Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1822682_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 57 (Alm. del):
I brev af 10. november 2017 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 57:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad folkeskolereformens udvidelse af un-
dervisningstiden fra skoleåret 2014/15 havde kostet, såfremt udvidelsen
var blevet finansieret uden en ændring af lærernes arbejdstidsregler? Be-
regningen ønskes gennemført under forudsætning af, at alle timer vareta-
ges af lærere, med en gennemsnitlig undervisningstid pr. lærer som i sko-
leåret 2013/14. Resultatet bedes præsenteret i 2017 priser.”
Svar:
Det fremgår af svar på spørgsmål 362 i Finansudvalget af 28-06-2013,
stillet til daværende undervisningsminister Christine Antorini, at:
"realiseringen af [folkeskole]reformen muliggøres af følgende elementer:
Omprioritering inden for lærernes almindelige arbejdstid, således
at en gennemsnitslærer underviser to klokketimer mere om ugen.
Frigørelse af ressourcer svarende til i alt 1,2 mia. kr. i pasnings- og
fritidstilbud som følge af reduceret pasningsbehov.
Gennemførelse af en række afbureaukratiseringsforslag til en anslået
samlet værdi af godt 100 mio. kr.
Det kommunale bloktilskud forøges med 204 mio. kr. i 2014 og
permanent med 407 mio. kr. fra 2015, hvortil kommer en ekstraordinær tilfør-
sel af i alt 1,8 mia. kr. i perioden 2014-2017 set i lyset
af omstillingsudfordringerne i de enkelte kommuner."
Med folkeskolereformen skulle eleverne gennem hele skoleforløbet fra
børnehaveklasse til 9. klasse have i alt 420 flere fagtimer samt understøt-
23. november 2017
Sags nr.:17/15071
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om, hvad folkeskolereformens udvidelse af undervisningstiden havde kostet, såfremt udvidelsen var blevet finansieret uden en ændring af lærernes arbejdstidsregler, til undervisningsministeren
tende undervisning inden for den forlængede skoledag baseret på en sko-
leuge af henholdsvis 30, 33 og 35 timers varighed i indskolingen, mellem-
trinnet og udskolingen. Det svarede i samlet timetal til i alt godt 1 mio.
flere fagtimer og mere end 6 mio. timers understøttende undervisning.
Der spørges ind til et hypotetisk scenarie, hvor lærernes arbejdstidsregler
ikke var blevet ændret. Udgifterne i dette scenarie ville i dette tilfælde
bero på, hvilken samlet overenskomstaftale man i givet fald så ville have
kunne indgå, herunder aftaler om vilkår for merarbejde, hvilket rekrutte-
ringsbehov, der ville være lokalt, hvilke lokale aftaler og forhold der ville
gøre sig gældende mv.
Derudover lægges det ind som en forudsætning i spørgsmålet, at alle
timer i så tilfælde skulle varetages af lærere. Det var ikke en del af folke-
skolereformen, at den understøttende undervisning alene skulle varetages
af lærere, idet det blev lagt til grund, at personalesammensætningen i
denne undervisning skulle tilrettelægges fleksibelt i de enkelte kommuner
og gennemføres af lærere og det pædagogiske personale, der ikke længere
var behov for i pasnings- og fritidstilbuddene som følge af den forlænge-
de skoledag.
Aftalekredsen bag folkeskolereformen
dvs. Socialdemokratiet, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Konservativt Folkeparti og
Dansk Folkeparti
måtte i givet fald have taget bestik af de ændrede
forudsætninger i den endelige udformning af folkeskolereformen.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2