Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1809774_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
30. oktober 2017
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 6. oktober 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 10 (Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Kenneth Kristensen Berth (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 10:
Er det ministerens opfattelse, at en person med indrejseforbud i Danmark i
henhold til princippet om non-refoulement vil have ret til at rejse ind i Danmark,
hvis vedkommende påberåber sig retten til at søge asyl i Danmark?
Svar:
1.
Regeringen finder det uacceptabelt, at udlændinge, der er udvist og dermed i
sagens natur er uønskede her i landet, forsøger at indrejse i Danmark i strid med
et indrejseforbud.
Hvorvidt en udlænding har indrejseforbud i Danmark har imidlertid ikke betydning
for den pågældendes mulighed for at påberåbe sig at være omfattet af
udlændingelovens § 7 (asyl) og på den baggrund rejse ind i landet. Det har
derimod betydning for udlændingens mulighed for at opnå beskyttelse her i
landet, jf. nedenfor under punkt 4.
2.
Det vil ikke være i overensstemmelse med Dublinforordningen at nægte en
udlænding indrejse
også selv om vedkommende er meddelt indrejseforbud
i
Danmark, hvis den pågældende på grænsen til en anden medlemsstat påberåber
sig at være omfattet af udlændingelovens § 7 (asyl).
Udlændingestyrelsen vil derimod skulle vurdere, om udlændingen i medfør af
reglerne i Dublinforordningen kan afvises eller overføres til en anden
medlemsstat, eller om vedkommende skal have sin asylansøgning behandlet i
Danmark. En sådan afgørelse om afvisning eller overførelse til en anden
medlemsstat kan påklages til Flygtningenævnet. I overensstemmelse med
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 14358
299572
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om at påberåber sig retten til at søge asyl i Danmark m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Dublinforordningens artikel 27 har ansøgeren ret til at blive i Danmark, indtil
Flygtningenævnet har behandlet klagen.
3.
Efter udlændingelovens bestemmelser er det muligt at afvise asylansøgere ved
grænsen til Danmark, hvis de pågældende ankommer direkte fra et såkaldt sikkert
tredjeland. For at et land kan betragtes som et sikkert tredjeland kræves det, at
landet har tiltrådt og faktisk respekterer flygtningekonventionen af 28. juli 1951,
at der er adgang til en forsvarlig asylprocedure, og at der ved udsendelse ikke er
risiko for, at en udlænding, der har søgt asyl i Danmark, vil være i risiko for
dødsstraf eller for at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf eller at udsendelse til et land, hvor der ikke
er beskyttelse mod videresendelse til et sådant land, ikke finder sted, jf.
udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 3. og 4. pkt.
4.
Hvis en asylansøger under sit ophold her i landet begår noget kriminelt og i den
forbindelse udvises med indrejseforbud, kan det få betydning for
udlændingemyndighedernes vurdering af, hvorvidt den pågældende kan få asyl.
En udlænding er som udgangspunkt udelukket fra at få asyl i Danmark, hvis den
pågældende i Danmark idømmes en frihedsstraf og udvises med et indrejseforbud
som følge af kriminalitet begået her i landet, medmindre særlige grunde,
herunder hensynet til familiens enhed, taler for at give asyl.
Endvidere er en udlænding udelukket fra at få asyl i Danmark, hvis den
pågældende må anses for 1) en fare for statens sikkerhed, 2) en alvorlig trussel
mod den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed, eller 3) hvis udlændingen
anses for at være omfattet af en af flygtningekonventionens udelukkelsesgrunde.
Efter flygtningekonventionens artikel 1 F finder konventionens bestemmelser ikke
anvendelse på den, om hvem der er alvorlig grund til at antage, at vedkommende
1) har begået en forbrydelse mod freden, en krigsforbrydelse eller en forbrydelse
mod menneskeheden, 2) har begået en alvorlig ikke-politisk forbrydelse udenfor
tilflugtslandet, inden han som flygtning fik adgang til dette, eller 3) har gjort sig
skyldig i handlinger, der er i strid med
FN’s ål og gru dsæt i
ger.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
2/2