Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del
Offentligt
1837641_0001.png
-UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
Den 5. december 2017
EKN, sagsnr. 2017-45670
Talepunkt til brug for udviklingsministerens møde i
Folketingets Udenrigsudvalg tirsdag den 5. december 2017 og
Folketingets Europaudvalg fredag den 8. december 2017
Dagsordenspunkt: Rådsmøde (udenrigsanliggender
udvikling) den 11. december 2017
Jeg vil gerne forelægge rådsmødet for udenrigsanliggender
udvikling
den 11. december 2017.
[Dagsordenspunkt 1:
”Aid for Trade”
]
Det første punkt, jeg vil forelægge er
”Aid for Trade” –
eller på dansk
”handel
og udvikling”.
På rådsmødet ventes der en drøftelse af EU’s strategi for
Aid for Trade
fra
2007. Der forventes også vedtaget rådskonklusioner, der sammen med en
meddelelse fra Kommissionen udgør en opdatering af denne strategi.
Opdateringen sker i lyset af den økonomiske og politiske udvikling de
seneste ti år, herunder ikke mindst de nye Verdensmål og 2030-
dagsordenen. Rådskonklusionerne udtrykker støtte til bestræbelserne på at
effektivisere strategien, både
når det gælder EU’s
og medlemslandenes
bilaterale samarbejde.
Formålet med
Aid for Trade
og EU’s strategi på området
er at bistå
udviklingslandene i deres arbejde med at udvikle deres økonomiske
kapacitet og udvide handlen som løftestang for vækst og
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 5. december 2017 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 11. december 2017, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
fattigdomsbekæmpelse.
EU’s
Aid for Trade-strategi
dækker en lang række
områder, der ikke alene omfatter handelspolitik i snæver forstand, men
også regler og standarder samt støtte til økonomisk infrastruktur. Hertil
kommer hjælp til at øge udviklingslandenes konkurrenceevne og til at gøre
deres eksportbase mere flerstrenget ved at udvikle produktionskapaciteten
i landenes eksportsektor.
Opdateringen af strategien omfatter følgende indsatsområder:
Der skal ske en styrkelse af koordinationen af de bilaterale, regionale og
tematiske indsatser samt den tekniske assistance. Desuden skal
EU’s
budgetstøtte i højere grad knyttes til fremme af et bedre investeringsklima.
Endvidere skal der arbejdes med at sikre størst mulig sammenhæng med
andre EU-instrumenter, herunder
EU’s
bilaterale og regionale
handelsaftaler. Dette er for bedre at kunne identificere de behov og
barrierer i partnerlandene, der står i vejen for udviklingen af relevante
handelsforanstaltninger.
Der skal også sættes større fokus på de sociale og miljømæssige
dimensioner af bæredygtighed og inklusiv økonomisk vækst, herunder
bedre muligheder for kvinder. Det fordrer forstærket dialog med blandt
andet civilsamfundet, arbejdsmarkedets parter og lokale myndigheder.
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 5. december 2017 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 11. december 2017, til ministeren for udviklingssamarbejde
1837641_0003.png
3
Endvidere skal der sættes øget fokus på partnerlandenes udvikling og
fremme af værdikæder, særligt i forhold til infrastruktur og digitalisering.
Kommissionen har lagt op til at opprioritere samarbejdet med de fattigste
og mest ustabile lande. Denne landegruppes andel af
EU’s
bistand er
stadig relativt lille, om end den har været stigende i absolutte tal.
Endelig lægges der generelt op til bedre monitorering og rapportering
vedrørende udviklingssamarbejdet på handelsområdet.
Fra dansk side ser vi Aid for Trade-dagsordenen som meget værdifuld for
EU’s udviklingssamarbejde
generelt og for de relevante eksterne
politikker. Vi hilser derfor Kommissionens bestræbelser velkomne.
[Dagsordenspunkt 2: Resultater ved EU/AU-topmødet den 29.-30.
november 2017]
Det næste punkt, jeg vil forelægge, omhandler det netop afholdte AU-EU-
topmøde i Abidjan den 29.-30. november.
Topmødet var en vigtig anledning til at styrke og udbygge det strategiske
partnerskab mellem EU og Afrika, hvor en række udfordringer presser sig
på bl.a. ift. irregulær migration, ustabilitet og konflikter.
På topmødet blev der konstateret enighed om en politisk erklæring, som
fokuserede på investeringer og vækst og beskæftigelse, fred og sikkerhed,
god regeringsførelse samt irregulær migration og mobilitet. [Vi har endnu
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 5. december 2017 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 11. december 2017, til ministeren for udviklingssamarbejde
4
ikke set den endelige tekst på den politiske erklæring, da der viste sig at
være to forskellige sproglige versioner af teksten. Erklæringen gennemgås
pt. med henblik på konsolidering.]
EU og AU vedtog også en erklæring om forholdene for migranter i
Libyen. Det er yderst positivt, at EU, FN og AU nu er blevet enige om at
styrke samarbejdet om at hjælpe de tusindvis af strandede migranter i
Libyen tilbage til deres hjemlande. Det er godt, at de afrikanske lande
tager ansvar og mere aktivt hjælper med at få deres egne statsborgere
tilbage.
Irregulær migration var en topprioritet for regeringen under topmødet. Det
er vigtigt for regeringen at få stoppet migrationsstrømmen mod Europa, og
topmødet har bidraget til yderligere at styrke dialogen med de afrikanske
lande om migration.
På topmødet markerede jeg på Danmarks vegne klart, at de afrikanske
lande bør leve op til deres ansvar og tage deres egne statsborgere tilbage,
hvis de ikke har lovligt ophold i Danmark og Europa. Det er en
international forpligtigelse alle lande har. Og helt afgørende for at håndtere
den irregulære migration. For at skabe fremdrift på tilbagetagelse er vi fra
dansk side klar til gennem udviklingsbistanden at belønne de lande, der er
villige til at tage imod egne statsborgere. Mens vi samtidig øger presset på
de lande, der ikke lever op til deres forpligtelser.
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 5. december 2017 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 11. december 2017, til ministeren for udviklingssamarbejde
5
Under topmødet var Danmark også stærk fortaler for fremme af seksuel og
reproduktiv sundhed og rettigheder - SRSR. Retten til at bestemme over
egen krop, eget liv og egen seksualitet er en fundamental menneskeret. Og
ikke mindst helt afgørende for, at unge piger og kvinder kan udfolde deres
fulde potentiale og bidrage til udviklingen af bæredygtige samfund. Der er
store forskelle internt i den afrikanske gruppe, og ved sidste EU-Afrika
topmøde lykkedes det slet ikke at få SRSR omtalt. Dette års forhandlinger
var som forudset lige så vanskelige, og resultatet heller ikke så stærkt som
ønsket. Men det var dog opmuntrende at se lande som Sydafrika og
Zambia støtte op om SRSR.
Topmødets
overordnede tema var ”Investeringer i unge”. De store
ungdomsårgange i Afrika er en mulighed for at skabe øget vækst og
bæredygtig udvikling, men også en potentiel stor udfordring. Danmark
engagerede sig tidligt i forberedelsen af topmødet i forhold til netop denne
dagsorden. Danmark vil skabe udvikling
med
og
af
unge og ikke alene
for
unge. Vi har aktivt bidraget til, at AU-EU-topmødet ikke alene blev om
unge, men også med værdifulde input og anbefalinger fra de unge selv.
Det er vigtig, at vi nu, både nationalt og i EU, arbejder for at sikre en god
opfølgning på topmødet på de ovennævnte prioriteter. Vi skal ikke mindst
have skabt muligheder for de mange unge
til gavn for både Afrika og
Europa.
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 5. december 2017 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 11. december 2017, til ministeren for udviklingssamarbejde
1837641_0006.png
6
*
[Rådskonklusioner om implementeringsrapport vedrørende
EU’s
ligestillingshandlingsplan]
Derudover vil jeg kort nævne, at Rådet ventes at vedtage rådskonklusioner
om status for implementering af
EU’s ligestillingshandlingsplan
for 2016-
2020, Gender Action Plan II eller på forkortet form, GAP II.
EU’s
første ligestillingshandlingsplan, GAP 1, for 2010–2015 havde
udelukkende fokus påudviklingslandene. Med GAP II er man gået et stort
skridt videre, fordi den nu dækker alle EU's eksterne relationer. Det gælder
for eksempel naboskabsindsatser, skrøbelige stater, konfliktsituationer og
humanitære indsatser.
GAP II har desuden et øget fokus på tre områder; vold mod kvinder,
uddannelse og kvinders lige deltagelse i politiske processer. Desuden
sætter GAP II fokus på at opnå kulturændringer i Kommissionen og Den
Fælles Udenrigstjeneste.
Kommissionen har udarbejdet en omfattende
ӌrlig
implementeringsrapport”
for GAP II, som er grundlaget for de
foreliggende rådskonklusioner. Fra et dansk perspektiv er det særlig
interessant og tilfredsstillende, at det - på trods af flere EU-medlemslandes
tiltagende modstand mod seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder -
er lykkedes at fastholde formuleringer i rådskonklusionerne fra maj 2015
samt fra den Europæiske Konsensus om Udvikling fra juni i år.
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 5. december 2017 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 11. december 2017, til ministeren for udviklingssamarbejde
7
Regeringen støtter varmt op om GAP II og dermed også implementeringen
af denne.
EKN/UPF, den 5. december 2017