Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del
Offentligt
1862660_0001.png
Folketingets Udenrigsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
2. marts 2018
Besvarelse af spørgsmål 121 alm. del stillet af udvalget den 8. februar
2018 efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Spørgsmål:
Det elektroniske medie EFTERTRYK og Dagbladet ARBEJDEREN har
sidste år beskrevet i en række artikler miljøødelæggelser, som den danske
stat via EFK er ansvarlig for i Armenien. Vil ministrene
give en redegørelse for forløbet i denne sag og baggrunden for
EFK’s
beslutning om investering og senere afbrydelse af engagementet?
sørge for, at der bliver ryddet op efter de miljøødelæggelser som den
danske stat via EKF er ansvarlig for i Armenien? Hvis ja, hvordan kom-
mer det til at foregå konkret?
oplyse, om det vurderes, at der er behov for at stramme lovgivningen
over for EKF, så den danske stat ikke også i fremtiden kommer til at stå
som ansvarlig for miljøødelæggelser og menneskerettighedsbrud i min-
drebemidlede lande? Hvis nej, hvordan vil man konkret sikre, at den dan-
ske stat ikke også i fremtiden kommer til at stå som ansvarlig for miljø-
ødelæggelser og menneskerettighedsbrud i mindrebemidlede lande?
Svar:
Jeg har i min besvarelse lagt til grund, at der i spørgsmålet henvises til
EKF Danmarks Eksportkredits (EKF) garanti for finansiering af køb af
dansk udstyr til den armenske kobbermine Teghout.
Konkrete beslutninger om at yde eksportkreditgarantier til projekter fore-
tages af EKF. Jeg har forelagt spørgsmålet for EKF, der har afgivet ne-
denstående redegørelse for forløbet om garantien for finansiering af køb
af dansk udstyr til minen Teghout, som jeg kan henholde mig til.
”FLSmidth
bad i 2012 EKF om at deltage i finansieringen af et banklån til
den armenske kobbermine Teghout. Lånet skulle finansiere minens køb af
udstyr fra danske FLSmidth. Efter dialog med minen, borgere og NGO’er
i Armenien samt eksperter i miljø og sociale forhold, gav EKF i 2013
tilsagn om at stille en garanti for finansieringen af den konkrete ordre
med den juridisk bindende betingelse, at mineselskabet forpligtede sig til
at leve op til Verdensbankens retningslinjer for miljø og social bæredyg-
tighed. Det accepterede minen.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om en redegørelse for forløbet i sagen om miljøødelæggelser, som den danske stat via EKF er ansvarlig for i Armenien m.m, erhvervsministeren
2/3
EKF fulgte fra 2013 løbende op på, om minen levede op til EKF’s krav. I
2016 viste EKF’s besøg i Armenien
og rapporter fra minen, at selskabet
på flere områder ikke levede op til aftalen om at leve op til Verdensban-
kens retningslinjer for miljø og social bæredygtighed. EKF bad derfor
minen om at forbedre flere forhold. I foråret 2017 stod det klart, at minen
fortsat ikke levede op til EKF’s krav. EKF
gentog i den forbindelse hen-
stillingen om at leve op til EKF’s krav og tog
senere initiativ til at forlade
projektet. Der blev givet en skriftlig advarsel i juni og den 13. oktober
udstedte EKF et ultimatum, der endte med en besked til minen og dennes
bank om, at EKF ville trække sin finansiering. Lånet, som EKF garante-
rede, er efterfølgende blevet indfriet.
EKFs aktiviteter er reguleret af retningslinjer udarbejdet af OECD, der
gælder for alle offentlige eksportkreditinstitutter i OECD. De tilsiger, at
eksportkreditinstitutterne skal undersøge og om nødvendigt stille krav om
overholdelse af internationale standarder, herunder Verdensbankens ret-
ningslinjer for miljø og social bæredygtighed og FN’s retningslinjer for
menneskerettigheder og erhverv, samt følge op på om disse krav efterle-
ves.
EKF har under hele forløbet med minen Teghout rådført sig med eksper-
ter i miljø og sociale forhold og har pålagt minen at benytte internationale
eksperter til udarbejdelse af undersøgelser, rapporter, interne procedurer
og anbefalinger med henblik på at sikre, at minen levede op til internatio-
nale standarder.
EKF har desuden, som beskrevet ovenfor, løbende fulgt op på, om EKF’s
krav blev efterlevet, og da det viste sig ikke at være tilfældet, trak EKF
sin garanti til projektet tilbage.
Ifølge FN’s vejledning fra 2012
om retningslinjer for menneskerettighe-
der og erhverv (The corporate responsibility to respect Human Rights
An interpretive Guide) har en finansiel virksomhed som EKF ikke ansva-
ret for et projekts eventuelle negative indvirkninger: ”dette ansvar ligger
hos det selskab, der har forårsaget eller bidraget til dem”, hvilket her vil
sige mineselskabet. Det hedder endvidere, at den finansielle virksomhed
”er derfor ikke
forpligtet til at give adgang til genoprejsning”.
EKF har i henhold til FNs vejledning således ikke forårsaget eller bidra-
get til eventuelle negative indvirkninger i Armenien, og EKF er derfor
ikke ansvarlig for minens eventuelle negative indvirkninger eller for at
give adgang til genoprejsning. Dette ansvar påhviler det selskab, der har
forårsaget eventuelle negative
indvirkninger.”
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om en redegørelse for forløbet i sagen om miljøødelæggelser, som den danske stat via EKF er ansvarlig for i Armenien m.m, erhvervsministeren
3/3
På baggrund af EKF’s
redegørelse
finder jeg ikke, at der er behov for æn-
dringer af EKF’s lovgrundlag.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen