Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1950374_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 20. september 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1007 (Alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændin-
ge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1007:
Er det korrekt forstået, at såfremt en afvist asylansøger skifter forklaring og plud-
selig påstår, at vedkommende har en anden nationalitet end den først oplyste, så
kan vedkommendes sag gå om?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet udtalelser fra Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet.
Udlændingestyrelsen har oplyst følgende:
"I forbindelse med behandlingen af en asylsag foretager Udlændingestyrel-
sen blandt andet en vurdering af, hvilken identitet og nationalitet asylansø-
geren har. Dette sker på baggrund af en konkret og individuel vurdering af
sagens oplysninger og eventuelle fremlagte dokumenter. I den forbindelse
foretages der også en vurdering af troværdigheden af asylansøgerens for-
klaring, herunder af forklaring om identitet og nationalitet.
Udlændingestyrelsens fastlæggelse af en asylansøgers identitet og nationa-
litet foretages med henblik på at skabe det rette grundlag for udlændinge-
myndighedernes behandling af asylansøgningen, herunder også for håndte-
ringen af en eventuel senere udsendelse af den pågældende asylansøger,
hvis den pågældende meddeles endeligt afslag på asyl.
Såfremt en asylansøger i forbindelse med asylsagsbehandlingen skifter for-
klaring og kommer med nye oplysninger om identitet og nationalitet, indgår
de nye oplysninger i den samlede vurdering af asylsagen, og der foretages
også en vurdering af troværdigheden af asylansøgerens nye forklaring."
Flygtningenævnet har oplyst følgende:
"Efter udlændingelovens § 40 skal en udlænding meddele de oplysninger,
som er nødvendige til bedømmelse af, om en tilladelse i henhold til denne
9. oktober 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 17115
536973
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1007: Spm. om det er korrekt forstået, at såfremt en afvist asylansøger skifter forklaring og pludselig påstår, at vedkommende har en anden nationalitet end den først oplyste, så kan vedkommendes sag gå om, til udlændinge- og integrationsministeren
lov kan gives. Udlændingen skal på begæring stille sit pas eller sin rejselegi-
timation til rådighed ved behandlingen af ansøgninger i henhold til loven.
En del asylansøgere fremlægger ikke egentlige identitetsdokumenter for de
danske myndigheder i forbindelse med asylsagsbehandlingen, og henstår
således i realiteten uidentificerede.
Når asylmyndighederne fastlægger en asylansøgers nationalitet, sker det
normalt på baggrund af ansøgerens forklaring, eventuelle fremlagte doku-
menter, en eventuel sproganalyse sammenholdt med asylmyndighedernes
generelle kendskab til forholdene i det pågældende land.
Hvis en ansøger, efter at have fået endeligt afslag på asyl, kan dokumentere
eller på anden måde sandsynliggøre at have en anden nationalitet end den
først oplyste, vil Flygtningenævnet efter omstændighederne hjemvise sagen
til Udlændingestyrelsen til fornyet behandling i første instans.
Det kan for eksempel også være tilfældet, hvis politiet i forbindelse med
forberedelsen af udsendelsen af ansøgeren kommer i besiddelse af oplys-
ninger om, at ansøgeren har en anden nationalitet end den, der er lagt til
grund for myndighedernes behandling af asylsagen.
En oplysning om, at en asylansøger har en anden nationalitet end den op-
rindeligt oplyste, er af fundamental betydning for sagens afgørelse. Ansøge-
ren skal således vurderes i forhold til det land, hvori han er statsborger, li-
gesom Flygtningenævnet i tilfælde af afslag på asyl fastsætter, at ansøgeren
tvangsmæssigt kan udsendes til det pågældende land. Herunder skal asyl-
myndighederne tage stilling til udlændingelovens § 31, som indeholder et
forbud mod udsendelse til et land, hvor den pågældende risikerer døds-
straf, tortur, nedværdigende behandling eller straf, eller hvor udlændingen
ikke er beskyttet mod videresendelse til et sådant land. Dette gælder også,
uanset udlændingen bevidst har afgivet urigtige oplysninger om sin natio-
nalitet.
Noget andet er, at en asylansøger, der bevidst har skjult sin rette nationali-
tet, typisk ikke har noget reelt asylmotiv, og en oplysning herom vil natur-
ligvis indgå i grundlaget for myndighedernes fornyede vurdering af sagen,
herunder i vurderingen af ansøgerens troværdighed."
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
2/2