Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1820479_0001.png
1. Samrådstale
Samråd i Undervisningsudvalget den 7. november
om forhandling af lærernes arbejdstidsregler ved
overenskomstforhandlingerne i 2018
3. november 2017
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål AQ
Mener ministeren, at der skal være frie og fair forhandlingerne om
lærernes arbejdstidsregler ved OK18?
Samrådsspørgsmål AR
Hvordan vil regeringen sikre frie og fair forhandlinger om lærernes
arbejdstidsregler, når ministeren på forhånd melder ud, at det er
afgørende, at lærernes nuværende arbejdstidsregler fastholdes ved
OK18, som det fremgår af artiklen:
”Minister: Lærernes
arbejdstidsregler skal fastholdes ved OK18”, folkeskolen.dk den 28.
juni 2017?
Det talte ord gælder.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 7. november 2017 om lærernes arbejdstidsregler, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 14
[Indledning]
Tak formand og tak for invitationen til samråd.
Jeg er blevet bedt om at svare på to spørgsmål i dag.
- Det vil jeg gøre samlet.
Spørgsmålene vedrører mit udgangspunkt for de kommende
overenskomstforhandlinger i 2018, særligt om lærernes
arbejdstidsregler.
[…]
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 7. november 2017 om lærernes arbejdstidsregler, til ministeren for offentlig innovation
Side 3 af 14
Jeg lægger til grund, at spørgsmålene er rettet til mig som
ansvarlig for statens arbejdsgiverpolitik og
overenskomstforhandlingerne på det statslige område.
Jeg vil derfor i mine svar i dag forholde mig til
overenskomstforhandlingerne på det statslige
overenskomstområde og dermed også kun de
arbejdstidsregler, der gælder for lærerne på det statslige
undervisningsområde fx erhvervsskoler, frie grundskoler osv.
De arbejdstidsregler, der gælder for folkeskolelærerne, er en
del af de overenskomster, der er indgået mellem KL og
Danmarks Lærerforening.
[…]
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 7. november 2017 om lærernes arbejdstidsregler, til ministeren for offentlig innovation
Side 4 af 14
Jeg vil nu svare på de konkrete spørgsmål:
Udvalget har bedt mig svare på, om jeg mener, der skal være
frie og fair forhandlinger om lærernes arbejdstidsregler ved
OK18.
- Det kan jeg svare et rungende JA til!
Selvfølgelig skal der være frie og fair forhandlinger.
Det gælder ikke kun forhandlinger om lærernes arbejdstid.
Det gælder også forhandlingerne om alle de andre krav, der
vil blive bragt til forhandlingsbordet.
[…]
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 7. november 2017 om lærernes arbejdstidsregler, til ministeren for offentlig innovation
Side 5 af 14
Regeringen
tror
på det unikke i den danske model, hvor
arbejdsmarkedets parter i konstruktiv dialog, også på de
punkter hvor det er svært, eller hvor man ser forskelligt på
tingene, kan finde fælles fodslag og løsninger på de
udfordringer, vi står overfor.
- Og det er med det udgangspunkt, jeg går ind i
forhandlingerne ved OK18 som statslig arbejdsgiver.
[…]
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 7. november 2017 om lærernes arbejdstidsregler, til ministeren for offentlig innovation
Side 6 af 14
Når vi går til overenskomstforhandlingerne, kommer der til
at
at:
ske
dét,
som
sker
ved
enhver
anden
overenskomstforhandling på det offentlige område. Nemlig
- Arbejdsgiverne fremsætter en række krav, ligesom
lønmodtagerne fremsætter en række krav.
o
Nogle krav kan der opnås enighed om
eventuelt
i en justeret form
og andre kan der ikke. Det
gælder for begge parter.
Det er en helt almindelig del af de tilbagevendende
overenskomstforhandlinger og den danske model, at
arbejdsgiversiden og lønmodtagersiden har forskellige, men
helt legitime interesser at varetage.
[…]
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 7. november 2017 om lærernes arbejdstidsregler, til ministeren for offentlig innovation
Side 7 af 14
Som en del af optakten til overenskomstforhandlingerne vil
parterne komme med en række tilkendegivelser om, hvilke
krav der er højt prioriterede fra deres side.
- Det er også en helt almindelig del af opvarmningen til
overenskomstforhandlingerne.
De faglige organisationer afgør selvfølgelig selv fuldstændigt
suverænt hvilke krav, de vil stille til arbejdsgiversiden. Og vi
er selvfølgelig klar til at forhandle alle krav.
[…]
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 7. november 2017 om lærernes arbejdstidsregler, til ministeren for offentlig innovation
Side 8 af 14
I juni måned deltog jeg på en konference, hvor jeg holdt en
tale om overenskomstforhandlingerne i 2018, og hvor jeg
blandt andet kom ind på lærernes arbejdstidsregler.
Jeg sagde på konferencen, at det, fra et
arbejdsgiversynspunkt, er en afgørende prioritet, at de
gældende arbejdstidsregler ikke ændres ved OK18.
Når jeg fandt anledning til at fremhæve min holdning til
lærernes arbejdstidsregler, så skyldes det bl.a., at de faglige
organisationer flere gange har tilkendegivet offentligt, at de
ønsker at ændre de gældende arbejdstidsregler.
Som ansvarlig for statens arbejdsgiverpolitik har jeg et andet
syn på dette. Det er der sådan set ikke noget usædvanligt i, og
det er ikke første gang, at arbejdsgiversiden og
lønmodtagersiden har forskellige syn på løn- og
ansættelsesvilkår.
[…]
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 7. november 2017 om lærernes arbejdstidsregler, til ministeren for offentlig innovation
Side 9 af 14
Det, jeg tilkendegav på konferencen, er fortsat mit
udgangspunkt for forhandlingerne ved OK18, og jeg vil
gerne understrege, at det ikke er ensbetydende med, at
regeringen ikke vil
forhandle
lærernes arbejdstidsregler, hvilket
jeg i øvrigt heller aldrig har sagt eller udtalt nogen steder.
- Og så vil jeg også gerne understrege, at
overenskomstforhandlinger handler om meget andet
end arbejdstidsregler fx løn, kompetenceudvikling og
meget andet
virkelige vigtige emner som jeg brugte
hovedparten af min taletid på ved førnævnte
konference, hvor vi i øvrigt
set med mine øjne
også
havde lejlighed til at have en god dialog og debat.
Og alt dette skal ses i en sammenhæng, når vi sidder i
forhandlingerne og bruger alle kræfter på at blive enige om en
aftale, som begge parter kan være tilfredse med.
- Og vi er selvfølgelig klar til at forhandle alle krav.
[…]
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 7. november 2017 om lærernes arbejdstidsregler, til ministeren for offentlig innovation
1820479_0010.png
Side 10 af 14
Jeg vil dog gerne benytte lejligheden til at uddybe, hvorfor
regeringen ikke mener, at de nuværende arbejdstidsregler bør
ændres.
Det skyldes, at vi ønsker at give skolerne de bedst mulige
rammer for at bruge ressourcerne på kerneopgaven
nemlig
at kunne give den bedst mulige undervisning til eleverne.
De nuværende arbejdstidsregler giver efter regeringens
vurdering de fleksible rammer, der gør det muligt at tage
hensyn til elever med forskellige behov
og
lærere med
forskellige kompetencer og erfaringer.
Derfor er vi i regeringen optaget af, at der ved
overenskomstforhandlingerne i 2018 ikke aftales bindinger på
lærernes arbejdstid.
[…]
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 7. november 2017 om lærernes arbejdstidsregler, til ministeren for offentlig innovation
Side 11 af 14
Det er også vigtigt at understrege, at lærerne med de
nuværende arbejdstidsregler ikke bliver stillet anderledes end
mange andre offentligt ansatte.
De regler, der gjaldt på undervisningsområdet før 2013, var
helt særlige og indeholdt væsentligt flere bindinger på
arbejdstiden end de regler, der gælder for mange andre
offentligt ansatte.
Med de nuværende arbejdstidsregler har lederne fået det
samme ledelsesrum, som mange andre offentlige
arbejdsgivere. Og det er et ledelsesanliggende at beslutte,
hvad lærerne bruger arbejdstiden til ud fra en vurdering af
den enkelte lærers arbejdsopgaver, erfaring og kompetencer.
Jeg mener, at arbejdstidsreglerne på det statslige
undervisningsområde fungerer godt
og det er også den
grundlæggende tilbagemelding, vi får fra lederne.
[…]
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 7. november 2017 om lærernes arbejdstidsregler, til ministeren for offentlig innovation
Side 12 af 14
For at afrunde mit svar på dagens spørgsmål vil jeg gerne
endnu en gang slå fast, at der selvfølgelig skal være reelle, frie
og fair forhandlinger ved overenskomstforhandlingerne i
2018. Så hvis det var formålet med at indkalde til samråd, så
kunne spørgeren bare have stillet mig spørgsmålet direkte, og
jeg vil kunne have svaret JA til det spørgsmål lige med det
samme og på stedet.
De faglige organisationer kan bringe de krav med til
forhandlingsbordet, som er særligt vigtige for dem. Som det
sikkert er bekendt for udvalget, så har jeg allerede modtaget
et brev fra de faglige organisationer, hvor de beder om
forhandlinger om lærernes arbejdstidsregler.
Vi er som sagt klar til at forhandle alle krav. Men min
holdning er fortsat, at de gældende arbejdstidsregler er
fornuftige og rimelige. Derfor er det også en central prioritet
for mig ikke at ændre på de gældende regler.
Forskellige krav og prioriteter er ikke ensbetydende med, at
parterne undlader at sætte sig til forhandlingsbordet. Og vi er,
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 7. november 2017 om lærernes arbejdstidsregler, til ministeren for offentlig innovation
Side 13 af 14
som nu nævnt flere gange, selvfølgelig klar til at forhandle alle
krav.
[…]
Afslutningsvis vil jeg benytte lejligheden til at sige, at jeg ser
frem til overenskomstforhandlingerne i 2018.
Der er rigtig mange vigtige dagsordener, vi som
overenskomstparter skal forholde os til. Jeg er bl.a. optaget
af at drøfte:
- Hvordan medarbejderne i den offentlige sektor kan få
mere tid til kerneopgaven.
- Hvordan medarbejderne får de rette kompetencer til
bl.a. at anvende fremtidens nye teknologier.
- Og hvordan vi kan understøtte bedre ledelse i den
offentlige sektor (for bare at nævne centrale temaer).
Og jeg håber selvfølgelig, at vi i fællesskab kan finde frem til
gode, fremtidssikrede løsninger i samarbejde med de faglige
organisationer.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 7. november 2017 om lærernes arbejdstidsregler, til ministeren for offentlig innovation
Side 14 af 14
Tak for ordet.