TALEPUNKT
Samråd i Udenrigsudvalget om
IFU’s
brug af skattely lande
Tirsdag d. 5. december 2017
Tak for invitationen til dette samråd, som giver os mulighed for at få en
grundig og mere nuanceret drøftelse af disse væsentlige problemstillinger.
Der er stillet en række spørgsmål på baggrund af Danwatch’s analyse om
IFU’s investeringer gennem tredjeland jurisdiktioner,
der betegnes som
skattely, og jeg vil svare samlet på spørgsmålene.
Jeg vil gerne indlede med at sige, at skatteundgåelse er helt uacceptabelt.
Det er regeringens klare politik, og regeringen gør i øjeblikket meget i bl.a.
OECD og EU regi for at få skattely lande til at efterleve internationale
regler og standarder.
Ligesom alle andre skal IFU, og de investorer og virksomheder IFU
samarbejder med, overholde skattelove og betale skat der hvor de har deres
økonomiske aktiviteter. Det har jeg fuld tillid til er tilfældet. De investorer
og virksomheder IFU samarbejder med skal derimod ikke betale
dobbeltskat.
Problemet er, at de reguleringsmæssige rammebetingelser, herunder
omkring dobbeltbeskatning, investorbeskyttelse mv, er utilstrækkelige i en
række udviklingslande. Derfor er udviklingsfinansieringsinstitutioner, som
IFU, til tider nødt til at investere indirekte igennem investeringsfonde, der
er registreret i tredjelande jurisdiktioner, der ofte betegnes som skattely.