Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1959028_0001.png
Jesper Hybel
[email protected]
Kopi til Folketingets Undervisningsudvalg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Kære Jesper Hybel
Tak for din henvendelse fra den 20. september 2018 om bl.a. økonomien
i folkeskolen.
Regeringen har ved de seneste års aftaler om kommunernes økonomi
afsat mange midler til kommunerne. Med aftalen om kommunernes
økonomi for 2019 blev kommunernes serviceramme eksempelvis løftet
med 1,7 mia. kr. til at styrke den borgernære velfærd. Det er vigtigt for
mig at understrege, at det kommunale selvstyre indebærer, at det er den
enkelte kommune, der har ansvar for folkeskolen. Jeg synes, at det er et
godt princip, at beslutninger træffes lokalt
tæt på eleverne og tæt på
den enkelte skole. Det betyder også, at ressourceprioriteringen sker lo-
kalt.
På landsplan ligger kommunernes årlige omkostninger til folkeskolen
stabilt på cirka 42 milliarder kroner, men det betyder naturligvis ikke, at
man ikke i den enkelte kommune og på den enkelte skole kan opleve
udsving i ressourcerne. Det fremgår af Undervisningsministeriets offent-
ligt tilgængelige portal Skoletal, at der er store udsving i ressourceforbru-
get på folkeskolen på tværs af kommuner. Det fremgår også af portalen,
at Assens Kommune i skoleåret 2016/2017 brugte 62.599 kr. pr. elev i
folkeskolen. Jeg vil opfordre dig til at besøge portalen på
www.uvm.dk/skoletal.
Skoletal har til formål at skabe åbenhed og gen-
nemsigtighed om skolernes rammer og resultater. På Skoletal finder du
en række tal for din skole og kommune, som du kan bruge i din dialog
med kommunen.
Jeg er meget enig med dig i, at der bør være stor frihed til den enkelte
skole. Derfor har regeringen også med sit udspil ”Folkets skole: Faglig-
hed, dannelse og frihed -
Justeringer af folkeskolereformen” foreslået
forsøg med en helt ny skoleform
selvstyrende skoler. Forsøgsskolerne
skal have vidtgående frihed fra statslige og kommunale bindinger. For-
målet er bl.a. at få viden om, hvorvidt skoler med større frihedsgrader og
26. oktober 2018
Sagsnr.:18/12394
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om at kommentere henvendelsen af 20/9-18 fra Vissenbjerg Skolebestyrelse, til undervisningsministeren
mere rum til lokal ledelse kan løfte elevernes faglige udvikling og trivsel
bedre end inden for de nuværende rammer for folkeskolen.
Du skriver, at der i Assens Kommune skal spares så meget på skoleom-
rådet, at det er svært at leve op til intentionerne med folkeskolereformen,
og at vi fra Christiansborg i højere grad bør følge op på, om kommuner-
ne bruger de nødvendige ressourcer. Jeg accepterer, at ansvaret for res-
sourcer og ressourceprioritering er placeret lokalt. Samtidig har jeg en
klar forventning om, at kommunerne lever op til de gældende regler for
folkeskolen, herunder også de elementer der blev indført som led i folke-
skolereformen. Derfor har regeringen også med aftalen om kommuner-
nes økonomi for 2019 aftalt et initiativ om større gennemsigtighed i nøg-
letal vedrørende skolerne.
I forhold til dit spørgsmål om skolebestyrelsernes råderet over budgettet
er reglerne sådan, at skolebestyrelsen udøver sin virksomhed indenfor de
mål og rammer, som kommunalbestyrelsen fastsætter. Det indbefatter
blandt andet, at kommuner kan foretage lokale omprioriteringer under-
vejs i det enkelte år.
Du opfordrer til, at vi skal have økonomisk fokus på almenområdet og
ikke prioritere midler herfra til specialområdet. Det er jeg enig i. Jeg kan
ikke svare på, hvordan kommunerne generelt prioriterer på tværs af vel-
færdsområderne, men i forhold til skoleområdet er det min opfattelse, at
der i forbindelse med inklusionsindsatsen i vidt omfang er fulgt ressour-
cer med fra special- til almenundervisningen. Dette var også vurderingen
fra ekspertgruppen for inklusionseftersynet i 2016. Det skal dog ses i
lyset af, at der mange steder er gennemført generelle effektiviseringer og
omlægninger af skolestrukturen, der i praksis kan betyde, at de medføl-
gende ressourcer er mindre synlige på skolerne, herunder for både sko-
lernes pædagogiske personale og forældrene.
Du skriver, at man i Assens Kommune har afvist en forenkling af elev-
planen med henvisning til, at de digitale læringsplatforme er obligatori-
ske.
Folkeskoleforligskredsen indgik i maj 2017 en aftale om at løsne bindin-
gerne i Fælles Mål og gøre de 3170 færdigheds- og vidensmål vejledende.
Men den politiske aftale kan ikke stå alene, hvis man på den enkelte skole
skal mærke den øgede frihed, som var intentionen bag. Det er afgørende,
at kommunerne følger op og giver skolerne og lærerne den tilsigtede
frihed. Jeg har haft nedsat en arbejdsgruppe for Fælles Mål på lærings-
platformene, som kom med en række anbefalinger inden sommerferien.
Anbefalingerne kredser i høj grad om, at læringsplatformen skal give
mening for de fagprofessionelle i det pædagogisk arbejde. I Under-
visningsministeriet ser vi derfor i øjeblikket på, hvordan aftalen med KL
om læringsplatformene skal justeres i forlængelse af aftalen om lempel-
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om at kommentere henvendelsen af 20/9-18 fra Vissenbjerg Skolebestyrelse, til undervisningsministeren
serne i Fælles Mål og med afsæt i anbefalingerne fra arbejdsgruppen,
således at lærerne får et større professionelt råderum.
Jeg er bekendt med, at elevplanen i nogle kommuner er tæt knyttet til
læringsmål i læringsplatformene. Det gør, at elevplaner nogle steder er
blevet et autogenereret dokument frem for et pædagogisk redskab. Det
er netop grunden til, at vi i regeringen har igangsat et arbejde med for-
enkling af elevplanen. Det er målet med forenkling af elevplanen, at ele-
ver, forældre og lærere skal opleve, at elevplanen i højere grad end i dag
bliver et enkelt og brugbart redskab til løbende evaluering af elevernes
udbytte af undervisning, dialog mellem skole og hjem og forventningsaf-
stemning i forhold til elevens efterfølgende uddannelsesvalg. Elevplanen
skal give mening for dem, der bruger den. Derfor vil jeg i arbejdet med
forenkling af elevplanen sikre en tæt inddragelse af både lærere og foræl-
dre. I arbejdet med forenkling af elevplanen vil kobling til læringsplat-
formene indgå som en vigtig del af arbejdet.
Til sidst vil jeg gerne sige mange tak for dit engagement i at skabe en god
folkeskole gennem dit arbejde i skolebestyrelsen.
Til din orientering sender jeg kopi af mit svar til Folketingets Undervis-
ningsudvalg, som du også har rettet din henvendelse til.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3