Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1809360_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 6 (Alm. del):
I brev af 4. oktober 2017 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 6:
”Kan kommunerne frit anvende folkeskolelovens §
24 b til at lægge ung-
domsskoler ind under folkeskolen, eller hvordan sikres det, at intentio-
nen bag folkeskolelovens § 24 b om anvendelse i mindre ø-kommuner
og lignende efterleves af kommunerne bredt set?”
Svar:
Der findes ikke i folkeskolelovens § 24 b eller forarbejderne til bestem-
melsen holdepunkter for, at bestemmelsen skulle være indført særligt
med henblik på anvendelse i små skoler, mindre ø-kommuner eller lig-
nende.
Hjemlen til at etablere fælles ledelse mellem folkeskole og ungdomsskole
findes i folkeskolelovens § 24 b, der har følgende ordlyd:
Ӥ
24 b.
Efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen og ungdoms-
skolebestyrelsen kan kommunalbestyrelsen beslutte, at en folkeskole
og en ungdomsskole skal have fælles leder og fælles bestyrelse.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen træffer som led i beslutningen efter
stk. 1 efter høring af skolebestyrelsen og ungdomsskolebestyrelsen
beslutning om sammensætning af den fælles bestyrelse. § 42, stk. 1,
finder ikke anvendelse. I den fælles bestyrelse skal der mindst være
repræsentanter for:
1) Forældre til børn i folkeskolen.
2) Medarbejdere ved folkeskolen.
3) Medarbejdere ved ungdomsskolen.
4) Elever ved skolen valgt af og blandt folkeskolens elever.
5) Elever ved ungdomsskolen valgt af og blandt ungdomsskolens
elever.
30. oktober 2017
Sags nr.:17/13233
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommunerne frit kan anvende folkeskolelovens §24b til at lægge ungdomsskoler ind under folkeskolen, til undervisningsministeren
6) Repræsentanter for organisationer med særlig interesse for ung-
domsskolearbejdet, herunder arbejdsmarkedets parter.
Stk. 3.
Regler fastsat i medfør af § 43, stk. 1 og 3, om valg af repræ-
sentanter til skolebestyrelsen finder anvendelse ved valg af repræsen-
tanter for folkeskolen til den fælles bestyrelse. Regler fastsat i med-
før af § 7, stk. 5, i lov om ungdomsskoler om valg af repræsentanter
til ungdomsskolebestyrelsen finder anvendelse ved valg af repræsen-
tanter for ungdomsskolen til den fælles bestyrelse.
Stk. 4.
Den fælles bestyrelse varetager de opgaver, der i denne lov og
lov om ungdomsskoler er henlagt til skolebestyrelsen og ungdoms-
skolebestyrelsen. Beslutninger, der alene har betydning for ung-
domsskolens virksomhed, træffes af de medlemmer af den fælles be-
styrelse, der er repræsentanter for ungdomsskolen. Beslutninger, der
alene har betydning for folkeskolens virksomhed, træffes af de med-
lemmer af den fælles bestyrelse, der er repræsentanter for folkesko-
len.”
Videre hedder det i ungdomsskolelovens § 4 a følgende om varetagelsen
af opgaver efter ungdomsskoleloven:
Ӥ
4 a.
Hvis kommunalbestyrelsen beslutter, at en folkeskole og en
ungdomsskole har fælles leder og fælles bestyrelse, jf. folkeskolelo-
vens § 24 b, varetages de opgaver, der ved denne lov er tillagt ung-
domsskoleinspektøren, af den fælles leder. De opgaver, der er tillagt
ungdomsskolebestyrelsen, varetages af den fælles bestyrelse.”
Hjemlen til at etablere fælles ledelse blev indføjet i folkeskoleloven og
ungdomsskoleloven ved lov nr. 1640 af 26. december 2013 om ændring
af lov om folkeskolen og forskellige andre love (Indførelse af en længere
og mere varieret skoledag). Det fremgår af forarbejderne til loven (jf.
lovforslag nr. L 51 af 31. oktober 2013, de almindelige bemærkninger,
afsnit 2.6.3), at:
”For at give kommunerne større frihed til at etablere fælles ledelse
mellem flere folkeskoler og mellem folkeskoler og dagtilbud og fri-
tidshjem foreslås definitionen af små skoler ændret. Ved små skoler
forstås fremover skoler i landdistrikter eller skoler med normalt ikke
over 300 elever. Kravet om, at skolerne skal ligge i et byområde med
ikke over 900 indbyggere, bortfalder.
Kommunalbestyrelsens beslutning om fælles ledelse skal ikke længe-
re træffes efter indstilling fra henholdsvis skolebestyrelser og foræl-
drebestyrelser. Kommunalbestyrelsen skal fremover indhente en ud-
talelse fra skolebestyrelsen henholdsvis forældrebestyrelsen forud
for sin beslutning om fælles ledelse. Kommunalbestyrelsen er ikke
bundet af bestyrelsernes udtalelse.
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommunerne frit kan anvende folkeskolelovens §24b til at lægge ungdomsskoler ind under folkeskolen, til undervisningsministeren
Som noget nyt indføres der hjemmel til, at kommunalbestyrelsen
kan træffe beslutning om at etablere fælles ledelse for en folkeskole
og en ungdomsskole.
Forenklingsforslagene indebærer, at kommunerne får bedre mulig-
heder for at indrette kommunens skole-væsen på en hensigtsmæssig
måde i overensstemmelse med lokale ønsker og behov. En øget fri-
hed til at samle skoler under fælles ledelse, hvor skolerne bevares
som særskilte institutioner med hver sit skoledistrikt, indebærer, at
der kan opnås besparelser på driften ved at samle administrationen
af flere små skoler under én overordnet leder samtidig med, at der er
undervisningstilbud i lokalområdet. En øget frihed til at etablere
samdrift mellem skoler og henholdsvis dagtilbud, fritidshjem og
ungdomsskoler giver bedre muligheder for samarbejde på tværs af
tilbuddene. Det forbedrer mulighederne for at skabe en pædagogisk
og læringsmæssig sammenhæng i børnenes hverdag på hele børne-
og ungeområdet. Der kan udvikles både institutionelle og pædagogi-
ske fællesskaber, som bl.a. kan medvirke til, at det enkelte barns be-
hov sikres på tværs af de forskellige institutioner, herunder i forbin-
delse med overgangen mellem dagtilbud og skole.”
Som det fremgår, blev muligheden for at etablere fælles ledelse af folke-
skole og ungdomsskole indført for at give øget kommunal frihed til at
indrette kommunens skolevæsen på en hensigtsmæssig måde i overens-
stemmelse med lokale prioriteringer, ønsker og behov.
I bemærkningerne til bestemmelsen i folkeskolelovens § 24 b (jf. lov-
forslag nr. L 51 af 31. oktober 2013, de specielle bemærkninger til § 1, nr.
58) står der følgende om hjemlen til at etablere fælles ledelse mellem
folkeskoler og ungdomsskoler:
”Det er efter forslaget til
§ 24 b, stk. 1, kommunalbestyrelsen, der
træffer beslutning om fælles ledelse af folkeskoler og ungdomsskoler
efter indhentet udtalelse fra de berørte skolebestyrelser og ung-
domsskolebestyrelser. Kommunalbestyrelsen er ikke bundet af be-
styrelsernes udtalelser.”
Det skal i øvrigt understreges, at reglerne i henholdsvis folkeskolelovgiv-
ningen og lovgivningen om ungdomsskolerne fortsat vil gælde for de
folkeskoler og ungdomsskoler, der har fælles ledelse. Udgangspunktet er
derfor, at folkeskolen er undergivet folkeskoleloven og ungdomsskolen
er undergivet lov om ungdomsskoler. Det betyder, at opgaverne og ind-
holdet i de to skoletyper forbliver det samme; der er blot tale om, at sko-
lerne får fælles leder og fælles bestyrelse.
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommunerne frit kan anvende folkeskolelovens §24b til at lægge ungdomsskoler ind under folkeskolen, til undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Merete Riisager
4