Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del
Offentligt
1832022_0001.png
TALEPUNKT
Samråd i Udenrigsudvalget om
IFU’s
brug af skattely lande
Tirsdag d. 5. december 2017
Tak for invitationen til dette samråd, som giver os mulighed for at få en
grundig og mere nuanceret drøftelse af disse væsentlige problemstillinger.
Der er stillet en række spørgsmål på baggrund af Danwatch’s analyse om
IFU’s investeringer gennem tredjeland jurisdiktioner,
der betegnes som
skattely, og jeg vil svare samlet på spørgsmålene.
Jeg vil gerne indlede med at sige, at skatteundgåelse er helt uacceptabelt.
Det er regeringens klare politik, og regeringen gør i øjeblikket meget i bl.a.
OECD og EU regi for at få skattely lande til at efterleve internationale
regler og standarder.
Ligesom alle andre skal IFU, og de investorer og virksomheder IFU
samarbejder med, overholde skattelove og betale skat der hvor de har deres
økonomiske aktiviteter. Det har jeg fuld tillid til er tilfældet. De investorer
og virksomheder IFU samarbejder med skal derimod ikke betale
dobbeltskat.
Problemet er, at de reguleringsmæssige rammebetingelser, herunder
omkring dobbeltbeskatning, investorbeskyttelse mv, er utilstrækkelige i en
række udviklingslande. Derfor er udviklingsfinansieringsinstitutioner, som
IFU, til tider nødt til at investere indirekte igennem investeringsfonde, der
er registreret i tredjelande jurisdiktioner, der ofte betegnes som skattely.
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. december 2017 om kanalisering af udviklingsmidler gennem skattely, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål H, til ministeren for udviklingssamarbejde
1832022_0002.png
Det er mit indtryk, at stort set alle internationale og nationale
udviklingsfinansieringsinstitutioner af ovennævnte grunde gør brug af
disse strukturer. Det er ikke et forsøg på skatteundgåelse. Det er derimod
et redskab til at sikre, at vigtige og bæredygtige investeringer i
udviklingslande rent faktisk kan gennemføres - så der skabes økonomisk
vækst, jobs og beskæftigelse - og så der kan betales skat lokalt.
IFU’s investerings-
og skattepolitik
Der er for mig at se behov for at få nuanceret problemstillingen. Lad mig
derfor sige
lidt om IFU’s investerings-
og skattepolitik.
IFU investerer direkte og indirekte. Langt størstedelen af investeringerne
er direkte. Dvs. fra IFU direkte i et selskab i et udviklingsland. I visse
situationer er direkte investeringer dog ikke mulige. Det kan skyldes
udfordringer med lovgivning, juridisk beskyttelse af fonden eller
investorer, dobbeltbeskatning, eller investeringer som kræver specifik
ekspertise. I de tilfælde kan løsningen være indirekte investeringer, hvor
man så at sige puljer sine investeringer med andre investorer - bl.a. for at
sprede risikoen.
Af IFU’s godt 200 aktive investeringer er 26 indirekte investeringer som
er
registreret i tredjelande jurisdiktioner, der kan betegnes som skattely.
Hovedparten er fonde, hvor der er behov for eksterne
”fund
managers”
med særlig ekspertise i forhold til særlige tematiske eller geografiske
områder. Disse fonde er registreret i tredjelande-jurisdiktioner. Man kan
eksempelvis ikke umiddelbart placere fonden i eksempelvis Danmark, da
2
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. december 2017 om kanalisering af udviklingsmidler gennem skattely, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål H, til ministeren for udviklingssamarbejde
ikke-danske investorer så risikerer at blive dobbeltbeskattet. Investorerne
er derfor nødt til at gå en omvej via et tredjeland for at opnå en almindelig
skattesituation, hvor alle investorer er sikre på at undgå dobbeltbeskatning.
IFU’s skattepolitik fra 2015 siger klart, at de selskaber som IFU investerer
i skal betale skat efter gældende lovgivning, der hvor de har deres
økonomiske aktiviteter - dvs. i de udiklingslande, hvor aktiviteterne finder
sted. De selskaber og fonde, som IFU investerer i, er således kontraktuelt
omfattet af IFU’s egen skattepolitik. Det fremgår endvidere af
skattepolitikken, at IFU kun kan investere gennem holdingselskaber, som
ligger i lande eller territorier, som
er ”compliant” eller ”largely compliant”
med de krav om gennemsigtighed og udveksling af information, som
stilles af OECD’s Global Forum on Transparency and Exchange of
Information for Tax Purposes.
I de tilfælde hvor investeringen forventes at foregå gennem et land som
kan betegnes som skattely foretages en særlig grundig analyse. Analysen
samt rationalet for eventuel anvendelse af tredjelande forelægges altid
IFU’s investeringskomite, og ved større projekter,
eller projekter som har
principiel karakter, også for
IFU’s bestyrelse.
Med hensyn til investeringsfondene er det vigtigt at understrege, at der
ikke er relationer mellem de enkelte selskaber i investeringsfondens
portefølje. Investeringsfondsstrukturen er derfor meget forskellig fra de
strukturer som multinationale selskaber opererer i.
3
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. december 2017 om kanalisering af udviklingsmidler gennem skattely, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål H, til ministeren for udviklingssamarbejde
1832022_0004.png
I tillæg til de skatter som de enkelte selskaber i en investeringsfond betaler
i udviklingslandene, betaler investorerne også skat i deres hjemlande.
Eksempelvis skal danske pensionskasser betale pensionsafkastskat, og
pensionskassemedlemmerne beskattes af deres pensionsmidler når de
udbetales. Den konkrete investeringsfond, som er registreret i et tredjeland
jurisdiktion, betaler ikke skat, og det er ideen med arrangementet. At
undgå at betale dobbeltskat, ikke at undgå at betale skat.
Fremadrettet
Løsningen på problemerne med skattelylandene skal først og fremmest
findes på internationalt plan. I den forbindelse gøres der hele tiden
fremskridt i bl.a. OECD og EU regi. Jeg kan aktuelt nævne rådsmødet i
ECOFIN, som netop finder sted i dag, og som kan føre til sortlistning af en
række jurisdiktioner,
som ikke lever op til EU’s krav om gennemsigtighed
og rapportering. Herudover henviser jeg til aftalen om styrket indsats mod
international skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlægning, som
regeringen og Folketingets øvrige partier indgik i maj i år. Samtidig
arbejder vi på, at dansk udviklingsbistand kan bistå udviklingslandene med
at styrke nationale skattesystemer.
IFU er faktisk blandt de udviklingsfinansieringsinstitutioner som er
kommet langt med udvikling af ansvarlige og transparente skattepolitikker
og procedurer, og IFU er anerkendt herfor i NGO miljøet.
Jeg vil samtidig gerne nævne, at Danmark er i en international
førerposition indenfor offentlig-privat samarbejde til fremme af ansvarlig
4
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. december 2017 om kanalisering af udviklingsmidler gennem skattely, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål H, til ministeren for udviklingssamarbejde
og bæredygtige investeringer i udviklingslande. Udlandet er interesseret i
at lære af IFU’s erfaringer med at mobilisere kapital fra private
institutionelle investorer, herunder pensionskasser. Vi skal sammen med
andre lande videreudvikle den indsats. Udviklingslandene har brug for de
investeringer da fakta er, at uden privat kapitalmobilisering kan vi ikke nå
Verdensmålene.
Jeg tror dog også, at udviklingsfinansieringsinstitutionerne, herunder IFU,
vedvarende bør videreudvikle deres politikker og procedurer. Det gælder
bl.a. styrkelse af åbenhed og rapportering omkring rationale for
investeringer igennem tredjelande jurisdiktioner, samt at styrke
rapportering om skattebetalinger. Det vil jeg gerne sige helt klart.
Lad mig slutte af med at sige, at jeg er ærgerlig over, at medieomtalen af
IFU’s investeringer til tider har været alt for skarpt vinklet og visse steder
baseret på faktuelt forkerte påstande. Danwatch har erkendt fejl i deres
omtale af Silverland fondens landbrugsinvesteringer i Zambia, hvor der
var antydninger af skatteundgåelse. Tilsvarende har DR rettet en artikel
om Tropical Asia Forest Fund, hvor der meget misvisende blev indikeret
en kobling mellem skovafbrænding og fondens investering i Indonesien.
Fremadrettet håber jeg på en mere nuanceret medieomtale om
problematikken. For min del vil jeg i min fortsatte dialog med IFU,
anspore IFU til at fortsætte samarbejdet og dialogen med alle interessenter,
og gennemgå IFU’s
skattepolitik med henblik på en opdatering.
5