Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1807415_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 4 (Alm. del):
I brev af 4. oktober har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 4:
”Vil ministeren for årene 2001 til og med 2017 i tekst og i et skema rede-
gøre for de samlede udgifter for henholdsvis Danmarks deltagelse i PI-
SA-programmet og de nationale tests i folkeskolen? Udgifterne ønskes
opgjort i faste priser og udspecificeret på lønudgifter til undervisere, ud-
gifter til kommunernes og statens administration samt udgifter til udvik-
ling, forskning i og vedligeholdelse af systemerne.”
Svar:
I det følgende gennemgås udgifterne til hhv. Danmarks deltagelse i PISA
og de nationale test i perioden 2001-2017 hver for sig.
PISA
PISA er en international undersøgelse af 15-16-årige elevers kompeten-
cer inden for læsning, matematik og naturfag. Den første PISA-
undersøgelse blev gennemført i 2000 og er siden blev gennemført hvert
tredje år. Danmark har deltaget i alle PISA-runder, senest i PISA 2015,
som var den sjette runde af undersøgelsen. PISA gennemføres næste
gang i 2018.
Kommunale udgifter
Kommunerne registrerer ikke tidsforbrug og øvrigt ressourceforbrug i
forbindelse med PISA i de offentligt tilgængelige kommunale regnskabs-
tal fra Danmarks Statistik. Det er derfor ikke muligt for ministeriet at
opgøre eventuelle lønudgifter til undervisere og konkrete udgifter til ad-
ministration på hhv. skolerne og/eller i kommunerne i forbindelse med
gennemførelse af PISA-målingerne.
Det bemærkes dog, at der ikke er kommunale undervisere involveret
under selve PISA-testen, da det er Danmarks Statistik, der fra og med
25. oktober 2017
Sags nr.:17/13227
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om de samlede udgifter for henholdsvis Danmarks deltagelse i PISA-programmet og de nationale tests i folkeskolen for årene 2001 til og med 2017, til undervisningsministeren
1807415_0002.png
undersøgelsen i 2015 står for den praktiske gennemførelse og administra-
tion af selve testen. Ansvaret for testens gennemførelse og dataindsam-
lingen i forbindelse med undersøgelserne før 2015 lå i det daværende
SFI.
Statslige udgifter
Statens udgifter kan opdeles på tre forskellige poster:
1. Bidrag til OECD
2. Juridisk bistand
3. Tjenesteydelser vedr. den danske del af PISA-undersøgelsen
1. Bidrag til OECD
PISA-programmet er etableret i et samarbejde mellem OECD-landene
og en række partnerlande. OECD er ansvarlige for den internationale
gennemførelse af PISA-undersøgelserne. OECD varetager koordinatio-
nen med de deltagende lande og foretager desuden udbud af opgaven
med den praktiske gennemførelse af PISA på internationalt niveau. Der-
udover udarbejder OECD de internationale PISA-rapporter. De delta-
gende lande bidrager med et årligt kontingent til OECD.
2. Juridisk bistand
Ministeriet har rekvireret juridisk bistand i tilknytning til det offentlige
EU-udbud af den danske del af PISA ved Kammeradvokaten til og med
udbuddet af PISA 2012.
3. Tjenesteydelser vedr. den danske del af PISA-undersøgelsen
Opgaven med at gennemføre den danske del af PISA samt at udarbejde
den nationale PISA-rapport udbydes af Undervisningsministeriet ved
offentligt EU-udbud. Opgaven med at gennemføre den danske del af
PISA 2018 varetages af et konsortium bestående af VIVE, DPU v. Aar-
hus Universitet og Danmarks Statistik.
Det bemærkes, at de opgjorte udgifter udgør en maksimal beløbsramme
angivet i den enkelte kontrakt, og derfor kan de faktisk realiserede udgif-
ter i begrænset omfang afvige fra de opgjorte udgifter.
Baseret på ovenstående udgiftsposter udgør de samlede danske udgifter
til gennemførelsen af PISA-undersøgelserne 73,1 mio. kr. (2017-pl) i
perioden 2001-2017,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Statslige udgifter til PISA (mio. kr., 2017-pl)
Bidrag til
OECD*
2017
2016
2015
2014
0,6
0,6
0,6
0,6
Tjenesteydelser
vedr. den danske
del af PISA-
undersøgelsen**
3,2
6,6
3,4
3,4
Juridisk bistand
(Kammer-
advokaten)***
-
-
-
-
Konkret PISA-
undersøgelse
PISA 2018
PISA 2015 og 2018
PISA 2015
PISA 2015
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om de samlede udgifter for henholdsvis Danmarks deltagelse i PISA-programmet og de nationale tests i folkeskolen for årene 2001 til og med 2017, til undervisningsministeren
1807415_0003.png
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
I alt
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
9,6
6,4
3,0
3,1
5,0
1,9
1,9
4,6
2,7
2,7
5,2
2,5
2,6
4,6
62,9
-
-
-
0,1
-
-
0,2
-
-
0,2
-
-
0,2
0,6
PISA 2012 og 2015
PISA 2012
PISA 2012
PISA 2009 og 2012
PISA 2009
PISA 2009
PISA 2006 og 2009
PISA 2006
PISA 2006
PISA 2003 og 2006
PISA 2003
PISA 2003
PISA 2000 og 2003
Anm.: Der skal tages højde for afrundinger.
* Udgifterne er i perioden 2001-2013 fordelt i de enkelte år mhp. pris- og lønopregning til 17-niveau
på baggrund af den samlede udgiftssum delt med antallet af år i perioden. Det er således ikke muligt
for ministeriet at tilvejebringe oplysninger om de konkret konterede udgifter i de enkelte år.
** Udgifterne er fordelt i de enkelte år mhp. pris- og lønopregning til 17-niveau på baggrund af den
samlede udgiftssum til den enkelte undersøgelse delt med antallet af år, som undersøgelsen vedrører
(fire år for hver undersøgelse). Det er således ikke muligt for ministeriet at tilvejebringe oplysninger
om de konkret konterede udgifter i de enkelte år.
*** Udgifter er fordelt i de enkelte år pga. det år, hvor kontrakterne er indgået.
De nationale test
De nationale test blev indført ved vedtagelsen af lovforslag om ændring
af lov om folkeskolen, fremsat den 7. december 2005 (L 101).
Finansudvalget tilsluttede sig i juni 2006, at Undervisningsministeriet
kunne indgå kontrakt med en tjenesteyder om levering af serviceydelser
til fremme af evalueringskulturen, herunder it-basrede test i folkeskolen.
Efter afsluttet udbud valgte ministeriet at indgå aftale med COWI A/S
om at udvikle de nationale test. Den første obligatoriske testrunde blev
gennemført i foråret 2010, hvorefter testene har været fuldt idriftsat.
Fra 2011 og frem har Styrelsen for It og Læring varetaget den tekniske it-
drift af de nationale test efter udløb af kontrakten med COWI A/S.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (og daværende Kvalitets- og Til-
synsstyrelsen) har siden idriftsættelsen varetaget opgaverne vedrørende
opgaveproduktion, videreudvikling af testene, analyser af målinger af
fagligt fastsatte kriterier, vejlednings-, inspirations- og rådgivningsmateri-
aler m.m.
Kommunale udgifter
Kommunerne registrerer ikke tidsforbrug og øvrigt ressourceforbrug i
forbindelse med gennemførelse af de nationale test i de offentligt tilgæn-
gelige kommunale regnskabstal fra Danmarks Statistik. Det er derfor
ikke muligt for ministeriet at opgøre lønudgifter til undervisere og udgif-
ter til administration på hhv. skolerne og/eller i kommunerne i forbin-
delse med gennemførelse af de nationale test.
Statslige udgifter
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om de samlede udgifter for henholdsvis Danmarks deltagelse i PISA-programmet og de nationale tests i folkeskolen for årene 2001 til og med 2017, til undervisningsministeren
1807415_0004.png
Statens udgifter kan opdeles på tre forskellige poster:
1. Betaling af COWI/udvikling af testene
2. Statens administration/drift af testene
3. Udvikling, forskning og vedligeholdelse af systemerne
1. Betaling af COWI/udvikling af testene
Udgifterne i tilknytning til betalingen af COWI kan henføres til de kon-
traktlige leverancer i henhold til den indgående aftale med COWI om
udvikling af de nationale test.
Det er ikke muligt at opgøre de pågældende udgifter på henholdsvis ud-
vikling og drift, da projektydelserne har været leveret som serviceydelser,
hvor der i betalingerne ikke har været skelnet mellem drift og udvikling.
2. Statens administration/drift af testene
Udgifter til den statslige administration i perioden 2006-2010, hvor te-
stene blev udviklet af COWI, vedrører ekstern konsulentbistand, kvali-
tetssikring af opgaver, kampagneaktivitet m.m. Efter hjemtagelsen af
testene fra 2010 og frem har udgifterne vedrørt mere faste driftsopgaver
i hhv. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og Styrelsen for It og Læ-
ring.
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om de samlede udgifter for henholdsvis Danmarks deltagelse i PISA-programmet og de nationale tests i folkeskolen for årene 2001 til og med 2017, til undervisningsministeren
1807415_0005.png
3. Udvikling, forskning og vedligeholdelse af systemerne
Udgifterne til udvikling, forskning og vedligeholdelse af systemerne ved-
rører aktiviteter, der er gennemført i Styrelsen for It og Læring i perioden
2011-2017 efter hjemtagelsen af systemet i 2011.
Baseret på ovenstående udgiftsposter udgør de samlede udgifter til de
nationale test 211,4 mio. kr. (2017-pl) i perioden 2006-2017,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Statslige udgifter til de nationale test (mio. kr., 2017-pl)
Betaling af COWI/
udvikling af testene
og drift i perioden*
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
I alt
-
-
-
-
-
-
-
15,0
15,3
15,8
16,3
16,7
79,1
Statens administration
og drift af testene**
6,7
9,9
9,3
9,1
7,3
7,7
4,8
8,1
8,1
8,4
8,7
8,9
96,9
Udvikling, forskning
og vedligeholdelse af
systemerne
3,9
5,7
6,3
5,3
5,5
5,5
3,2
-
-
-
-
-
35,4
Anm.: Der skal tages højde for afrundinger.
* Beløbene er fordelt i de enkelte år mhp. pris- og lønopregning til 17-niveau på baggrund af den
samlede udgiftssum delt med antallet af år i perioden. Det er således ikke muligt for ministeriet at
tilvejebringe oplysninger om de konkret konterede udgifter i de enkelte år.
** Beløbene i perioden 2006-2010 er fordelt i de enkelte år mhp. pris- og lønopregning til 17-
niveau på baggrund af samlede udgiftssum delt med antallet af år i perioden. Det er således ikke
muligt for ministeriet at tilvejebringe oplysninger om de konkret konterede udgifter i de enkelte
år.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
5