Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del
Offentligt
1874035_0001.png
NOTITS
Til:
Udenrigsministeren
MENA, SSP, HMC
Sagsnr.:
Dato:
2018 - 11647
15. marts 2018
Fra:
Emne:
Besvarelse af samrådsspørgsmål Q om Syrien
Samrådsspørgsmål Q:
Hvad vil regeringen gøre politisk, militært og humanitært i lyset af
den ændrede situation i Syrien? Herunder Tyrkiets angreb på SDF-alliancen i Afrin, Assad-
regimet og Ruslands bombardementer af Ghouta og Idlib, sammenstødende mellem Israel
og Iran, samt kampene mellem amerikanske soldater og russiske lejesoldater?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL) og Eva Flyvholm (EL).
***
Jeg vil gerne starte med at sige tak til spørgerne for muligheden for at
uddybe regerings Syrienpolitik på baggrund af det meget brede
samrådsspørgsmål.
De seneste måneder har vi set en optrapning af konflikten i Syrien. Dette
ses tydeligst i forbindelse med det syriske regimes brutale offensiv mod
det østlige Ghouta. Efter en periode med meget intensive bombardementer
har regimet nu også indledt en landoffensiv med russisk luftstøtte.
Fremgangsmåden minder ubehageligt meget om den, vi var vidne til i
Aleppo i slutningen af 2016. Indtil nu har vi ikke set tegn på, at
FN’s
Sikkerhedsrådsresolution 2401 implementeres. Oppositionsgrupperne i det
1
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 15. marts 2018 om den ændrede situation i Syrien, til udenrigsministeren
østlige Ghouta har forpligtet sig til at implementere resolutionen. Men fra
syrisk og russisk side har man valgt at fortsætte kamphandlingerne.
Situationen i Idlib-provinsen er også bekymrende. På trods af, at Idlib
ligger i en af de såkaldte de-eskaleringszoner, og at Tyrkiet har
observationsposter i regionen, pågår der fortsat kamphandlinger og
bombardementer. Det har resulteret i både civile tab og ødelæggelsen af
civil infrastruktur.
Samtidig fortsætter den tyrkiske operation Olivengren i Afrin-distriktet i
det nordvestlige Syrien. På trods af intensive kampe bevæger operationen
sig støt fremad mod Afrin-by. Selvom regeringen anerkender Tyrkiets
legitime sikkerhedsinteresser i området, er vi selvsagt meget bekymrede
over situationen. Derfor har regeringen også løbende understreget over for
Tyrkiet, at Tyrkiet skal udvise tilbageholdenhed og proportionalitet og
samtidig beskytte de civile i Afrin. Det er derudover problematisk, at den
tyrkiske operation fjerner fokus fra kampen mod ISIL.
Konflikten i Syrien har længe været karakteriseret af den militære
tilstedeværelse af flere lande. Det er ikke nyt. Men de seneste udviklinger
med israelske nålestiksoperationer i det sydlige Syrien og træfninger
mellem amerikanske og russisk-affilierede enheder komplicerer konflikten
yderligere, og de understreger behovet for deeskalering og for en politisk
2
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 15. marts 2018 om den ændrede situation i Syrien, til udenrigsministeren
1874035_0003.png
løsning. Jeg hæfter mig ved, at parterne har formået at holde hovedet koldt
og undgå yderligere eskalationer mellem de eksterne aktører.
Når det kommer til det danske engagement relateret til Syrien, hviler
indsatsen på tre ben.
Militært
som en del af kampen mod ISIL.
Politisk
i
form af støtte til de FN-ledede forhandlinger og stabiliseringsindsatser i
ikke-regimekontrollerede områder. Og endelig
humanitært
for at afhjælpe
de enorme menneskelige lidelser, som Syrien-konflikten gennem de sidste
7 år har forårsaget.
Militært har Danmark som bekendt tidligere været engageret med F16-
kampfly for at fratage ISIL muligheden for at udgøre en trussel mod Irak,
regionen og Vesten. Derudover har de danske specialoperationsstyrker
siden januar 2017 haft mandat til opgaveløsning i det irakisk-syriske
grænseområde, som en del af bekæmpelsen af ISIL.
Det er vigtigt at understrege, at Danmarks militære engagement i Syrien
hele tiden alene har fundet sted i regi af koalitionens kamp mod ISIL, som
et kollektivt selvforsvar af Irak mod ISIL i medfør af FN-Pagtens artikel
51.
Politisk støtter Danmark aktivt op om de FN-ledede fredsforhandlinger i
Genève og om den syriske oppositions forhandlingsdelegation.
Forhandlingerne tager udgangspunkt i
FN’s Sikkerhedsrådsresolution
2254, som understreger behovet for en politisk transitionsproces i Syrien.
Transitionsprocessen skal blandt andet omfatte en ny syrisk forfatning og
3
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 15. marts 2018 om den ændrede situation i Syrien, til udenrigsministeren
1874035_0004.png
afholdelsen af frie valg. Vi er enige med en lang række af vores
internationale partnere om, at en politisk forhandlet løsning forsat er den
eneste måde, vi kan sikre stabilitet og fred i Syrien på den lange bane. Det
kunne jeg også personligt bekræfte over for FN’s særlige udsending for
Syrien, Staffan de Mistura, da jeg mødtes med ham i slutningen af februar
i år.
Forhandlingerne har dog svære betingelser, fordi det syriske regimes
militære fremgang giver regimet begrænset incitament til at engagere sig i
reelle forhandlinger. I den sammenhæng er det vigtigt, at regimets støtter,
særligt Rusland og Iran, er med til at presse regimet til at engagere sig i
forhandlingerne. Derfor forsøger vi, sammen med vores allierede, at holde
presset på Rusland og Iran.
Parallelt med vores støtte til det politiske spor forsøger vi at skabe
stabilitet i Syrien igennem det danske stabiliseringsprogram. Programmet
omfatter blandt andet støtte til minerydning og det syriske civilforsvar, de
såkaldte White Helmets, som dagligt redder civile ud af murbrokkerne
efter regimets bombetogter. Gennem vores stabiliseringsindsatser hjælper
vi de hårdt prøvede syrere og er med til at opbygge en form for
modstandskraft hos civilbefolkningen.
Humanitært bidrager Danmark med livsnødvendig humanitær bistand til
de millioner af syrere, som er ofre for konflikten. Det gør vi bl.a. med
nødhjælp inde i Syrien samt støtte til uddannelse, beskæftigelse og
muligheder for selvforsørgelse i nabolandene
til gavn for såvel sårbare
syriske flygtninge som udsatte mennesker i lokale værtssamfund.
4
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 15. marts 2018 om den ændrede situation i Syrien, til udenrigsministeren
Med et budget på 2,5 milliarder kr. for 2018 har den humanitære bistand
aldrig været højere
Danmark er en af verdens største humanitære donorer
målt i forhold til befolkningstal. Siden Syrienkonfliktens start i marts
2011, for syv år siden, har Danmark ydet over 2,2 milliarder. kr. i
humanitær bistand til indsatser i Syrien og nabolandene. Der er ingen tvivl
om, at situationen i Syrien fortsat er en af de største humanitære kriser
verden har oplevet. Derfor vil Syrien og nærområderne fortsat vil være
blandt de højest prioriterede kriser for den danske humanitære indsats i
2018.
Lad mig afslutte med at understrege, at konflikten i Syrien forbliver en
dansk prioritet. Alene i 2017 gav Danmark det højeste bidrag til indsatser i
Syrien og nærområderne siden krisens start i 2011 - med samlet set 858
millioner kr. i humanitære, udviklings- og stabiliseringsmidler. Det gør
regeringen, fordi det der sker i Syrien har direkte effekt på Danmark. Vi
skal hjælpe det syriske folk, der i syv år har gennemlevet ufattelige
overgreb begået af deres egen regering. Men vi har også en direkte
egeninteresse i at være engageret. Det gælder både i forhold til
terrortruslen og flygtningestrømme mod Europa og Danmark.
Som jeg lige har redegjort for, så handler regeringen i forhold til den
syriske konflikt. Og det agter vi at fortsætte med, så længe behovet er der.
Og i sagens natur tilpasser vi løbende vores indsatser i lyset af udviklingen
på jorden.
5