Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1954246_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. september 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1017 (Alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1017:
Vil ministeren redegøre for, hvad der i praksis vil ske, såfremt Udlændingestyrel-
sen når frem til, at de generelle forhold i Syrien er forbedret og stabile i en sådan
grad, at der kan ske inddragelse af opholdstilladelse til personer med midlertidig
beskyttelsesstatus, herunder om Udlændingestyrelsen iværksætter inddragelses-
sagerne ad egen drift?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en
udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”En
opholdstilladelse, hvorved en udlænding opnår midlertidig beskyttel-
sesstatus efter udlændingelovens § 7, stk. 3, kan inddrages eller nægtes for-
længet, såfremt der er sket en forbedring af de generelle forhold i landet,
og disse forbedringer ikke er af helt midlertidig karakter, uanset at forhol-
de e − trods forbedri ger e − fortsat er alvorlige og å beteg es so
skrøbelige og uforudsigelige.
Såfremt Udlændingestyrelsen måtte vurdere, at det er muligt, at inddrage
opholdstilladelser meddelt efter udlændingelovens § 7, stk. 3, til syriske
statsborgere, vil styrelsen af egen drift iværksætte inddragelsessager, og de
relevante personer vil blive indkaldt til samtaler med styrelsen med henblik
på at foretage konkrete og individuelle vurderinger af, om der kan ske ind-
dragelse af opholdstilladelsen efter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1.
Hvis en udlænding har en gyldig opholdstilladelse meddelt efter udlændin-
gelovens § 7, stk. 3, og betingelserne for at inddrage opholdstilladelsen er
opfyldt, vil Udlændingestyrelsen vurdere, om opholdstilladelsen alligevel ik-
ke skal inddrages, fordi det må antages at virke særligt belastende for ud-
lændingen at inddrage opholdstilladelsen, jf. udlændingelovens § 26. Hvis
udlændingens opholdstilladelse, meddelt efter § 7, stk. 3, derimod er udlø-
16. oktober 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 17158
537309
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1017: Spm. om, hvad der i praksis vil ske, såfremt Udlændingestyrelsen når frem til, at de generelle forhold i Syrien er forbedret og stabile i en sådan grad, at der kan ske inddragelse af opholdstilladelse til personer med midlertidig beskyttelsesstatus,, til udlændinge- og integrationsministeren
bet, og betingelserne for at nægte at forlænge opholdstilladelsen er op-
fyldt, vil styrelsen ikke skulle vurdere de såkaldte § 26-forhold, da § 26 ikke
finder anvendelse i sådanne sager. Endelig tages der stilling til udlændinge-
lovens § 31, hvoraf det fremgår, at en udlænding ikke må udsendes til et
land, hvor den pågældende risikerer dødsstraf eller at blive underkastet tor-
tur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling, eller hvor den på-
gældende risikerer forfølgelse af de i flygtningekonventionen af 28. juli
1951, artikel 1 A, nævnte grunde, eller hvor udlændingen ikke er beskyttet
mod videresendelse til et sådant land.
En eventuel afgørelse om inddragelse eller nægtelse af forlængelse påkla-
ges automatisk til Flygtningenævnet efter udlændingelovens § 53 a, stk. 2,
3. pkt.”
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
2/2