Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del
Offentligt
1857229_0001.png
Tine Jørgensen
[email protected]
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
1
2017-36529/ 1542585
Koncernjura, Offentlig
ret og Arkiv (JTK)
15. december 2017
Anmodning om aktindsigt i referaterne fra møderne i styrekomi-
téen for Tyrkiet-flygtningefaciliteten.
Ved e-mail af 20. september 2017 har du anmodet Udenrigsministeriet
om aktindsigt på følgende måde:
”Vi begærer hermed aktindsigt i de referater, der findes i forbindelse med
møder i Styringskomiteen for Tyrkiet-faciliteten under EU (Steering
Committee of the Facility på engelsk).
Vi begærer derudover aktindsigt i listen med navne over de personer,
som sidder med i Komitéen samt hvilke lande, de repræsenterer. ”
Udenrigsministeriet har foretaget en søgning i ministeriets journalsystem
mv. efter dokumenter af den i aktindsigtsanmodningen nævnte karakter.
Udenrigsministeriet har identificeret dokumenter, som vurderes at være
omfattet af din anmodning. Aktlisten over sagens dokumenter vedlæg-
ges.
Din anmodning er behandlet efter reglerne i offentlighedsloven. Det føl-
ger af offentlighedslovens § 7, stk. 1, at enhver kan forlange at blive gjort
bekendt med dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en myndig-
hed m.v. som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med myn-
dighedens virksomhed.
Udenrigsministeriet har undtaget sagens dokumenter og oplysninger fra
aktindsigt.
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om, hvorvidt praksis om hemmeligholdelse for offentligheden af arbejdet i "The Steering Committee of the Facility for Refugees in Turkey" er i overensstemmelse med EU's grundlæggende krav om gennemsigtighed i forvaltningen af alle midler, til udenrigsministeren
2
Efter offentlighedslovens § 32, stk. 1, kan retten til aktindsigt begrænses
af hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser m.v., herunder forholdet
til andre lande eller internationale organisationer, i det omfang fortrolig-
hed følger af EU-retlige eller folkeretlige forpligtelser eller lignende. Det
følger endvidere af offentlighedslovens § 32, stk. 2, at retten til aktindsigt
herudover kan begrænses i det omfang det er nødvendigt til beskyttelse
af væsentlige hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser mv., herunder
forholdet til andre lande eller internationale organisationer.
Da din anmodning om aktindsigt vedrører dokumenter, der hidrører fra
en EU-institution, (Kommissionen som formandskab og sekretariat for
styrekomiteen) finder reglerne i forordning nr. 1049/2001 om aktindsigt
i Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter anven-
delse.
Det følger af artikel 5 i forordning nr. 1049/2001, at hvis der over for en
medlemsstat fremsættes begæring om aktindsigt i et dokument i dens be-
siddelse, som hidrører fra en EU-institution, skal medlemsstaten i ud-
gangspunktet rådføre sig med den pågældende institution, før den træffer
afgørelse. Udenrigsministeriet har derfor forelagt spørgsmålet for Kom-
missionen, der igen har anmodet medlemslandene repræsenteret i styre-
komiteen om dens holdning.
I medfør af forretningsordenen for styrekomiteen kan den ved simpelt
flertal beslutte at ophæve den fortrolighed, som gælder grundlæggende
for drøftelserne på dens møder og dermed også referaterne fra møderne.
Styrekomiteen har imidlertid efter en skriftlig procedure, som nu er af-
sluttet, afvist at hæve fortroligheden.
På det grundlag har Udenrigsministeriet undtaget referaterne fra aktind-
sigt, jf. offentlighedslovens § 32, stk. 1.
For så vidt angår Udenrigsministeriets egne referater, indeholder disse i
alt væsentligt de samme substansmæssige oplysninger. Udenrigsministe-
riet vurderer derfor, at de samme fortrolighedshensyn gør sig gældende
for disse referater som for Kommissionens. Herudover indeholder
Udenrigsministeriets referater oplysninger om Danmarks vurdering af en
række forhold. Det er Udenrigsministeriets konkrete vurdering, at udle-
vering af de pågældende oplysninger kan skade rigets udenrigspolitiske
interesser, herunder forholdet til andre lande. Udenrigsministeriet undta-
ger på den baggrund ministeriets egne referater i deres helhed, jf. offent-
lighedslovens § 32, stk. 1 og 2.
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om, hvorvidt praksis om hemmeligholdelse for offentligheden af arbejdet i "The Steering Committee of the Facility for Refugees in Turkey" er i overensstemmelse med EU's grundlæggende krav om gennemsigtighed i forvaltningen af alle midler, til udenrigsministeren
1857229_0003.png
3
Udenrigsministeriet har overvejet, om de undtagne dokumenter burde
udleveres til dig efter princippet om meroffentlighed i offentlighedslo-
vens § 14, stk. 1. Udenrigsministeriet har i den forbindelse foretaget en
afvejning af på den ene side de hensyn, der ligger til grund for offentlig-
hedslovens § 32, stk. 1 og 2, og på den anden side den berettigede inte-
resse, du må antages at have i, at anmodningen om aktindsigt imøde-
kommes. Udenrigsministeriet har på den baggrund ikke fundet grundlag
for at udlevere de pågældende dokumenter.
Med hensyn til aktindsigt i listen over styrekomiteens medlemmer kan
det oplyses, at Udenrigsministeriet ikke er i besiddelse af en sådan liste,
hvorfor Udenrigsministeriet ikke kan meddele aktindsigt heri, jf. offent-
lighedslovens § 7, stk. 1. Det kan oplyses, at medlemmerne af komiteen
ikke er udnævnt i personlig kapacitet, men som repræsentanter for deres
respektive regeringer, ligesom det ikke nødvendigvis er de samme repræ-
sentanter for de respektive lande, der deltager i møderne fra gang til
gang.
Denne afgørelse kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Du er i øvrigt velkommen til at kontakte undertegnede på telefonnum-
mer 33 92 08 16 eller pr. e-mail på
[email protected],
hvis du har spørgs-
mål.
Med venlig hilsen
Sven Gad
chefkonsulent