Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del
Offentligt
Samråd den 11. april 2018: URU-samrådsspørgsmål R og FEU-
samrådsspørgsmål A vedr. fiskeriaftale mellem EU og Marokko.
Samrådsspørgsmålene lyder:
Samrådsspørgsmål R:
EU-domstolen afgav 27. februar 2018 en klar dom, der har stor betydning for
den fiskeriaftale mellem EU og Marokko, som bl.a. Danmark har anbefalet.
Dommen afgør, at fiskeriaftalen kun er lovlig, hvis den ikke omfatter
Vestsaharas fiskerizone.
I forlængelse af tidligere samråd om denne sag, vil vi gerne have svar på
følgende spørgsmål:
Hvad mener ministrene om EU-domstolens afgørelse?
Hvilken betydning får EU-domstolens afgørelse for Danmarks anbefaling af
fiskeriaftalen?
Er ministrene enige i, at fiskeriaftalen ikke kan omfatte Vestsaharas fiskerizone,
uden at dette er aftalt med sahrawiernes repræsentanter i Polisario?
Samrådsspørgsmål A:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenser EU-dommen af 27. februar
2018 (C-266/16) om, at fiskeriaftalen og protokollen mellem EU og Marokko
kun er gyldig, fordi den ikke omfatter Vestsahara og farvandet ud for
Vestsahara, får for den danske regerings holdning til en fornyelse af
fiskeriprotokollen samt redegøre for årsagen til, at ministeren fredag den 19.
januar 2018 bad Europaudvalget om et mandat, som så åbenlyst var i modstrid
med international lov.
***
[Fiskeriministeren]
Jeg vil først og fremmest gerne takke for, at det var muligt at lægge de to
samråd vedrørende EU-Domstolens afgørelse om fiskeripartnerskabsaftalen
mellem EU og Marokko, samtidig.
Europaudvalget og Udenrigsudvalget har stillet en række underspørgsmål, som
udenrigsministeren og jeg vil besvare på følgende måde: Jeg besvarer
1
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 11. april 2018 om fiskeriaftalen mellem EU og Marokko, til udenrigsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling
samrådsspørgsmål A samt de første to spørgsmål indeholdt i samrådsspørgsmål
R, mens udenrigsministeren besvarer det sidste spørgsmål indeholdt i
samrådsspørgsmål R.
Først helt kort lidt kontekst for denne sag. Den nuværende fiskeriaftale mellem
EU og Marokko udløber i juli 2018. Generelt er formålet med fiskeriaftalen at
fremme EU’s fiskeriinteresser samt sikre et bæredygtigt og ansvarligt fiskeri.
Europa-Kommissionen har fået udarbejdet en evalueringsrapport af den
nuværende fiskeriprotokol. Det fremgår bl.a. af evalueringsrapporten, som er
udarbejdet af uafhængige eksperter, at sektorstøtten i henhold til den nuværende
protokol effektivt bidrager til bæredygtig udnyttelse af fiskebestandene, samt at
EU-sektorstøtten ikke mindst kommer regioner i Vestsahara til gode.
I januar fremlagde Europa-Kommissionen et udkast til forhandlingsdirektiver
med henblik på Rådets bemyndigelse til indledning af forhandlinger om ny
fiskeriaftale, der vil skulle træde i kraft, når den gamle aftale udløber til
sommer. Mandatet blev godkendt af Rådet den 19. februar 2018. Alene ét land
stemte imod, alle andre godkendte mandatet. Lad mig i den forbindelse minde
om, at mandatet vedtages af Rådet med kvalificeret flertal, dvs. at mere end ti
lande skal afvise forslaget, før det falder.
2
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 11. april 2018 om fiskeriaftalen mellem EU og Marokko, til udenrigsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling
1884141_0003.png
Og så til EU-Domstolens afgørelse af februar og regeringens holdning hertil.
Domstolen fastslog i sin afgørelse, at fiskeriaftalen mellem EU og Marokko er
gyldig, men at farvandet ud for Vestsahara ikke er omfattet af aftalens
geografiske anvendelsesområde. Det samme gælder den protokol, der er
tilknyttet aftalen. Afgørelsen er således på linje med Domstolens afgørelse fra
2016 om landbrugsaftalen mellem EU og Marokko.
Det skal i øvrigt nævnes, at Danmark ikke fisker under den nuværende
fiskeriaftale, så derfor har afgørelsen ikke som sådan direkte betydning for
danske fiskeriforhold.
Europa-Kommissionen har på baggrund af afgørelsen fremlagt et revideret
udkast til forhandlingsdirektiver, som jeg ser frem til at forelægge for
Europaudvalget senere i dag.
I de reviderede forhandlingsdirektiver er, for det første, det geografiske
anvendelsesområde præciseret med henblik på at sikre, at der fortsat kan fiskes
i farvandet ud for Vestsahara. For det andet sikres, at Kommissionen bliver
tilstrækkeligt informeret og inddraget i den geografiske og sociale fordeling af
3
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 11. april 2018 om fiskeriaftalen mellem EU og Marokko, til udenrigsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling
1884141_0004.png
de socioøkonomiske fordele under aftalen. Dette er afgørende for, at
Kommissionen kan sikre, at både partnerskabsaftalen og protokollen kommer
de berørte folk til gode. Kommissionen skal samtidig sikre sig, at den berørte
befolkning har været tilstrækkeligt inddraget. Forhandlingsdirektiverne skal
endvidere danne grundlag for passende garantier for bæredygtig udvikling af de
berørte områder. Endelig lægges op til, at en aftale vil være provisorisk så
længe, der udestår en løsning på konflikten i FN-sporet.
Så spørges der til, hvilken betydning Domstolens afgørelse får for Danmarks
anbefaling af fiskeriaftalen. Til det kan jeg kun sige, at Danmark ikke har
anbefalet fiskeriaftalen. Regeringen har derimod – ligesom samtlige andre EU-
lande bortset fra ét – tilsluttet sig, at der indledes forhandlinger med Marokko,
som forelagt i Miljø- og Fødevareudvalget den 17. januar 2018 og i
Europaudvalget den 19. januar 2018. Danmark afgav i forbindelse med
rådsafgørelsen en erklæring, hvor vi understregede vigtigheden af, at en
fremtidig fiskeriprotokol mellem EU og Marokko respekterer afgørelsen fra
EU-Domstolen vedrørende den nuværende fiskeriaftale og dens anvendelse på
farvandet ud for Vestsahara. Tyskland og Nederlandene tilsluttede sig denne
erklæring. Fra dansk side har vi altså lagt vægt på, at en kommende aftale skal
efterleve afgørelsen.
4
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 11. april 2018 om fiskeriaftalen mellem EU og Marokko, til udenrigsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling
Lad mig endnu engang fremhæve, at EU-Domstolen finder aftalen gyldig, men
fastslår, at den ikke finder anvendelse på farvandet ud for Vestsahara. Jeg
anerkender derfor ikke præmissen i udvalgsspørgsmålet om, at jeg skulle have
bedt om et mandat i strid med folkeretten.
I forhold til spørgsmålet om, hvilken betydning afgørelsen har for vores
anbefaling af det reviderede forhandlingsmandat, vil jeg gerne understrege, at
det selvsagt er en prioritet for regeringen, at afgørelsen respekteres, det har vi
løbende gjort opmærksom på. Jeg noterer mig også i den forbindelse, at
Kommissionen fremhæver, at det reviderede udkast til forhandlingsdirektiver
tager højde for afgørelsen.
Som aftalt giver jeg hermed ordet til udenrigsministeren med henblik på
besvarelse af det sidste spørgsmål indeholdt i samrådsspørgsmål R.
[Udenrigsministeren]
Tak. Endelig spørges der til, om vi er enige i, at fiskeriaftalen ikke kan omfatte
Vestsaharas fiskerizone, uden at dette er aftalt med saharawiernes
repræsentanter i Polisario. Til det kan jeg sige, at Domstolen ikke forholder sig
5
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 11. april 2018 om fiskeriaftalen mellem EU og Marokko, til udenrigsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling
til, hvad det ville kræve, såfremt aftalen skulle omfatte farvand ud for
Vestsahara. Derfor følger det heller ikke af dommen, at Polisario skal have
vetoret i denne sag. Når det er sagt, er det vores forståelse, at Polisario er blandt
de, der er blevet konsulteret i forbindelse med landbrugsaftalen. Kommissionen
har oplyst, at konsultationer om fiskeripartnerskabsaftalen og den tilhørende
protokol vil følge samme mønster.
Regeringen lægger, ligesom andre EU lande, vægt på den fortolkning Rådets
Juridiske Tjeneste og Kommissionen har baseret sig på under
forhandlingsforløbet. Kommissionen er forpligtet til at holde Rådet orienteret
om forhandlingerne. Det er desuden forventningen, at Rådets Juridiske Tjeneste
vil foretage en vurdering af forhandlingsresultatet, når det foreligger. Den
vurdering ser vi frem til.
Generelt må jeg konstatere, at fra særligt én side i Folketinget er ønske om, at
den danske regering skal engagere sig aktivt i denne sag – og bredere i forhold
til den langvarige og komplicerede konflikt om Vestsahara. Det mener
regeringen ikke er god dansk interessevaretagelse. Dels er vore interesser i
Vestsahara små – politisk, økonomisk og fiskeripolitisk. Dels skal en løsning på
6
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 11. april 2018 om fiskeriaftalen mellem EU og Marokko, til udenrigsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling
1884141_0007.png
konflikten findes i FN’s Sikkerhedsråd og de FN-ledede forhandlinger. Dansk
aktivisme i denne sag vil derfor være et bekosteligt ”slag i luften”, hvor vi bl.a.
lægger os ud med vigtige EU-partnere.
I stedet vil vi – i tråd med Folketingsvedtagelse V79 og tidligere regeringers
politik – støtte FN og FN’s Sikkerhedsråds bestræbelser på at opnå en fredelig
forhandlet løsning mellem Marokko og Polisario om Vestsahara. Vi har ingen
interesse i at tage ensidig stilling til fordel for én af parterne. Det mener vores
partnere i EU heller ikke. Og det er heller ikke den anbefaling, der udgår fra
FN. En løsning på konflikten, herunder endelig status, forhandles i FN-
regi, ikke i EU. Og det er væsentligt i denne sammenhæng ikke at præjudicere
udfaldet af FN-sporet.
7