Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1951731_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 402 (Alm. del):
I brev af 27. september 2018 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 402:
”I forbindelse med ministerens uddeling af de bonusser, der følger med
skolepuljen, bedes ministeren oplyse, i hvilket omfang de enkelte skoler,
der deltager i forsøget, har anvendt ekstern konsulent- eller anden bi-
stand og udgifterne forbundet med denne bistand. De enkelte skoles
udgifter bedes oplyst. Ministeren bedes herudover oplyse, om der er sko-
ler, der har gjort betalingen til den eksterne konsulent eller lignende af-
hængig af, at skolerne modtog den bonus, ministeren tildeler ud fra givne
kriterier.”
Svar:
Undervisningsministeriet indsamler ikke information om skolernes brug
af ekstern konsulent- eller anden bistand, herunder om udgifterne og
vilkår for udbetaling.
Jeg kan dog oplyse, at alle puljeskoler en gang årligt skal give en skriftlig
status til ministeriet angående skolens arbejde med indsatser i forhold til
løft af fagligt svage elever (jf. § 5, stk. 1 i Bekendtgørelse om pulje til løft
af fagligt svage elever i folkeskolen).
Ministeriet har gennemgået afrapporteringerne. 15 af skolerne beretter, at
de har haft samarbejde med eksterne parter. I nogle tilfælde er der tale
om samarbejde med ungdomsskoler, ungdomsuddannelser, ungdom-
mens uddannelsesvejledning (UU) og professionshøjskolerne. I andre
tilfælde har skolerne samarbejde med konsulentfirmaer som EduLab/
MatematikFessor og True North.
11. oktober 2018
Sagsnr.:18/12738
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om, i hvilket omfang de enkelte skoler, der deltager i forsøget om bonusser, har anvendt ekstern konsulent- eller anden bistand og udgifterne forbundet med denne bistand, til undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2