Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
15. oktober 2018
Svar på spørgsmål 408 (Alm. del):
I brev af 27. september 2018 har udvalget efter ønske fra Annette Lind
(S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 408 (Alm. del):
”Hvilken
position mener ministeren at motion, bevægelse og kropslig
dannelse skal have på skoleskemaet, når ministeren ønsker skoledagen
forkortet?”
Svar:
Jeg mener, at bevægelse skal indgå i skoledagen på en måde, der er me-
ningsfuld, og som understøtter elevernes motivation, faglighed og trivsel.
De foreløbige evalueringer af folkeskolereformen indikerer, at de skoler,
som lykkes med at integrere bevægelse i skoledagen, høster gevinster ift.
elevernes trivsel og læring. Det er positivt.
Med regeringens udspil
Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed
–
justering af
folkeskolereformen
fra september 2018 lægger vi op til at afkorte skoledagen
ved at give færre timer til understøttende undervisning. Følgeforskningen
til reformen har indikeret, at understøttende undervisning endnu ikke har
fundet en fast form, men er præget af praktiske og skematekniske over-
vejelser. Regeringen foretrækker en mindre mængde understøttende un-
dervisning, som fungerer godt, i stedet for en stor mængde understøt-
tende undervisning, som fungerer mindre godt. Bevægelse er ikke forbe-
holdt understøttende undervisning, men skal indgå naturligt i en alsidig
og motiverende undervisning i fagene.
Sagsnr.: 18/12741
Med venlig hilsen
Merete Riisager