Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del
Offentligt
1898491_0001.png
Folketinget
Udenrigsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
22. maj 2018
Kontor:
EMRK Task Force
Sagsbeh: Rasmus Kieffer-Kristen-
sen
Sagsnr.: 2018-0032/21-0022
Dok.:
736743
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 192 (Alm. del), som Folketin-
gets Udenrigsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. maj 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm., om ministeren mener, at beskyttelsen af forsamlings- og foreningsfriheden i kraft af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 11 er svækket efter vedtagelsen af den såkaldte København-erklæring, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 192 (Alm. del) fra Folketingets Udenrigsudvalg:
”Mener
ministeren, at herboende udenlandske lovovertræderes
beskyttelse mod udvisning i kraft af Den Europæiske Menne-
skerettighedskonventions artikel 8 er svækket efter vedtagelsen
af den såkaldte København-erklæring?”
Svar:
1.
København-erklæringen ændrer ikke på det materielle indhold af Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8-11, men fastslår, at der
særligt
men ikke udelukkende
i forhold til disse bestemmelser skal være
et rimeligt politisk spillerum til medlemsstaterne, så længe de inddrager de
relevante menneskeretlige hensyn.
2.
I forhold til spørgsmålet om udvisning af kriminelle udlændinge lægger
København-erklæringen sig i forlængelse af en række nyere afgørelser fra
Menneskerettighedsdomstolen, bl.a. sagerne Hamesevic, Salem og Alam
mod Danmark samt Ndidi mod Storbritannien, som alle går i retning af at
overlade et større spillerum til nationale domstole i forhold til at afgøre,
hvornår kriminelle udlændinge kan udvises, uden at der foreligger en kræn-
kelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 om ret-
ten til respekt for privat- og familieliv.
Det følger af København-erklæringens pkt. 28, at hvis de nationale domstole
i en konkret sag har foretaget en rimelig afvejning af de hensyn, der er på
spil
i overensstemmelse med Menneskerettighedsdomstolens praksis
skal Menneskerettighedsdomstolen som udgangspunkt ikke tilsidesætte
denne vurdering.
Med baggrund i ovenstående har regeringen skærpet de danske udvisnings-
regler. Det indebærer bl.a., at det nu er fastslagt i lovbemærkningerne til lov
nr. 469 af 14. maj 2018 om ændring af udlændingeloven (Skærpede regler
om udvisning af kriminelle udlændinge), hvornår kriminelle udlændinge i
almindelighed kan udvises, uden at det er i strid med Den Europæiske Men-
neskerettighedskonventions artikel 8.
Det er min klare forventning, at København-erklæringen, som er vedtaget
med opbakning fra alle Europarådets 47 lande, sammenholdt med den skær-
pelse, der er gennemført af de danske udvisningsregler, kommer til at be-
tyde, at vi fremover kan udvise flere kriminelle udlændinge af Danmark.
2
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm., om ministeren mener, at beskyttelsen af forsamlings- og foreningsfriheden i kraft af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 11 er svækket efter vedtagelsen af den såkaldte København-erklæring, til justitsministeren
3.
Generelt er det min overbevisning, at København-erklæringen
ved at
sikre et mere balanceret, fokuseret og effektivt europæisk menneskeretssy-
stem
kommer til at styrke beskyttelsen af menneskerettigheder i Europa.
3