Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del
Offentligt
1880026_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
5. april 2018
Talepapir
URU alm. del
samrådsspørgsmål K og dels-
pørgsmål d) i samrådsspørgsmål L om bananproduktion i
Ecuador stillet den 4. januar 2018 efter ønske fra Christian
Rabjerg Madsen (S) og Christian Juhl (EL)
(ministeren overtager ordet efter miljø- og fødevareministeren)
Tak for spørgsmålene.
Mine svar tager udgangspunkt i spørgsmål K, som hand-
ler om forbrugerne, og sidste del af spørgsmål L d), som
handler om virksomhedernes ansvar.
Først vil jeg gerne understrege, at jeg
som udviklings-
ministeren og miljø- og fødevareministeren
er meget
rystet over de forhold for bananproduktion i Ecuador,
som DR og Danwatch rapporterer om.
Desværre er det ikke første gang, at vi ser den type rap-
porter. Det er heller ikke første gang, vi sidder i et sam-
råd og drøfter, hvad vi kan gøre ved problematiske pro-
duktions- og arbejdsvilkår i udviklingslandene.
Det har før handlet om bl.a. kaffeproduktion og vanilje-
produktion. I dag handler det om bananproduktion.
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. april 2018 om brug af ulovlige pesticider i forbindelse med bananproduktion i Ecuador, til ministeren for udviklingssamarbejde, erhvervsministeren og miljø- og fødevareministeren
Spørgsmålene bliver ved med at dukke op, fordi der er
tale om komplekse globale udfordringer, der berører
danske virksomheder inden for en lang række sektorer,
og som hverken lader sig løse let eller hurtigt.
Som i de øvrige samråd, så er et af de vigtige omdrej-
ningspunkter virksomhedernes arbejde med at sikre so-
ciale og miljømæssige hensyn i deres globale værdikæ-
der.
Vi er i regeringen meget optaget af, at vi har regler,
rammer og vejledninger, der hjælper virksomhederne
med at løse udfordringerne i tæt samarbejde med myn-
digheder, forbrugere, leverandører og andre aktører.
Inden jeg vender tilbage til dette, vil jeg sige noget om
de regler, der gælder på forbrugerområdet.
Ad. Spørgsmål K, del I
Hvad mener ministeren, der kan gøres for at sikre danske for-
brugere oplysninger om, at de bananer, de køber i danske su-
permarkeder, indeholder de forbudte pesticider
Spørgsmål K handler om, hvad der kan gøres for, at for-
brugerne får bedre oplysninger om eventuelle pesticider
2
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. april 2018 om brug af ulovlige pesticider i forbindelse med bananproduktion i Ecuador, til ministeren for udviklingssamarbejde, erhvervsministeren og miljø- og fødevareministeren
i deres bananer, og hvilke initiativer jeg vil tage over for
supermarkederne.
Generelt gælder det efter markedsføringsloven, at virk-
somheder ikke må vildlede forbrugerne. Det betyder, at
virksomheder ikke må give vildledende oplysninger til
forbrugerne om f.eks. produktions- og miljøforhold. Su-
permarkeder må altså ikke oplyse, at bananer
ikke
er
sprøjtet med pesticider, hvis bananerne faktisk
er
sprøj-
tet med pesticider.
Danske supermarkeder er altså ikke forpligtet til at oply-
se, om de bananer, de sælger, er sprøjtede.
Sagerne om produktion af bananer, vanilje og kaffe vi-
ser, at der er tale om yderst komplicerede problemstil-
linger, som ikke kan løses ved at stille krav om forbru-
gerinformation.
Selv når virksomhederne forsøger at gardere sig mod fx
menneskerettighedskrænkelser ved at købe produkter,
der er certificerede med frivillige mærkningsordninger,
fair trade eller som i dette tilfælde Rainforest Alliance,
viser det sig indimellem, at der alligevel er problemer i
leverandørkæden.
Jeg mener grundlæggende, at mærkningsordninger kan
være en god ting, fordi de kan gøre det nemmere for for-
brugerne at købe ansvarligt ind.
3
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. april 2018 om brug af ulovlige pesticider i forbindelse med bananproduktion i Ecuador, til ministeren for udviklingssamarbejde, erhvervsministeren og miljø- og fødevareministeren
Samtidig kan de være et godt værktøj til at sikre løbende
forbedringer af forholdene i produktionen, fordi der er
en række standarder, der skal overholdes for at få mær-
ket. Og som organisationerne bag mærkerne følger op på
med løbende kontroller.
Når det er sagt, så viser sagen her, at mærkerne heller
ikke er uden problemer. Det vil jeg knytte to kommenta-
rer til.
For det
første
er reglerne sådan, at når danske supermar-
keder eller andre virksomheder sælger produkter med et
miljømærke, der har til formål at understrege produktets
miljømæssige eller etiske egenskaber, så må brugen af
mærket ikke være vildledende. Det betyder bl.a., at for-
brugerne ikke må vildledes til at tro, at produktet er bed-
re for miljøet eller følger en højere etisk standard, end
det, der rent faktisk er tilfældet.
Lovgivningen er altså ret klar på det her område.
For det
andet
er det afgørende, at virksomhederne for-
holder sig aktivt til de mærker, de vælger at bruge. Stil-
ler mærket tilstrækkeligt høje krav? Er kontrollen med
leverandørerne i orden? Mærkerne er en del af værktøjs-
kassen for virksomhederne, men må ikke træde i stedet
for virksomhedernes egne processer for ansvarlig leve-
randørstyring.
4
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. april 2018 om brug af ulovlige pesticider i forbindelse med bananproduktion i Ecuador, til ministeren for udviklingssamarbejde, erhvervsministeren og miljø- og fødevareministeren
På den baggrund mener jeg, at vi får langt mere ud af at
sikre gode rammer for, at virksomheder og andre aktører
kan arbejde sammen om at løfte et socialt og miljømæs-
sigt ansvar og løse problemerne i værdikæderne. Det
gælder både samarbejdet i regi af frivillige mærknings-
ordninger eller partnerskaber og fælles internationale
principper og retningslinjer for samfundsansvar.
Ad. Spørgsmål L, punkt d.
Hvad agter ministeren at foretage sig for at sikre, at danske
detailbutikker løfter et socialt og miljømæssigt ansvar, når de
indkøber bananer i Ecuador?
Og det bringer mig til spørgsmålet om, hvad jeg agter at
foretage mig for at sikre, at danske detailbutikker løfter
et socialt og miljømæssigt ansvar, når de indkøber bana-
ner fra Ecuador.
Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke har noget grundlag
for at tro, at danske detailbutikker ikke allerede arbejder
for at sikre, at de løfter et socialt og miljømæssigt an-
svar. Snarere tværtimod.
Det er i detailbutikkernes egeninteresse at sikre, at for-
brugerne kan stole på, at deres produkter er ansvarlige
og lever op til det, de lover.
5
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. april 2018 om brug af ulovlige pesticider i forbindelse med bananproduktion i Ecuador, til ministeren for udviklingssamarbejde, erhvervsministeren og miljø- og fødevareministeren
Arbejdet med at forbedre leverandørkæderne er imidler-
tid komplekst og kræver aktiv dialog samt samarbejde
på tværs af aktører, sektorer og lande, for at komme pro-
blemerne til livs.
Fælles principper for samfundsansvar hjælper i den
sammenhæng til at afstemme forventninger om, hvordan
virksomheder kan sikre det fornødne hensyn til menne-
sker, miljø og lokalsamfund, uanset hvor de opererer el-
ler importerer varer fra.
Det er min holdning, at der skal være klarhed over,
hvordan man som virksomhed bedst muligt lever op til
de forventninger, der følger af disse principper og ret-
ningslinjer.
Derfor nedsatte jeg i 2017 en arbejdsgruppe, der har haft
til opgave at se på eventuelle behov for opdatering af
ministeriets vejledninger om samfundsansvar, så virk-
somhederne er bedst muligt klædt på til at leve op til
forventningerne.
Arbejdsgruppen sendte sine anbefalinger til mig ultimo
2017.
Og baggrund af anbefalingerne har jeg igangsat en ræk-
ke initiativer. Jeg har bl.a. lanceret en ny vejledning om
ansvarlige investeringer, og igangsat opdateringer af vej-
6
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. april 2018 om brug af ulovlige pesticider i forbindelse med bananproduktion i Ecuador, til ministeren for udviklingssamarbejde, erhvervsministeren og miljø- og fødevareministeren
ledningen til årsregnskabslovens § 99a og opdateringer
af CSR-kompasset og samfundsansvar.dk.
Samtidig er regeringen ved at etablere et nyt råd for
samfundsansvar og verdensmål, hvor det er hensigten at
fortsætte indsatsen for at fremme ansvarlighed i globale
værdikæder.
Endelig vil jeg gerne understrege, at vi
idet der er tale
om globale, grænseoverskridende udfordringer
har en
klar interesse i også at adressere denne type udfordringer
i regi af EU og internationalt.
Den dagsorden kan vi ikke sætte alene, men vi kan søge
at påvirke den. Derfor var jeg og ministeren for udvik-
lingssamarbejde i september sidste år også medunder-
skrivere af et brev til EU-kommissær Frans Timmer-
mans, hvor vi sammen med kollegaer fra Finland, Frank-
rig, Sverige og Nederlandene meget klart opfordrer til en
stærk forankring af CSR-arbejdet i EU.
Afslutning
Tak for ordet.
7