Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 94
Offentligt
1857833_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 665
Offentligt
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 5. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 665 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til ud-
lændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 665:
Vil ministeren kommentere Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom i
sagen Paposhvili mod Belgien af 13. december 2016 samt seniorforsker, ph.d.
Peter Vedel Kessi gs artikel o do
e i ”EU-ret og Me eskeret” r. ,
og
redegøre for, om dommen får konsekvenser for den danske praksis med hensyn
til tildeling af humanitære opholdstilladelser efter udlændingelovens § 9 b?
Svar:
1.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol afsagde den 13. december 2016
dom i sagen
Paposhvili mod Belgien.
Dommen vedrører udsendelse af alvorligt
syge personer.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol gennemgår i
præmis 172-181
sin
hidtidige praksis for udsendelse af personer, der er alvorligt syge. Domstolen op-
summerer bl.a. sin hidtidige praksis, hvorefter udlændinge, der står over for ud-
visning, som udgangspunkt ikke har ret til ophold i en konventionsstat for dér at
fortsætte med at modtage medicinsk, social eller anden form for bistand, og at
det forhold, at den pågældendes vilkår, herunder den forventede levetid, vil blive
væsentligt forringet eller forkortet i tilfælde af udsendelse, ikke i sig selv kan med-
føre en krænkelse af artikel 3. Kun i meget ekstraordinære tilfælde, hvor der er
tvingende humanitære modhensyn, kan det være i strid med artikel 3 at udsende
en udlænding, der lider af en alvorlig fysisk eller psykisk sygdom, til et land, hvor
der ikke er adgang til behandling.
I praksis har Domstolen fortolket begrebet
meget ekstraordinære tilfælde
i over-
ensstemmelse med sin dom af 2. maj 1997 i sagen
D mod Storbritannien
således,
at eget ekstraordi ære tilfælde ”ver e eptio el ases” foreligger i e situati-
on, hvor en udlænding er kritisk syg og døden nær (terminalstadiet). I en dom af
27. maj 2008 i sagen
N mod Storbritannien
anførte Domstolen dog, at den ikke
ville udelukke, at der kunne foreligge andre meget ekstraordinære tilfælde end
2. februar 2018
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 5755
221627
Side
1/10
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
situationen, som forelå i sagen
D mod Storbritannien.
Domstolen anførte imidler-
tid ikke, hvori disse andre ekstraordinære tilfælde består.
I Paposhvili-dommens
præmis 182
markerer Domstolen, at retstilstanden præci-
seres. Domstolen vil således afklare praksis og redegøre nærmere for, hvornår der
ka foreligge ”andre
meget ekstraordinære tilfælde”.
Præmis 183
er herefter den centrale præmis i dommen. Domstolen udtaler såle-
des, at der ved ” eget ekstraordi ære tilfælde” forstås situatio er, hvor der er
vægtige grunde til at antage, at den pågældende, selvom døden ikke er nært fore-
stående, vil blive udsat for en virkelig risiko, som følge af mangel på passende
behandling i modtagerstaten eller manglende adgang til sådan behandling, for at
blive udsat for en alvorlig, hurtig
og uoprettelig forværri g ”serious, rapid a d
irreversi le de li e” i vedko
e des hel redstilsta d, der vil resultere i i te s
lidelse eller i en væsentlig reduktion i forventet restlevetid. Domstolen understre-
ger, at dette er i overensstemmelse med den høje tærskel for anvendelse af arti-
kel 3 i sager om udsendelse af alvorligt syge udlændinge.
Herefter indfører Domstolen i
præmis 185
en sagsbehandlingspligt for de nationa-
le myndigheder.
Det er i første omgang op til udlændingen at føre bevis
”addu e evide e” for
den påståede risiko. Udlændingen skal således fremlægge beviser, der godtgør, at
der er vægtige grunde til at tro, at der kan være tale om en artikel 3-situation
(præmis
186).
Hvis udlændingen kan føre bevis for den påståede risiko, er det op
til staten at afkræfte tvivlen. Det forudsætter en indgående prøvelse af de forud-
sigelige konsekvenser af en udsendelse, hvor der lægges vægt på de generelle
oplysninger om modtagerstaten og oplysningerne om den individuelle udlænding,
hvilket omfatter en sammenligning af udlændingens helbredstilstand henholdsvis
før og efter udsendelse (præmis
187).
Domstolen bemærker, at der ved vurderingen lægges vægt på, om den behand-
ling, der er generelt tilgængelig i modtagerstaten, er tilstrækkelig og passende til
at sikre, at udlændingen ikke udsættes for en behandling i strid med artikel 3, og
det afgørende er således ikke behandlingsniveauet i den udvisende stat, eller om
behandlingen i modtagerstaten er på et sammenligneligt niveau, ligesom artikel 3
ikke sikrer ret til en behandling i modtagerstaten, der ikke er tilgængelig for resten
af befolkningen (præmis
188-189).
Myndighederne skal undersøge, om behandlingen generelt er tilgængelig i hjem-
landet.
Det følger herefter af
præmis 190,
at myndighederne også skal overveje, om ud-
lændingen rent faktisk har adgang til at modtage behandlingen i hjemlandet, hvil-
ket omfatter spørgsmål om tilgængelighed både med hensyn til afstand og om-
kostninger. Domstolen henviser i den forbindelse til sin hidtidige praksis på områ-
det.
Side
2/10
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
Hvis der herefter foreligger alvorlig tvivl med hensyn til konsekvenserne for den
syge udlænding i tilfælde af udsendelse, kan den udvisende stat have pligt til at
opnå en individuel og tilstrækkelig garanti fra modtagerstaten om, at behandlin-
gen eksisterer og vil være tilgængelig for udlændingen, inden en udsendelse gen-
nemføres (præmis
191).
Det forhold, at modtagerstaten er en medlemsstat, der også er bundet af konven-
tionen, er ikke i sig selv afgørende for, om udsendelse vil være i strid med konven-
tionen (præmis
193).
2.
I forhold til den konkrete sag, som dommen vedrører, var der tale om en geor-
gisk statsborger (Georgie Paposhvili), som kom til Belgien i 1998 med sin kone og
et barn. Han fik sidenhen to børn mere. Han fik afslag på asyl og på opholdstilla-
delse på andet grundlag. Fra 1999 og frem til 2005 blev Paposhvili dømt for adskil-
lige lovovertrædelser, og han blev derfor udvist på grund af den begåede krimina-
litet.
Under afsoning af en fængselsstraf i 2006 fik han konstateret bl.a. leukæmi. Han
modtog forskellig behandling, og hans forventede levetid blev i 2008 vurderet til
at være 3-5 år. Sygdommen forværredes, og i 2012 vurderede en læge, at ophør
af behandlingen kunne føre til Paposhvilis død. I 2015 vurderede en læge, at op-
hør af behandling ville medføre en forventet levetid på tre måneder, samt at
Paposhvili ikke havde adgang til behandlingen i Georgien.
Paposhvili søgte flere gange om opholdstilladelse af humanitære årsager under
henvisning til, at det ikke var muligt at få behandling for hans leukæmi i Georgien.
Han fik imidlertid afslag med henvisning til, at han var udelukket fra at få opholds-
tilladelse efter belgisk lovgivning på grund af den begåede kriminalitet. De belgi-
ske myndigheder foretog derfor ikke yderligere undersøgelser i sagen i forhold til
Belgiens internationale forpligtelser.
Paposhvili indbragte herefter sagen for Den Europæiske Menneskerettigheds-
domstol med påstand om, at hans udvisning til Georgien ville sætte ham i fare for
umenneskelig behandling og en tidligere død på grund af, at behandlingen, som
han havde modtaget i Belgien, ikke var tilgængelig i Georgien. I 2016 døde
Paposhvili i Belgien, men da de efterladte ønskede at fortsætte sagen, fortsatte
Menneskerettighedsdomstolen behandlingen.
Menneskerettighedsdomstolen fastslog i sin dom, at Belgien ville have krænket
Den Europæiske Menneskeretskonventions (EMRK) artikel 3 (om forbud mod
tortur og umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf) og artikel 8
(om ret til privat- og familieliv), hvis Paposhvili var blevet udsendt af Belgien til
Georgien, idet Belgien i den konkrete sag ikke havde overholdt sin undersøgelses-
pligt.
3.
I den artikel, der henvises til i spørgsmålet, anfører forfatteren, at han mener,
at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom i Paposhvili-sagen bør føre
til, at Udlændinge- og Integrationsministeriet ændrer sin praksis for meddelelse af
humanitær opholdstilladelse.
Side
3/10
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0004.png
Forfatteren anfører, at Domstolen med Paposhvili-dommen har lempet sygdoms-
kriteriet og skærpet undersøgelseskravet. Forfatteren anfører således, at det ikke
længere er tilstrækkeligt blot at undersøge, om en udlænding lider af en terminal
sygdom. Der bør herudover foretages en konkret og individuel vurdering af, om
udlændingen vil have adgang til den nødvendige behandling og pleje i hjemlandet,
herunder i forhold til økonomi, sociale og familiemæssige netværk og afstand til
behandling.
Forfatteren anfører endvidere, at den danske praksis for meddelelse af humani-
tær opholdstilladelse synes at være i overensstemmelse med Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols tidligere praksis om staters undersøgelsespligt,
hvorefter det ansås for tilstrækkeligt at vurdere de generelle behandlingsmulig-
heder i hjemlandet.
Forfatteren finder imidlertid, at Udlændinge- og Integrationsministeriet på bag-
grund af dommen bør ændre praksis, så udlændingens reelle behandlingsmulig-
heder i hjemlandet undersøges, og der foretages en konkret og individuel vurde-
ring af, om udlændingen vil have adgang til den nødvendige behandling og pleje i
hjemlandet, herunder i forhold til økonomi, sociale og familiemæssige netværk og
afstand til behandling.
Forfatteren finder på den baggrund, at ministeriet er forpligtet til at indrette sin
praksis efter EMD-praksis, der efter forfatterens opfattelse i meget vidt omfang
svarer til dansk praksis før praksisændringen i 2010.
4.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriet opfattelse, at Paposhvili-
dommen grundlæggende handler om tre ting.
Hidtil har Domstolen i sin praksis antaget, at personer, der lider af en alvorlig syg-
dom i terminalstadiet, er omfattet af beskyttelsen i artikel 3. Men Domstolen har
so
æv t i
a ført, at der ku e være a dre ” eget ekstraordi ære tilfæl-
de”, hvor e alvorligt s g perso er o fattet af de e esk ttelse.
I Paposhvili-dommen finder Domstolen så for første gang anledning til at præcise-
re,
hvad der ær ere ligger i disse a dre ” eget ekstraordi ære tilfælde”, hvor
udsendelse af en alvorligt syg udlænding vil rejse spørgsmål i forhold til EMRK
artikel 3, selvom døden ikke er nært forestående.
Der er også efter Paposhvili-dommen en meget høj tærskel, før et forhold er om-
fattet af EMRK artikel 3. Bestemmelsen vil således fortsat kun blive krænket, hvis
der foreligger meget ekstraordinære tilfælde. Det drejer sig om de grupper af
alvorligt syge udlændinge, for hvem det må antages, at udlændingen uden be-
handling i hjemlandet er i reel risiko for at blive udsat for en alvorlig, hurtig og
uoprettelig forværring i vedkommendes helbredstilstand, der vil resultere i intens
lidelse eller i en væsentlig reduktion i forventet restlevetid (præmis
183).
Der kan efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1, meddeles humanitær opholdstilla-
delse, hvis ”væse tlige he s af hu a itær karakter afgøre de taler for at i ø-
Side
4/10
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0005.png
deko
e a søg i ge ”.
Afgørelsen af, om der foreligger sådanne særlige huma-
nitære hensyn, som kan begrunde opholdstilladelse efter den nævnte bestem-
melse, beror på et skøn.
I praksis er udlændingens helbredsforhold et kerneområde for bestemmelsens
anvendelse. Helbredsbetinget humanitær opholdstilladelse forudsætter, at ud-
lændingen lider af en meget alvorlig behandlingskrævende sygdom (sygdomskri-
teriet). Derudover stilles der som altovervejende udgangspunkt krav om, at be-
handling ikke er tilgængelig i ansøgerens hjemland (kriteriet om fravær af behand-
lingsmuligheder i hjemlandet).
Efter Udlændinge- og Integrationsministeriets praksis anses sygdomskriteriet for
opfyldt, hvis der er tale om en meget alvorlig fysisk eller psykisk sygdom. Det kan
f.eks. være tilfældet, hvis en ansøger lider af meget alvorlige hjertesygdomme,
nyresygdomme, tarmsygdomme, blodsygdomme, insulinkrævende diabetes samt
egentlige sindssygdomme, hvor den pågældende lider af en psykose f.eks. parano-
id psykose og skizofreni. Opremsningen er ikke udtømmende.
Sygdomskriteriet vil efter Udlændinge- og Integrationsministeriets praksis kunne
være opfyldt selv i sager, hvor en udlænding lider af en sygdom, hvor en mang-
lende behandling ikke vil medføre en alvorlig, hurtig og uoprettelig forværring i
vedkommendes helbredstilstand med intens lidelse eller væsentlig reduktion i den
forventede restlevetid til følge.
På den baggrund finder Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke på baggrund
af dommen anledning til at ændre praksis for fortolkning af sygdomskriteriet, som
allerede efter dansk praksis omfatter såvel uhelbredelige sygdomme i terminal-
stadiet som andre meget alvorlige sygdomme. Ministeriet har således ikke fundet
holdepunkter i dommen for, at den danske fortolkning af sygdomskriteriet er for
snæver.
For det andet medfører dommen en udvidet undersøgelsespligt i de særlige sager,
som er omfattet af dommen.
Det fremgår af dommen, at myndighederne fra sag til sag skal overveje, om den
behandling, der generelt er tilgængelig i modtagerstaten, er tilstrækkelig og pas-
sende til den pågældendes sygdom, således at vedkommende ikke udsættes for
behandling i strid med artikel 3 (præmis
189).
Det er i første omgang op til udlændingen at føre bevis for den påståede risiko.
Hvis udlændingen fremlægger beviser, så der er vægtige grunde til at antage, at
det vil kunne stride mod artikel 3 at udsende den pågældende, vil det være op til
staten at afkræfte tvivlen.
Det er en betingelse for at meddele helbredsbetinget humanitær opholdstilladel-
se til en ansøger, der lider af en meget alvorlig fysisk eller psykisk sygdom, at an-
Side
5/10
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
søgeren ikke har adgang til den nødvendige behandling i sit hjemland (kriteriet om
fravær af behandlingsmuligheder i hjemlandet).
Efter gældende praksis er det op til udlændingen at fremlægge oplysninger om, at
vedkommende lider af en alvorlig sygdom og modtager behandling herfor.
Udlændinge- og Integrationsministeriet foretager herefter efter praksis allerede
en vurdering af, hvorvidt den pågældende har adgang til medicin i de sager, hvor
ministeriet har fundet, at den pågældende lider af en meget alvorlig sygdom.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vurderer på den baggrund ikke, at der er
behov for at justere ministeriet fortolkning af, hvornår medicin og behandling
generelt er tilgængeligt.
Domstolen anfører herudover, at myndighederne skal overveje, i hvilken ud-
strækning den pågældende
faktisk
vil have adgang til behandling i modtagersta-
ten (præmis
190).
Domstolen bemærker i den forbindelse (i overensstemmelse
med dens tidligere afsagte domme), at staterne bl.a. skal overveje omkostninger
ved medicinering og behandling, om der er et tilgængeligt socialt og familiemæs-
sigt netværk, og den distance, der skal rejses for at få adgang til den nødvendige
pleje.
Domstolen har ikke i dommen udtalt sig om, hvornår undersøgelsespligten ind-
træder, udover at der skal foreligge vægtige grunde. Det følger dog heraf, at der
skal noget til.
Efter Udlændinge- og Integrationsministeriets gældende praksis vil det normalt
være uden betydning for meddelelse af en helbredsbetinget opholdstilladelse, at
en given behandling alene er tilgængelig i f.eks. privat regi mod egenbetaling,
ligesom egenbetalingens størrelse som udgangspunkt er uden betydning. Det er
endvidere ikke en betingelse, at den behandling, som er tilgængelig i hjemlandet,
er af samme karakter som den behandling, der tilbydes i det danske sundhedsvæ-
sen, så længe der foreligger oplysninger fra hjemlandets sundhedsmyndigheder
eller andre relevante aktører om, at den pågældende sygdom rent faktisk kan
behandles i hjemlandet.
Det er desuden normalt uden betydning, at den nødvendige behandling er tilgæn-
gelig på apoteker med videre i hele hjemlandet. Såfremt det pågældende land
asylretligt anses for ét land, vil en ansøger således kunne henvises til at modtage
den foreskrevne behandling i en anden del af landet også, selvom den pågælden-
de var bosiddende et andet sted i hjemlandet inden sin udrejse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har hidtil alene undersøgt spørgsmål om
f.eks. omkostninger ved medicin og afstand til behandling i de sager, hvor det på
baggrund af sagens oplysninger umiddelbart blev skønnet, at ansøgeren opfylder
den høje tærskel for meddelelse af humanitær opholdstilladelse.
Side
6/10
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0007.png
Ministeriet har således kun lagt vægt på prisen af behandlingen, hvis der er kon-
krete holdepunkter for, at der er tale om en meget dyr behandling. Justitsministe-
riet har således f.eks. (på det tidspunkt, hvor udlændingeområdet hørte under
Justitsministeriet) behandlet en sag, hvor der var oplysninger om, at en ansøger
led af en meget alvorlig fysisk sygdom, hvor den livsnødvendige medicin her i lan-
det kostede mere end 80.000 kr. om måneden. På den baggrund blev det beslut-
tet at undersøge, hvad behandlingen i hjemlandet ville koste. Ministeriets under-
søgelse af prisen på medicinen i hjemlandet blev imidlertid ikke tilendebragt, da
den nødvendige behandling efterfølgende viste sig ikke at være tilgængelig.
Der har endvidere efter den hidtidige praksis i ekstraordinære tilfælde kunnet
meddeles humanitær opholdstilladelse, hvis det ville være farefuldt for en ansø-
ger at nå frem til behandlingsstedet, og den pågældende f.eks. på grund af sin
sygdom ikke ville være i stand til at bosætte sig i den del af landet, hvor behand-
lingen var tilgængelig.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at dommen medfører,
at behandlingens faktiske tilgængelighed i de særlige sager, hvor der på baggrund
af udlændingens egne forhold er væsentlig grund til at tro, at der ikke er faktisk
adgang til en behandling i hjemlandet, nu skal undersøges nærmere.
Er der således på baggrund af ansøgerens personlige forhold vægtige grunde til at
tro, at vedkommende ikke har faktisk adgang til at modtage behandling, vil Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet fremover skulle foretage yderligere sags-
skridt med henblik på at undersøge dette nærmere.
Ved vurdering af spørgsmålet om faktisk adgang skal der bl.a. ses på spørgsmålet
om omkostninger, socialt og familiært netværk og afstand.
Der vil som hidtil være en høj tærskel for, hvornår behandling ikke anses for fak-
tisk tilgængeligt.
For det tredje åbner Domstolen også op for, at man i sager, hvor der efter den
udvidede undersøgelse er alvorlig tvivl om konsekvenserne af en udsendelse, alli-
gevel har mulighed for at udsende den pågældende ved brug af en individuel og
tilstrækkelig garanti fra modtagerstaten.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ikke hidtil overvejet at anvende garan-
tier i sager om humanitær opholdstilladelse.
5.
I Paposhvili-sagen var Paposhvili udelukket fra at blive meddelt opholdstilladel-
se som følge af, at han havde begået kriminalitet i Belgien. De belgiske myndighe-
der undersøgte på den baggrund ikke, om den behandling, som Paposhvili havde
brug for, var tilgængelig i hjemlandet.
Der er ligeledes efter dansk ret mulighed for at udelukke en udlænding fra op-
holdstilladelse, hvis pågældende har begået kriminalitet.
Side
7/10
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
Det følger således af udlændingelovens § 10, stk. 4, at en udlænding, der har ind-
rejseforbud, ikke kan gives opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 9-9 f, §§ 9
i-9 n eller 9 p, medmindre ganske særlige grunde taler derfor, dog tidligst to år
efter udrejsen, jf. udlændingelovens § 10, stk. 4. Kravet om, at der skal være for-
løbet to år fra udrejsen, gælder dog ikke for en udlænding, som ikke er EU-borger,
og som er udvist efter udlændingelovens § 25 b (om ulovligt ophold), jf. § 10, stk.
4, 2. pkt.
Efter praksis vil en udlænding, som er udvist af Danmark ved dom med et indrej-
seforbud, således være udelukket fra at blive meddelt humanitær opholdstilladel-
se, hvis vedkommende ikke har været udrejst i to år.
Det følger af udlændingelovens § 50, stk. 1, at en udlænding, der er udvist ved
dom, som ikke har været udrejst af Danmark, og som påberåber sig, at der er ind-
trådt væsentlige ændringer i udlændingens forhold, jf. udlændingelovens § 26,
kan begære spørgsmålet om udvisningens ophævelse indbragt for retten. Hvis
retten ophæver udvisningen, vil udlændingen kunne meddeles humanitær op-
holdstilladelse efter § 9 b, stk. 1, hvis den pågældende i øvrigt opfylder betingel-
serne herfor.
Efter praksis har Udlændinge- og Integrationsministeriet hidtil som udgangspunkt
ikke nærmere undersøgt sygdommens karakter samt tilgængeligheden af medicin
i hjemlandet i de sager, hvor udlændingen er udelukket efter udlændingelovens §
10, stk. 4.
Selvom Paposhvili var udelukket fra opholdstilladelse på grund af, at han havde
begået kriminalitet, fandt Domstolen i Paposhvili-dommen, at det ville have ud-
gjort en krænkelse af EMRK artikel 3, hvis Paposhvili var blevet udsendt af Belgien,
da de belgiske myndigheder ikke havde undersøgt, om der var medicin tilgænge-
ligt i hjemlandet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har på den baggrund fundet anledning til
at justere praksis i forbindelse med behandling af sager, hvor der meddeles afslag
på humanitær opholdstilladelse som følge af, at udlændingen er udelukket efter
udlændingelovens § 10, stk. 4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil således fremover i sager, hvor der
meddeles afslag på humanitær opholdstilladelse under henvisning til udlændinge-
lovens § 10, stk. 4, 1. pkt., og hvor udlændingen fortsat opholder sig i Danmark,
vejlede udlændingen om, at udlændingen i medfør af udlændingelovens § 50 har
mulighed for at indbringe spørgsmålet om ophævelse af udvisningen for domsto-
lene, hvis der er indtrådt væsentlige ændringer i den pågældendes forhold, jf.
udlændingelovens § 26.
Såfremt udlændingen ikke ønsker at indbringe spørgsmålet om ophævelse af
udvisningen for retten, eller retten ikke har fundet anledning til at ophæve udvis-
ningen, jf. udlændingelovens § 50, men ministeriet vurderer, at den pågældende
vil være i en situation, hvor det vil stride mod artikel 3 at udsende den pågælden-
de, vil ministeriet således fremadrettet henvise den pågældende til tålt ophold,
Side
8/10
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
indtil vedkommende kan udsendes af landet. Det skyldes, at udlændingelovens §
10 udtømmende regulerer adgangen til at meddele opholdstilladelse til udlæn-
dinge med indrejseforbud. En udlænding med et indrejseforbud, der har fået af-
slag på asyl, vil derfor ikke kunne meddeles humanitær opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 b, stk. 1, selv om den pågældende ikke for tiden kan udsen-
des.
6.
Samlet er det Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at der ikke
efter de internationale konventioner og traktater eksisterer en ret for udlændinge
til at opholde sig i et land, hvor de pågældende ikke er statsborgere, alene med
henvisning til, at de pågældende modtager eller ønsker at modtage f.eks. medi-
cinsk behandling i dette land.
Det er derfor Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at praksis for
meddelelse af humanitær opholdstilladelse fortsat
i overensstemmelse med
bestemmelsens hidtidige formål
skal have undtagelsens karakter. Bestemmelsen
har et snævert anvendelsesområde.
Det er endvidere ministeriets opfattelse, at praksis for meddelelse af humanitær
opholdstilladelse skal administreres i overensstemmelse med Danmarks internati-
onale forpligtelser.
I henhold til EMRK artikel 3 må ingen underkastes tortur og ej heller umenneskelig
eller nedværdigende behandling eller straf. Det er Udlændinge- og Integrations-
ministeriets opfattelse, at det også efter Paposhvili-dommen følger, at EMRK arti-
kel 3 ikke beskytter mod udsendelse af en udlænding med fysiske eller psykiske
helbredsproblemer til et land med lavere behandlingsstandard og/eller begræn-
sede behandlingsmuligheder, medmindre der foreligger meget ekstraordinære
tilfælde.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har i Paposhvili-dommen redegjort
for, hvad der skal forstås ved andre meget ekstraordinære tilfælde. Det er Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at der for at sikre, at afgørelser på
det humanitære område træffes i overensstemmelse med Danmarks internationa-
le forpligtelser, er behov for at indføre ekstra sagsbehandlingsskridt i visse særlige
sager, således at ansøgerens faktiske adgang til behandling undersøges nærmere.
Det er endvidere ministeriets opfattelse, at ministeriet bl.a. med den ovenfor
beskrevne justering af praksis i forhold til behandling af sager, hvor udlændingen
er udvist af Danmark som følge af, at den pågældende har begået kriminalitet,
opfylder de nødvendige undersøgelseskrav af behandlingsmulighederne i hjem-
landet.
Side
9/10
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil følge kommende domme fra Den Eu-
ropæiske Menneskeretsdomstol tæt og justere den danske praksis, hvis der måtte
blive behov derfor.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
10/10
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0011.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 666
Offentligt
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
2.februar 2018
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 5. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 666 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til ud-
lændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 666:
Det fremgår af bemærkningerne til L 188 (2009-10), punkt 8.4.2., at regeringen
de davære de VK regeri g ”fi der,
at den danske praksis for vurdering af til-
gængeligheden af behandlingsmuligheder i hjemlandet bør indrettes i overens-
ste
else ed praksis fra De Europæiske Me eskerettighedsdo stol”. Er
dette også den nuværende regerings opfattelse, og vil ministeren redegøre for,
hvordan regeringen vil bringe den danske praksis i overensstemmelse med men-
neskerettighedsdomstolens praksis, som den er udtrykt i dommen i sagen
Paposhvili mod Belgien af 13. december 2016?
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af UUI spørgsmål 665 (Alm. del).
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 5756
221629
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
1/1
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0012.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 668
Offentligt
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 5. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 668 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed endelig besvares.
Spørgsmål nr. 668:
Hvilke forpligtelser til en undersøgelse af behandlingsmulighederne i det
modtagende land giver det de danske myndigheder i sager om opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 b, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i
afsnit 189 i dommen Paposhvili mod Belgien af 13. december 2016 slår fast, at
den tilbagesendende stat er forpligtet til i hver enkelt sag
”o a ase-by-case
asis” at u dersøge, o
de
eha dli g, der ge erelt er til stede i
modtagerlandet, er tilstrækkelig og passende for at sikre, at ansøgeren ikke ved
til agese delse udsættes for e kræ kelse af EMRK’s artikel 3?
Svar:
Der henvises til besvarelsen af UUI spørgsmål 665 (Alm. del).
2. februar 2018
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 5758
221631
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
1/1
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0013.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 669
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. maj 2017
Straffuldbyrdelseskontoret
Signe Astrid Bruun
2017-0032/40-0053
2280519
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 669 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
5. april 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0014.png
Spørgsmål nr. 669 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Fængselsbetjente: Konstant
rotation af medarbejdere på
udrejsecenter er farligt” på dr.dk den
3. april 2017 (http://www.dr.dk/nyheder/regionale/
midt-
vest/faengselsbetjente-konstant-rotation-afmedarbejdere-paa-
udrejsecenter-er)?
I den forbindelse bedes ministeren forholde sig
til følgende:
- Kan ministeren bekræfte, at de ansatte på Kærhovedgård selv
har søgt ansættelse her, og at der i overskuelig fremtid vil være
behov for personale på Kærhovedgård, da der ikke er tale om
en midlertidig institution?
- Er ministeren enig i, at personlige relationer mellem personale
og beboere er vigtige for en rolig afvikling af hverdagen, og at
disse relationer reduceres, hvis der er skiftende personale?
- Er ministeren enig i, at der er stor forskel på et fængselsmiljø
og miljøet på et udrejsecentret (love og regler, tekniske instal-
lationer, it systemer, og beføjelser over for beboere/indsatte),
og at det taler for en specialisering af personalet?
- Er ministeren enig i, at det er tidskrævende at oplære og instru-
ere nye fængselsbetjente, hvis rotationsordning sættes i værk?
- Hvad er samarbejdspartnernes (Politi, Røde Kors mm.) indstil-
ling til beslutningen om rotationsordning for betjentgruppen?
- Kan man sikre, at personalet føler ejerskab og engagement i
stedet og beboerne, når det kun drejer sig om kortere tjeneste-
ophold på Kærhovedgård?
- Hvor lang tid vil det tage, at genoptræne de færdigheder, som
man ønsker at fastholde gennem rotation, hvis de fængselsbe-
tjente med fast tilknytning til Kærhovedgård på et tidspunkt
skal bruges andre steder i kriminalforsorgen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Kriminalforsorgen
er generelt inde i en udvikling, hvor også
fængselsbetjentenes arbejdsopgaver ændrer sig hurtigt, og hvor
der stilles ændrede krav til kerneopgaven i forhold til straf-
fuldbyrdelse. Der indføres nye arbejdsopgaver og metoder, li-
gesom den IT-mæssige understøttelse ændres for at kunne un-
derstøtte de mange forandringer. I lyset heraf har kriminalfor-
sorgens ledelse fundet det hensigtsmæssigt, at fængselsbetjent-
rollen på udrejsecentrene løses af fængselsbetjente, der indro-
keres til opgaven. Hermed kan man både drage nytte af fæng-
selsbetjentenes kompetencer indenfor relationsarbejde og ver-
bal konflikthåndtering på Udrejsecenter Kærshovedgård og
2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
samtidigt sikre, at deres kompetencer i forhold til arbejdet med
dømte og varetægtsfængslede ikke svækkes i unødig grad.
1.
Kriminalforsorgen kan i relation til spørgsmålet om, hvor-
vidt de ansatte selv har søgt ansættelse på Udrejsecenter Kærs-
hovedgård, oplyse, at Kærshovedgård
inden det blev et ud-
rejsecenter
var en del af Statsfængslet Midtjylland, som be-
stod af Kærshovedgård og Nørre Snede fængsler. De fæng-
selsbetjente, som allerede var ansat, fortsatte med samme tje-
nestesteder. Kriminalforsorgen kan oplyse, at beslutningen om
rotation blev truffet i forbindelse med, at udrejsecentret gik i
drift i 2015/2016. Beslutningen skal efter planen effektueres i
2017.
Personalet på Kærshovedgård udgøres af fængselsbetjente og
af institutionsmedarbejdere, som supplerer fængselsbetjentene.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt der i overskuelig
fremtid vil være behov for personale på Kærshovedgård, kan
Direktoratet for Kriminalforsorgen oplyse, at Udlændingesty-
relsen og kriminalforsorgen indgår kontrakter for 1 år ad gan-
gen. Der er for nylig indgået operatørkontrakt mellem Udlæn-
dingestyrelsen og kriminalforsorgen om at drive Kærshoved-
gård som udrejsecenter i hele 2017. Der vil således fortsat væ-
re personale på Kærshovedgård. Både institutionsmedarbejde-
re, som vil være ansat fast på udrejsecentret, og fængselsbe-
tjente, der vil rokere ind. Fængselsbetjentene vil ikke rokere på
én gang
rokeringen vil foregå med få fængselsbetjente ad
gangen i løbende rotation.
2.
For så vidt angår spørgsmålet om relationerne mellem per-
sonale og beboere kan Direktoratet for Kriminalforsorgen op-
lyse, at fængselsbetjentene er dygtige til relationsarbejde, da
dette udgør en ikke uvæsentlig del af deres uddannelse, f.eks. i
fagene etik og professionalisme, kommunikation, arbejde med
institutionsmiljøet og ikke mindst konflikthåndtering. Opgave-
løsningen i udrejsecenteret relaterer sig dog primært mod kon-
trolopgaven, hvilket også gør sig gældende for institutions-
medarbejderne.
Det er kriminalforsorgens vurdering, at forholdet mellem de
ansatte og beboerne, og herunder relationsarbejdet, vil fungere
på tilfredsstillende vis med de givne rammer. Kriminalforsor-
gens ledelse har endvidere vurderet, at det er mest hensigts-
mæssigt med en rotationsordning, sådan at fængselsbetjente
bevarer deres primære arbejdsplads i fængslerne og arresthu-
sene.
3.
I relation til spørgsmålet om behovet for specialisering af
personalet på udrejsecentrene kan Direktoratet for Kriminal-
forsorgen oplyse, at udrejsecentrene drives med fængselsbe-
3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
tjente, som med de fængselsfaglige kompetencer kan løse op-
gaven i de to udrejsecentre, som kriminalforsorgen har indgået
aftale med Udlændingestyrelsen om at drive. På udrejsecentre-
ne findes tillige institutionsmedarbejdere, som oplæres og in-
strueres af kriminalforsorgen, og som alene har tjeneste på ud-
rejsecentrene.
Kriminalforsorgen vurderer, at de opgaver, som er særegne for
udrejsecentrene, kan løses på fuldt betryggende vis med den
nævnte personalesammensætning, herunder med den beskrev-
ne rotationsordning.
4.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt en rotationsord-
ning vil være tidskrævende i relation til oplæring af nye fæng-
selsbetjente, kan Direktoratet for Kriminalforsorgen oplyse, at
der vil foregå en kort introduktion til udrejsecentret i starten af
rotationsperioden, og at udrejsecentrene som nævnt ovenfor
drives med fængselsbetjente, som med de fængselsfaglige
kompetencer kan løse opgaven i de to udrejsecentre.
Det er en almindelig udfordring i kriminalforsorgens arbejde,
at belægssammensætningen løbende skifter. Det vil sige, at
fængselsbetjente er vant til at arbejde med skiftende indsat-
te/personer, f.eks. i arresthuse, hvor nye varetægtsfængslede
kommer ind og andre bliver løsladt eller skal videre til afso-
ning. Det er et vilkår for den måde kriminalforsorgen arbejder
med relationer på. I et udrejsecenter vil det også være et vilkår,
at der er skiftende beboere. Det vil være en del af den oplæring
i relationsarbejde, som også institutionsmedarbejderne vil få.
Det er på den baggrund ikke kriminalforsorgens vurdering, at
rotationsordningen vil være en tidskrævende opgave i relation
til oplæring af nye fængselsbetjente.
5.
I relation til samarbejdspartnernes indstilling til beslutningen
om at indføre en rotationsordning kan Direktoratet for Krimi-
nalforsorgen oplyse, at hverken politiet eller Røde Kors vil bli-
ve hørt om en rotationsordning, idet det er kriminalforsorgens
opfattelse, at bemanding af udrejsecentrene alene er et anlig-
gende for kriminalforsorgen.
6.
I relation til spørgsmålet om personalets engagement i ar-
bejdet på Udrejsecenter Kærshovedgård kan Direktoratet for
Kriminalforsorgen oplyse, at kriminalforsorgen vurderer, at der
udvises fornødent engagement fra personalet. Der er flere til-
kendegivelser fra personalet om, at man finder opgaven spæn-
dende, særligt henset til varigheden af tjenesten på et udrejse-
center, der som følge af rokeringsordningen er af kortere va-
righed.
4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
Muligheden for at gøre tjeneste på et udrejsecenter vil derfor
blive budt ud til alle fængselsbetjente, som frivilligt kan byde
ind på opgaven. På den måde kan fængselsbetjente prøve kræf-
ter med en anden type opgave, end den man normalt har som
fængselsbetjent
og stadig bevare sit job som fængselsbetjent.
7.
I relation til spørgsmålet om genoptræning af fængselsbe-
tjentenes færdigheder kan kriminalforsorgen oplyse, at Kærs-
hovedgård har været udrejsecenter i godt et år, og der er derfor
ikke anledning til længerevarende genoptræning, når fængsels-
betjente med fast tilknytning til Kærshovedgård skal gøre tje-
neste på andre institutioner i kriminalforsorgen, ligesom der
heller ikke er anledning til længerevarende genoptræning efter
f.eks. barselsorlov eller tjenestefrihed af kortere varighed.”
5
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0018.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 204
Offentligt
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. december 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 204 (alm. del) efter ønske fra Josephine Fock (ALT) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 204:
Hvor mange afslag er der givet på humanitært ophold i Danmark siden Paposhvili-
dommen den 13. december 2016 ved Den Europæiske Menneskerettighedsdom-
stol? Ministeren bedes ligeledes oplyse, hvor mange udvisninger der siden dom-
men er blevet effektueret. Oplysningerne bedes opgjort på månedsbasis.
Svar:
Der er i perioden 14. december 2016-11. december 2017 meddelt 124 afslag på
førstegangsansøgninger om humanitær opholdstilladelse i medfør af udlændinge-
lovens § 9 b, stk. 1. Afslagene opgjort på månedsbasis fremgår af nedenstående
tabel:
Afslag på ansøgning om humanitært ophold
11. december
31. december 2016
15
Januar 2017
Februar 2017
Marts 2017
April 2017
Maj 2017
Juni 2017
Juli 2017
August 2017
September 2017
Oktober 2017
November 2017
1. december
11. december 2017
I alt
16
0
9
5
11
12
4
5
7
19
18
3
124
11. januar 2018
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 18080
349710
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
Rigspolitiet har oplyst, at Nordsjællands Politi på baggrund af en manuel gennem-
gang af de 124 sager har oplyst, at der pr. 27. december 2017 er effektueret ud-
sendelse (rejst selv, påset eller ledsaget) i 35 sager, samt at der er registreret ud-
rejse i yderligere to sager, hvor der ikke er oprettet en udsendelsessag hos Nord-
sjællands Politi.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan på baggrund af en manuel gennem-
gang oplyse, at der er registreret en afgørelse om administrativ udvisning eller
udvisning ved dom i 21 ud af de 35 sager, hvor der er effektueret udsendelse
heraf er der sket administrativ udvisning i samtlige 21 sager, og der er endvidere
registreret udvisning ved dom i tre af disse sager.
Opgørelsen vedrørende udsendelse er baseret på træk fra POLSAS og er behæftet
med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og
ikke et egentligt statistiksystem. Tallene er således ikke endelige, og der kan fore-
komme efterregistreringer.
Opgørelsen vedrørende afslag på humanitært ophold for 2016 er endelig, opgjort
på baggrund af registreringer i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbe-
handlingssystem. Opgørelsen for 2017 er foreløbig, opgjort på baggrund af regi-
streringer i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem pr.
11. december 2017. Opgørelsen vedrørende udvisning er baseret på en efterføl-
gende manuel gennemgang.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da
udlændingesystemerne er opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer
og ikke som egentlige statistiksystemer.
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
2/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0020.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 206
Offentligt
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. december 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 206 (Alm. del) efter ønske fra Josephine Fock (ALT) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 206:
Vil ministeren oplyse, hvorfor ministeriet ikke har udskudt afgørelser i sager om
humanitært ophold, hvor Paposhvili-dommen kunne have indflydelse på udfaldet
af afgørelsen, og hvorfor effektuering af udsendelser ikke blev sat i bero, indtil
dansk praksis var bragt i overensstemmelse med Paposhvili-dommen?
Svar:
Man kiggede i fagkontoret i april-maj 2017 indledende på dommen, og det var
den umiddelbare opfattelse, at ministeriet i det væsentlige kunne videreføre
gældende praksis på området
bortset fra i de såkaldte udelukkelsessager, jf.
udlændingelovens § 10, stk. 4.
Det var således den umiddelbare vurdering, at den gældende praksis for
behandling af sager om humanitær opholdstilladelse var i overensstemmelse med
dommen, herunder spørgsmålet om den eventuelle betydning af, hvorvidt en
person havde faktisk adgang til behandling og medicin i hjemlandet.
Fagkontoret vurderede således, at der fortsat skulle meget til, førend der kan
siges ikke at være faktisk adgang til en behandling, og dette smittede så at sige af
på opfattelsen af, i hvilke tilfælde og hvordan man så nærmere skulle undersøge
dette spørgsmål, inden der kunne træffes afgørelse.
Som følge heraf overvejede fagkontoret ikke nærmere spørgsmålet om en mere
generel berostillelse af sager om humanitært ophold eller af sager om udsendelse.
Noget andet er, at der, som det også fremgår af Justitsministeriets redegørelse for
praksis for meddelelse af humanitær opholdstilladelse af 24. marts 2015, hvor
området stadig lå i Justitsministeriet, UUI Alm. del Bilag 89 (2014-2015) (1.
samling), allerede inden Paposhvili-dommen i helt særlige tilfælde har kunnet
være behov for at undersøge spørgsmålet om faktisk adgang.
11. januar 2018
Humanitært ophold og
udsendelser
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 18244
339505
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
På den baggrund har der således i perioden siden dommens afsigelse været
tilfælde, hvor det i overensstemmelse med den oprindelige praksis har været
vurderet, at sagen skulle undersøges nærmere for så vidt angår spørgsmålet om
faktisk adgang.
Jeg kan endvidere oplyse, at fagkontoret i behandlingen af ansøgninger om
humanitær opholdstilladelse, hvor der opstår spørgsmål om udelukkelse, jf.
udlændingelovens § 10, stk. 4, har været opmærksom på, at dommen kunne have
betydning for sager af denne karakter.
Ministeriet har efterfølgende
og bagudrettet set på et for sent tidspunkt
nærmere fastlagt fortolkningen af dommen. Det har i den forbindelse vist sig, at
der mere generelt i visse særlige sager om humanitær opholdstilladelse bør
foretages yderligere sagsbehandlingsskridt, da dommen medfører en udvidet
undersøgelsespligt i visse sager. Det betyder, at man i sager, der efter Paposhvili-
dommen må anses for
at være ”other ver e ceptional cases”,
og hvor der på
baggrund af udlændingens egne forhold er væsentligt grund til at tro, at der ikke
er reel adgang til en behandling i hjemlandet, skal undersøge dette spørgsmål
nærmere.
Da det stod klart for ministeriet, at dommen fører til, at der fremover vil være
behov for at undersøge visse sager i et større omfang, end vi hidtil har gjort, og at
der således er sager, der ikke er behandlet i overensstemmelse hermed, gik vi i
gang med at inddæmme konsekvenserne og begynde at rette op herpå.
Ministeriet har således for det første besluttet at berostille området for
humanitær opholdstilladelse. Alle, der har en verserende eller en afgjort sag, og
hvor den justerede praksis muligvis vil kunne have relevans, vil blive meddelt en 4
ugers udsættelse af deres udrejsefrist, hvis de ikke allerede har lov til at opholde
sig her i landet. Det tilkendegav vi på ministeriets hjemmeside d. 6. januar 2018.
For det andet har ministeriet nu manuelt gennemgået de sager, hvor der er truffet
afgørelse efter afsigelsen af Paposhvili-dommen. Ministeriet har også gennemgået
de sager, hvor der er sket udsendelse af Danmark efter dommen.
Ministeriet har i den forbindelse fundet frem til i alt foreløbigt 11 sager, hvor
dommen kan have relevans, og hvor der derfor er grund til at se nærmere på
sagen i lyset heraf.
I fire af sagerne befinder ansøger sig fortsat her i landet.
I syv af sagerne er ansøger udrejst eller udsendt. Ministeriet vil nu prøve at finde
disse personer med henblik på at se på deres sag igen. I en af de syv sager er det
allerede nu vurderingen, at sagen er omfattet af den ændrede praksis.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
Endelig er der derudover én sag vedrørende udelukkelse efter udlændingelovens
§ 10, stk. 4, der er blevet taget op til fornyet behandling. Der henvises i øvrigt til
den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 205 (Alm. del) fra Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
3/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0023.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 205
Offentligt
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. december 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 205 (alm. del) efter ønske fra Josephine Fock (ALT) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 205:
Vil ministeren oplyse, om ministeriet siden Paposhvili-dommen den 13. december
2016 ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har fulgt op på og sikret,
at udviste udlændinge, der har fået afslag på humanitært ophold, har reelle
behandlings- og overlevelsesmuligheder i hjemlandet? Har ministeriet kendskab
til sager, hvor den udviste ikke har haft reelle behandlingsmuligheder efter
hjemsendelsen og helbredsmæssigt lidt herunder? Hvilke tiltag har ministeriet
generelt taget siden dommen for at sikre dette, og hvilke tiltag har ministeriet
taget i de konkrete sager, hvor ministeriet er blevet bekendt med manglende
reelle behandlingsmuligheder?
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der med
udviste
udlændinge sigtes til
udlændinge, der er udelukket fra humanitær opholdstilladelse som følge af
kriminalitet, jf. udlændingelovens § 10, stk. 4.
I den konkrete sag
Paposhvili mod Belgien
var Paposhvili udelukket fra at blive
meddelt opholdstilladelse som følge af, at han havde begået kriminalitet i Belgien.
De belgiske myndigheder undersøgte på den baggrund ikke, om den behandling,
som Paposhvili havde brug for, var tilgængelig i hjemlandet. Selvom Paposhvili var
udelukket fra opholdstilladelse på grund af, at han havde begået kriminalitet,
fandt domstolen, at det ville have udgjort en krænkelse af EMRK artikel 3, hvis
Paposhvili var blevet udsendt af Belgien, da de belgiske myndigheder ikke havde
foretaget nogen undersøgelse eller vurdering af, hvilken risiko den pågældende i
lyset af sine helbredsforhold og behandlingsmulighederne i Georgien ville blive
udsat for i relation til risikoen for en behandling omfattet af EMRK art. 3, hvis han
blev udsendt til Georgien.
Der er på samme måde efter dansk ret mulighed for at udelukke en udlænding fra
opholdstilladelse, hvis pågældende har begået kriminalitet. Det følger således af
11. januar 2018
Humanitært ophold og
udsendelser
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 18243
339502
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
udlændingelovens § 10, stk. 4, at en udlænding, der har indrejseforbud, ikke kan
gives opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 9-9 f, §§ 9 i-9 n eller 9 p,
medmindre ganske særlige grunde taler derfor, dog tidligst to år efter udrejsen, jf.
udlændingelovens § 10, stk. 4. Kravet om, at der skal være forløbet to år fra
udrejsen, gælder dog ikke for en udlænding, som ikke er EU-borger, og som er
udvist efter udlændingelovens § 25 b (om ulovligt ophold), jf. § 10, stk. 4, 2. pkt.
Efter praksis vil en udlænding, som er udvist af Danmark ved dom med et
indrejseforbud, således være udelukket fra at blive meddelt humanitær
opholdstilladelse, hvis vedkommende ikke har været udrejst i to år.
Efter praksis har Udlændinge- og Integrationsministeriet hidtil som udgangspunkt
ikke nærmere undersøgt sygdommens karakter samt tilgængeligheden af medicin
i hjemlandet i de sager, hvor udlændingen er udelukket efter udlændingelovens §
10, stk. 4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har på baggrund af Domstolens dom
fundet anledning til at justere praksis i forbindelse med behandling af sager, hvor
der meddeles afslag på humanitær opholdstilladelse som følge af, at udlændingen
er udelukket efter udlændingelovens § 10, stk. 4, således at den stemmer overens
med Domstolens dom.
På den baggrund er der ud fra en manuel gennemgang af denne type sager
foreløbigt fundet 1 konkret sag, der nu er genoptaget til fornyet behandling.
Det bemærkes, at der ikke af dommen
Paposhvili mod Belgien
følger, at der skal
gives en opholdstilladelse, hvis udlændingen ikke kan udsendes, da den
pågældende som nævnt vil være udelukket fra opholdstilladelse. I stedet kan der
blive tale om, at den pågældende må henvises til tålt ophold her i landet, eller at
der skal foreligge en garanti, der sikrer dem behandling i hjemlandet, hvorefter
udvisningen kan effektueres.
Ministeriet har i øvrigt ikke kendskab til sager, hvor udviste udlændinge ikke har
haft reelle behandlingsmuligheder i hjemlandet.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
2/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0025.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 207
Offentligt
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
Spørgsmål nr. 207 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil
ministeren med henvisning til artiklen på b.dk den 8. de-
cember 2017 ”Støjbergs
ministerium syltede vigtig dom i må-
nedsvis” oplyse, hvilket ministerium der normalt har ansvaret
for, at dansk lov og praksis er i overensstemmelse med praksis
fra den Europæiske Menneskerettighedsdomstol? Vil ministe-
ren oplyse baggrunden for, at Justitsministeriet d. 3. marts 2017
altså knapt 3 måneder efter dommen
bliver opmærksom på,
at Udlændinge og Integrationsministeriet ikke har reageret på
dommen?”
Svar:
Det er regeringens ansvar løbende at overvåge, om dansk ret til stadighed er
i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser, herunder
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention som fortolket af Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedsdomstol. I den forbindelse har hvert fagmini-
sterium ansvaret for, at ministeriets egen lovgivning og administrative prak-
sis er i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser. Der
henvises til betænkning nr. 1546 om inkorporering mv. inden for menneske-
retsområdet, side 36 ff.
Med det stillede spørgsmål og de samtidigt stillede spørgsmål nr. 208 og
209 anmodes der om Justitsministeriets vurdering af, hvorledes Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet har fulgt op på Menneskerettighedsdom-
stolens dom afsagt den 13. december 2016 i sagen Paposhvili mod Belgien.
Jeg finder ikke, at Justitsministeriet bør gå nærmere ind i en sådan vurde-
ring. Jeg skal i stedet henvise til Udlændinge- og Integrationsministeriet.
2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0027.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 208
Offentligt
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
9. januar 2018
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Sagsbeh: Marie Rose-Maron
Sagsnr.: 2017-0032/40-0062
Dok.:
607523
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 208 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
12. december 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Josephine Fock
(ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Jan van Deurs
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
Spørgsmål nr. 208 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, om ministeren finder det acceptabelt at
Udlændinge og Integrationsministeriet i første omgang ikke ta-
ger initiativ til selv at reagere på Paposhvilli-dommen, samt om
ministeren finder det acceptabelt, at Udlændinge og Integrati-
onsministeriet ikke prompte reagerer på Justitsministeriets hen-
vendelse om nye retningslinjer fra EMD, der sandsynligvis har
konsekvenser for dansk praksis?”
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 207.
2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0029.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 209
Offentligt
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
9. januar 2018
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Sagsbeh: Marie Rose-Maron
Sagsnr.: 2017-0032/40-0063
Dok.:
607539
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 209 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
12. december 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Josephine Fock
(ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Jan van Deurs
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
Spørgsmål nr. 209 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Finder
ministeren det acceptabelt at Udlændinge og Integrati-
onsministeriet ”ikke har haft tid” til at kigge på konsekvenserne
af en dom fra EMD til trods for, at justitsministeriets konsulen-
ter gentagende gange har anmodet Udlændinge og Integrations-
ministeriet om at agere på sagen?”
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 207.
2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0031.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 220
Offentligt
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 15. december 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 220 (alm. del) efter ønske fra Josephine Fock (ALT) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 220:
Hvornår blev ministeriet opmærksom på dommen i sagen Paposhvili mod
Belgien?
Svar:
Fagkontoret i Udlændinge- og Integrationsministeriet bliver opmærksom på
dommen Paposhvili mod Belgien den 3. marts 2017 i forbindelse med, at
Justitsministeriet henledte kontorets opmærksomhed på dommen.
11. januar 2018
Humanitært ophold og
udsendelser
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 18459
340745
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
1/1
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0032.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 228
Offentligt
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 19. december 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 228 (alm. del) efter ønske fra Josephine Fock (ALT) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 228:
Hvordan bliver ministeriet normalt bekendt med domme fra den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol og danske domme, som kan have konsekvenser for
praksis på ministeriets arbejdsområde?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet søger løbende at følge med i relevant
domspraksis såvel nationalt som internationalt.
Det må imidlertid erkendes, at der ikke indtil nu i departementet har været en fast
procedure for, hvordan ministeriet skal følge med i sager, der indbringes ved, og
domme, der afsiges af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Det er naturligvis beklageligt, og jeg har derfor taget skridt til, at det sikres, at der
fastsættes klare procedurer for, hvordan ministeriet følger med i internationale
domme.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at regeringen i oktober 2017 har besluttet en mere
proaktiv dansk brug af tredjepartsindlæg ved Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol. Dette indebærer, at alle sager, som behandles ved
det såkaldte Storkammer ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol,
fremover skal følges af Juridisk Specialudvalg, som Justitsministeriet er formand
for, med henblik på at afgive indlæg til regeringen om, hvorvidt Danmark skal
tredjepartsintervenere i klagesager mod andre medlemsstater, der verserer for
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er inddraget i udvalgets arbejde i disse
sager, og der vil herigennem fra Udlændinge- og Integrationsministeriets side
11. januar 2018
Humanitært ophold og
udsendelser
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 18584
342051
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
være et øget fokus på sager af principiel karakter ved Storkammeret fra et meget
tidligt tidspunkt.
Det giver dels mulighed for, at ministeriet løbende kan følge principielle sager ved
Storkammeret, dels at vi kan overveje, om der er behov for, at Danmark
tredjepartsintervenerer i sager mod andre lande, som vurderes at kunne have
væsentlig betydning for dansk lovgivning.
Det bemærkes i øvrigt, at Flygtningenævnet og Udlændingestyrelsen udarbejder
et fælles notat om internationale domme mv., der er baseret på en systematisk
overvågning af relevant international praksis på det asylretlige område.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
2/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0034.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 229
Offentligt
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Til Udlændinge- og Integrationsudvalget
Udvalget har kaldt mig i samråd (samråd M) den 11. januar 2018 om humanitære
opholdstilladelser og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 13.
december 2016 i Paposhvili mod Belgien.
Som det fremgik af Udlændinge- og Integrationsministeriets nyhed af 6. januar
2018, som jeg tidligere har oversendt til udvalgets orientering, har Udlændinge-
og Integrationsministeriet vurderet, at der på baggrund af Paposhvili-dommen er
behov for at justere den hidtidige praksis for behandlingen af sager om humani-
tært ophold, således at ministeriet i højere grad end i dag i sager, hvor en udlæn-
ding lider af en meget alvorlig sygdom, og hvor der er væsentlig grund til at tro, at
der ikke er faktisk adgang til en behandling i hjemlandet, undersøger dette
spørgsmål nærmere, inden der træffes afgørelse om humanitær opholdstilladelse.
Ministeriet tilkendegav endvidere, at det nærmere indhold af denne justering af
ministeriets praksis og den praktiske udmøntning heraf vil blive fastlagt i et notat,
der offentliggøres på www.nyidanmark.dk snarest.
Indholdet af et sådant notat vil i al væsentlighed skulle være overensstemmende
med det, der vil udgøre en fyldestgørende besvarelse af spørgsmål UUI nr. 665,
666 og 668.
Notatet vil skulle afspejle Danmarks forpligtelser som medlem af Europarådet og
den Europæiske Menneskerettighedskonvention, og notatet skal således afstem-
mes med Justitsministeriet, inden det kan offentliggøres.
Det har meget beklageligt ikke været muligt for Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet at forelægge udkast til besvarelse af de nævnte spørgsmål for Justitsmini-
steriet tids nok til, at Justitsministeriet inden samrådet har kunnet vurdere udka-
stet.
Den endelige besvarelse af UUI 665, 666 og 668 er derfor ikke oversendt til udval-
get inden samrådet, men det forventes oversendt snarest.
11. januar 2018
Humanitært ophold og udsendelser
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 5755
351090
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
Jeg vil dog
uanset dette
på samrådet kunne redegøre for Udlændinge- og Inte-
grationsministeriets hidtidige håndtering af dommen og således besvare spørgs-
mål M.
Med venlig hilsen
Inger Støjberg
Side
2/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0036.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 229
Offentligt
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 19. december 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 229 (Alm. del) efter ønske fra Josephine Fock (ALT) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 229:
Hvornår blev ministeriet første gang bekendt med den afsagte dom Paposhvili
mod Belgien? Hvornår begynder ministeriet at sagsbehandle i overensstemmelse
med dommen.
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 220 (Alm. del) og til
udlændinge- og integrationsministerens brev af dags dato til udvalget om
spørgsmålene nr. 665, 666 og 668 (Alm. del) (2016-2017) fra Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg.
11. januar 2018
Humanitært ophold og
udsendelser
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 18587
342067
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
1/1
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0037.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 235
Offentligt
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. december 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 235 (Alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 235:
Vil ministeren redegøre for i hvilket omfang, der på baggrund af dommen
Paposhvili mod Belgien fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol af 13.
december 2016 blev foretaget en foreløbig vurdering af, om dommen gav
anledning til at sætte verserende sager om humanitær opholdstilladelse i bero,
mens ministeriet foretog den juridiske vurdering af dommens konsekvenser for
dansk praksis for meddelelse af humanitære opholdstilladelser?
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 206 (Alm. del) og til
udlændinge- og integrationsministerens brev af dags dato til udvalget om
spørgsmålene nr. 665, 666 og 668 (Alm. del) (2016-2017) fra Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg.
11. januar 2018
Humanitært ophold og
udsendelser
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 19036
345912
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
1/1
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0038.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 236
Offentligt
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. december 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 236 (Alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 236:
Vil ministeren oplyse, om dommen Paposhvili mod Belgien af 13. december 2016
gav Udlændingeministeriet anledning til umiddelbart at administrere verserende
sager om humanitær opholdstilladelse anderledes, mens ministeriet foretog en
nærmere juridisk vurdering af dommens betydning for dansk praksis? Samt
såfremt dette ikke var tilfældet bedes ministeren nærmere redegøre for hvorfor?
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 206 (Alm. del) fra
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
11. januar 2018
Humanitært ophold og
udsendelser
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 19037
345913
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
1/1
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0039.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 237
Offentligt
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. december 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 237 (Alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 237:
Vil ministeren oplyse, om ministeren har fået forelagt en indstilling om, at visse
verserende sager om humanitær opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b
burde sættes i bero, mens ministeriet foretog en nærmere juridisk vurdering af
dommens betydning for meddelelse af humanitær opholdstilladelse samt oplyse,
hvornår ministeren første gang blev bekendt med dommen i sagen Paposhvili
mod Belgien fra EMD?
Svar:
Jeg bliver den 5. april 2017 stillet fire folketingspørgsmål, der henviser til dommen
afsagt af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol den 13. december 2016 i
sagen
Paposhvili mod Belgien;
UUI nr. 665-668 (Alm. del) (2016-2017).
Disse spørgsmål besvares først foreløbigt den 19. oktober 2017.
Den 25. april 2017 modtager Udlændinge- og Integrationsministeriet en presse-
henvendelse angående dommen, som jeg bliver gjort bekendt med sammen med
en indstilling fra fagkontoret om, at det endnu er for tidligt at sige noget om
dommens betydning for praksis for meddelelse af humanitær opholdstilladelse,
og at det skal vurderes nærmere.
Jeg har ikke fået forelagt en indstilling om, at sager om humanitær
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b skal sættes i bero i anledning af
dommen.
Om den nærmere baggrund herfor kan jeg henvise til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 206 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
11. januar 2018
Humanitært ophold og
udsendelser
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 19038
345914
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
2/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0041.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 239
Offentligt
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. december 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 239 (Alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 239:
Vil ministeren redegøre for, hvad der er ministeriets normale praksis for
overvågning og håndtering af de domme, der bliver afsagt af EMD på
Udlændingeministeriets ressortområde, herunder praksis for at vurdere eventuel
berostillelse af konkrete sager på baggrund af en dom samt processen og
tidsperioden i forhold til at foretage en nærmere juridisk vurdering af en doms
betydning for dansk udlændingeret, herunder Justitsministeriets rolle i den
forbindelse?
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 206 og 228 (Alm. del)
fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
11. januar 2018
Humanitært ophold og
udsendelser
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 19040
345916
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
1/1
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0042.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 287
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 8. januar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 287 (alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til ud-
lændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 287:
Hvor mange personer er meddelt afslag på en ansøgning om humanitært ophold
efter udlændingelovens paragraf 9 b i perioden fra afsigelsen af Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols dom i sagen Paposhvili mod Belgien den 13. de-
cember 2016 til dags dato, hvor mange af disse har
frivilligt eller ufrivilligt
for-
ladt Danmark, og hvor mange af disse ville efter ministeriets vurdering være be-
rettiget til humanitært ophold, hvis de danske myndigheder fulgte den praksis,
der følger af Paposhvili-dommen?
Svar:
Indledningsvist skal det bemærkes, at det som følge af fristen for besvarelsen af
spørgsmålet ikke har været muligt at indhente og validere oplysninger om afslag
på ansøgning om humanitært ophold og udsendelse for perioden 12. december
2017-8. januar 2018.
Der er i perioden 14. december 2016-11. december 2017 meddelt 124 afslag på
førstegangsansøgninger om humanitær opholdstilladelse i medfør af udlændinge-
lovens § 9 b, stk. 1.
Rigspolitiet har oplyst, at Nordsjællands Politi på baggrund af en gennemgang af
de 124 sager har oplyst, at der pr. 27. december 2017 er effektueret udsendelse
(rejst selv, påset eller ledsaget) i 35 ud af de 124 sager, hvor der er meddelt afslag.
Afslagene samt oplysninger om effektuerede udsendelser opgjort på månedsbasis
fremgår af nedenstående tabel:
Periode
11. december
31. december 2016
Januar 2017
Afslag efter
§ 9 b, stk. 1
15
16
- Heraf effektueret
udsendelse
0
11
11. januar 2018
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 474
349903
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0043.png
Februar 2017
Marts 2017
April 2017
Maj 2017
Juni 2017
Juli 2017
August 2017
September 2017
Oktober 2017
November 2017
1. december
11. december 2017
I alt
0
9
5
11
12
4
5
7
19
18
3
132
0
2
2
4
0
2
2
0
5
5
2
35
Rigspolitiet har endvidere oplyst, at yderligere to personer er registreret som ud-
rejst i CPR-registreret, men at Nordsjællands Politi ikke har registreret en udsen-
delsessag på de pågældende, ligesom Nordsjællands Politi ikke har bistået ved de
to personers udrejse.
Der er ikke nødvendigvis sammenhæng mellem tidspunktet for afgørelsen om
humanitært ophold og den effektuerede udsendelse.
Opgørelsen vedrørende udsendelse er baseret på træk fra POLSAS og er behæftet
med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og
ikke et egentligt statistiksystem. Tallene er således ikke endelige, og der kan fore-
komme efterregistreringer.
Opgørelsen vedrørende afslag på humanitært ophold for 2016 er endelig, opgjort
på baggrund af registreringer i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbe-
handlingssystem. Opgørelsen for 2017 er foreløbig, opgjort på baggrund af regi-
streringer i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem pr.
11. december 2017.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da
udlændingesystemerne er opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer
og ikke som egentlige statistiksystemer.
Ministeriet har nu manuelt gennemgået de sager, hvor der er truffet afgørelse
efter afsigelsen af Paposhvili-dommen. Ministeriet har også gennemgået de sager,
hvor der er sket udsendelse af Danmark efter dommen.
Ministeriet har i den forbindelse fundet frem til i alt foreløbigt 11 sager, hvor
dommen kan have relevans, og hvor der derfor er grund til at se nærmere på sa-
gen i lyset heraf.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
I fire af sagerne befinder ansøger sig fortsat her i landet.
I syv af sagerne er ansøger udrejst eller udsendt. Ministeriet vil nu prøve at finde
disse personer med henblik på at se på deres sag igen. I en af de syv sager er det
allerede nu vurderingen, at sagen er omfattet af den ændrede praksis.
Endelig er én sag vedrørende udelukkelse efter udlændingelovens § 10, stk. 4,
blevet taget op til fornyet behandling.
Ministeriet har endnu ikke haft lejlighed til at gennemgå sager vedrørende en
gruppe af udlændinge, som har fået afslag på en sag om humanitært ophold før
dommen, men som fortsat befinder sig her i landet. Det kan være sager, hvor folk
har været i udsendelsesposition meget længe, og hvor de helbredsforhold, der
oprindeligt forelå i sagen om humanitært ophold, ikke længere er de samme. Dis-
se sager vil også blive fremfundet og gennemgået, og indtil dette er sket, følger
ministeriet med i politiets aktuelle udsendelseslister for dermed at sikre, at ingen
bliver udsendt, uden at ministeriet har haft mulighed for at vurdere, om den ju-
sterede praksis kan have relevans for deres sager.
Ministeriet har desuden lagt en nyhed på vores hjemmeside og nyidanmark.dk om
muligheden for at rette henvendelse til myndighederne, hvis man selv mener at
have en sag, der er omfattet af den justerede praksis.
Der er tale om en manuel gennemgang af et stort antal sager, og at tallene derfor
må tages med et vist forbehold. Der er i sagens natur altid en vis usikkerhed for-
bundet med en sådan manuel gennemgang. Det kan således ikke udelukkes, at
der vil kunne være flere sager, hvor ministeriet vil skulle vurdere dommens be-
tydning, hvilket også er medvirkende til, at ministeriet i nyheden af 6. januar 2018
oplyser, at man kan kontakte myndighederne, hvis man mener, at man er omfat-
tet af dommen, men ikke hører noget fra myndighederne.
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
3/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
1857833_0045.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 667
Offentligt
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 5. april 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 667 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 667:
Har ministeriet i 2016 givet afslag på ansøgninger om opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens § 9 b, som er i strid med den praksis, der udtrykkes i Den Europæ-
iske Menneskerettighedsdomstols dom i sagen Paposhvili mod Belgien af 13. de-
cember 2016?
Svar:
Den Europæiske Menneskeretsdomstols dom i
Paposhvili mod Belgien
har betyd-
ning for de afgørelser, som Udlændinge- og Integrationsministeriet har truffet efter
den 13. december 2016, hvor dommen bliver afsagt.
Der er derfor ikke truffet afgørelser inden den 13. december 2016, som strider mod
praksis efter dommen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har på baggrund af en manuel gennemgang
af de sager, ministeriet har afgjort i perioden mellem den 13. og 31. december 2016
ikke umiddelbart kunne identificere sådanne særlige sager, som er omfattet af
dommen.
Noget andet er, at dommen reelt også kan være relevant for sager, hvor der er sket
faktisk udsendelse efter den 13. december 2016 af udlændinge, der måtte have en
afgjort eller verserende sag om humanitær opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9 b.
11. januar 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 5757
221630
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Optryk af svar på spørgsmål ifm. samråd M og P-Q om Paposhvili-dommen.
Jeg vil på samrådet den 11. januar 2018 nærmere redegøre for de tiltag, som mini-
steriet har taget i forhold til disse sager.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
2/2