Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del
Offentligt
1810609_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2017-16214
Kampala/AFR
1. november 2017
URU alm. del
svar på spørgsmål 1 fra Christian Juhl stillet
den 4. oktober til udviklingsministeren
Spørgsmål
Den sidste uge har politiet i Uganda tilbageholdt oppositionspolitikere,
journalister og civilsamfundsaktivister, der har det til fælles, at de ikke
ønsker, at Ugandas nuværende præsident, Yoweri Kaguta Museveni, der
har været ved magten siden 1986, skal kunne ændre forfatningen for at
kunne opstille endnu en gang. Danmark og andre EU lande er vigtige
partnere for regimet i Uganda, og vi har derfor et ansvar for at presse
regimet til demokratiske reformer. De sidste 40 år har den danske
strategi været at indgå i dialog med regimet i Uganda. En strategi, der
tydeligvis ikke har virket.
Vil den danske regering fortage sig andet end at forsætte dialogen med
regimet i landet?
Har regeringen en plan (i Danmark og i EU) for, hvornår dialogen med
regimet stopper, hvis der ikke er væsentlige demokratiske fremskridt?
Hvis der er forsatte krænkelser af basale menneskerettigheder, har
regeringen så tænkt sig at foretage sig noget?
I hvilket omgang støtter Danmark myndigheder i Uganda, der direkte
eller indirekte involveret i de aktuelle overgreb?
Hvis det lykkes præsident Museveni at ændre forfatningen og
genopstille til næste valg, vil det så have indflydelse på den danske støtte
til regimet i Uganda?
I udkastet til "Landepolitikpapir for Uganda 2018-2022" er der tre
scenarier for den politiske udvikling i Uganda. Hvilket af disse tre
scenarier mener ministeren er aktuelt for udviklingen i Uganda i dag?
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om Danmarks støtte til Uganda, til ministeren for udviklingssamarbejde
1810609_0002.png
2
Svar
Fra dansk side følger vi med bekymring den politiske udvikling i Uganda,
der i de sidste uger har været præget af en drøftelse af en
forfatningsændring, som præsident Museveni ønsker at gennemføre,
således at han kan genopstille om fire år. Der er blevet slået hårdt ned over
for kritikere af denne ændring, heriblandt oppositionspolitikere, medier og
ledere af civilsamfundsorganisationer. Flere NGOer har fået fastfrosset
deres bankkonti, heriblandt Action Aid, der modtager støtte fra MS Action
Aid med midler fra Udenrigsministeriet. Der er, som jeg også tidligere har
givet udtryk for, tale om en uacceptabel situation. Disse bistandsmidler
skal frigives.
Fra dansk side har vi i mange år bidraget til den demokratiske udvikling i
Uganda. I kraft af det danske landeprogram har vi et fornuftig og relevant
afsæt for fortsat at kunne arbejde for en demokratisk udvikling i landet. I
forhold til den konkrete situation er ambassaden i Kampala i løbende
dialog med civilsamfundsledere, religiøse ledere, medier og andre
meningsdannere om den generelle politiske udvikling såvel som de seneste
specifikke tilbageholdelser og chikane
af NGO’er.
Ambassaden har over
for højtstående regeringsmedlemmer gjort det klart, at det er uacceptabelt
at indefryse danske midler, der skal bekæmpe fattigdom og udvikle
demokratiet.
Fra dansk side er der taget initiativ til en fælles EU-erklæring, ligesom
Danmark har været instrumentel i forhold til at styrke EU-
ambassadørernes dialog med premierministeren, parlamentets formand,
statsadvokaten og andre relevante aktører. Danmark var desuden vært for
et møde mellem EU-ambassadører og civilsamfundsledere den 11.
oktober 2017. Som opfølgning på et nyligt møde mellem EU-
ambassadører og premierministeren vil der fra EU’s side blevet sendt et
fælles brev fra EU til regeringen med krav om at de fastfrosne NGO-
bankkonti bliver frigjort.
Vi forventer at underskrive en ny regeringsaftale om det kommende
landeprogram 2018-22 med den ugandiske regering i december 2017.
Bortset
fra
støtte
til
Ugandas
antikorruptions-
og
ombudsmandsinstitution samt det ugandiske finansministeriums program
for bedre forvaltning af offentlige midler vil landeprogrammet rette sig
mod støtte til civilsamfundet og den private sektor med særligt fokus på
småbønder samt små og mellemstore virksomheder. Landeprogrammet
vil desuden sikre fortsat samarbejde med mere end 80
civilsamfundsorganisationer
og
udvalgte
demokratiske
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om Danmarks støtte til Uganda, til ministeren for udviklingssamarbejde
3
regeringsinstitutioner, herunder den ugandiske menneskerettigheds-
kommission.
Fra dansk side støtter vi endvidere en national dialogproces ledet af de
religiøse ledere, der har til formål at mobilisere den ugandiske befolkning
til en fælles forståelse og konsensus omkring nationale værdier, herunder
hvordan Uganda bedst opnår et fredeligt magtskifte.
Det er Udenrigsministeriets vurdering, at netop støtte til civilsamfundet
og udvalgte offentlige institutioner er den mest effektive måde at sikre
langtidsholdbare, demokratiske løsninger i Uganda. Således har en af de
mest kritiske røster i forhold til de annoncerede forfatningsændringer
været en inter-religiøs organisation i det nordlige Uganda
en organisation
som Danmark har støttet i mere end 10 år, og som ikke ville have været,
hvor den er i dag, uden dansk støtte.
For så vidt angår scenarieanalyse, jf. landepolitikpapiret, ser
Udenrigsministeriet de seneste ugers begivenheder som en negativ
udvikling mod det pessimistiske scenarie. Det er derfor afgørende, at vi
fra dansk side fortsat følger situationen og holder tæt kontakt til politikere
og støtter civilsamfundsledere, der arbejder for en demokratisk dagsorden,
samtidig med, at Danmark og EU fortsat indgår i dialog med regeringen
om retten til at forsamles og til at ytre sig.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs