mænd og kvinder er
lige, og hvor kvinder har ret til at leve et frit og utvungent liv.
Det er den enkelte skoleleder, der som administrativ og pædagogisk leder
af skolen er ansvarlig for skolens virksomhed over for skolebestyrelsen
og kommunalbestyrelsen. Skolelederen er således ansvarlig for, at under-
visningen fremmer elevernes alsidige udvikling, jf. folkeskolens formåls-
paragraf.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2