Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1958030_0001.png
9 procent af tilgangen til de gymnasiale uddannelser i 2017 ville ikke
kunne opfylde de nye adgangsforudsætninger.
Samlet ville 9 procent af de elever, som tilgik en gymnasial uddannelse i 2017, ikke kunne opfylde de
kommende adgangsforudsætninger. Dette dækker over store forskelle. På stx er det 6 procent, som ikke
opfylder de kommende forudsætninger, mens det på hf er op til 22 procent. På hhx og htx er det hhv. 9
procent og 8 procent. Adgangs-og beregningsforudsætninger er beskrevet sidst i notatet.
De nye adgangsforudsætninger vil gælde for de elever, som søger ind på en af de tre-årige gymnasiale
uddannelser, stx, hhx og htx i 2019, mens det blev muligt at søge ind på toårig hf fra 9. klasse fra
skoleåret 2017/18.
Beregningerne er lavet på hele tilgangen til de fire gymnasiale uddannelser uanset, at ikke alle elever
kommer direkte fra grundskolen, og mange derfor skal optages efter individuel vurdering.
Hvis man alene ser på de elever, som kommer direkte fra grundskolen, er det 7 procent, som ikke
opfylder forudsætningerne. På hf, hvor kun hver tredje kommer direkte fra grundskolen, er det 15
procent, som ikke ville opfylde de nye adgangsforudsætninger. Ved denne beregning ses dog kun på en
lille del af tilgangen på hf, idet de resterende to tredjedele, som optages ved en individuel vurdering,
ikke er vurderet. Den endelige andel efter individuel vurdering, er derfor ikke kendt. Beregning på
direkte tilgang ændrer ikke voldsomt på andelen som ikke opfylder forudsætningerne på de treårige
uddannelser, hvor langt de fleste elever kommer direkte fra grundskolen.
Tabel 1. Andel elever som ikke opfylder de kommende adgangsforudsætninger fordelt på gymnasiale
uddannelser. Beregnet på baggrund af tilgang 2017.
Hf
Hele tilgangen
Tilgang direkte fra grundskolen
Ukendte af hele tilgangen
Ukendte af tilgangen direkte fra grundskolen
22%
15%
6%
1%
Hhx
9%
8%
2%
1%
Htx
8%
6%
2%
1%
Stx
6%
6%
2%
1%
Samlet 2017
9%
7%
3%
1%
Note: Der ses i hele notatet kun på to-årigt hf.
Ukendte dækker over en af følgende grupper: 1. En elev der ikke er kendt i en dansk grundskole, og 2. En elev som ikke har
registeret karakteroplysninger fra grundskolen
Kilde: Undervisningsministeriet, egne beregninger.
Adgangsforudsætninger for de tre-årige uddannelser.
Godt 87 procent af tilgangen til de tre-årige gymnasiale uddannelser vil opfylde
adgangsforudsætningerne direkte, jf. tabel 2. De 81 procent opfylder adgangsforudsætningerne ved at
have et gennemsnit på mindst 6 i de lovbundne prøver fra folkeskolens afgangseksamen, mens 6
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om at opdatere Undervisningsministeriets notat 9 procent af tilgangen til de gymnasiale uddannelser i 2016 ville ikke kunne opfylde de nye adgangsforudsætninger som blev offentliggjort 11. august 2017, samt bilaget til notatet, til undervisningsministeren
1958030_0002.png
procent har et gennemsnit på mindst 5 i både de afsluttende standpunktskarakterer (i tabel 2 benævnt
”UPV5”)
og i de lovbundne prøver fra folkeskolens afgangseksamen.
Knap 3 procent har et gennemsnit på mellem 5 og 3 i de lovbundne prøver fra folkeskolens
afgangseksamen, mens 0 procent havde et gennemsnit på mellem 3,0 og 2,0. Samlet set betyder det, at
godt 87 procent af eleverne, som tilgik en af de treårige uddannelser i 2017, vil kunne opfylde de
fremtidige adgangsforudsætninger, mens knap 7 procent ikke vil kunne opfylde de fremtidige
adgangsforudsætninger.
Tabel 2. Andel elever som henholdsvis opfylder og ikke opfylder de kommende adgangsforudsætninger fordelt på
3-årige gymnasiale uddannelser. Beregnet på baggrund af tilgang 2017.
Hhx
Opfylder forudsætninger direkte
Gns over 6
UPV5/Gns mindst 5/Mindst 2 i 9. kl. prøve
Ikke bekræftet UPV, men mindst 3 i gennemsnit
Ikke bekræftet UPV, mellem 2 og 3 i
gennemsnit/Vejledning
Opfylder ikke forudsætninger
Ukendte
Samlet tilgang 2017
84%
76%
9%
5%
0%
9%
2%
100%
Htx
88%
83%
5%
2%
0%
8%
2%
100%
Stx
88%
82%
5%
3%
0%
6%
3%
100%
Samlet
87%
81%
6%
3%
0%
7%
3%
100%
Note: En elev kan opfylde flere adgangsforudsætninger, men er kun talt med i en gruppe. De indgår i den rækkefølge,
forudsætningerne er listet.
Dette er et maksimalt skøn, da nogle elever som mangler prøver, skønnes at kunne opfylde adgangsforudsætningerne.
Ukendte dækker over en af følgende grupper: 1. En elev der ikke er kendt i en dansk grundskole, og 2. En elev som ikke har
registeret karakteroplysninger fra grundskolen
Kilde: Undervisningsministeriet, egne beregninger.
Adgangsforudsætninger for to-årig hf.
For hf betyder adgangsforudsætningerne, at 72 procent af tilgangen i 2017 vil opfylde de nye
adgangsforudsætninger, heraf vil de 43 procent opfylde adgangsforudsætningerne direkte med et
gennemsnit over 6 i de lovbundne prøver fra folkeskolens afgangseksamen, mens hhv. 18 og 12
procent opfylder adgangsforudsætningerne med et gennemsnit på mindst 4 i de afsluttende
standpunktskarakterer i 9. klasse (i tabel 3 benævnt
”UPV4”)
og hhv. et gennemsnit på mindst 2 i dansk
og matematik i 10. klasse og et gennemsnit på mindst 4 i de lovbundne prøver fra folkeskolens
afgangseksamen.
Det skal bemærkes, at mange optages på hf ved en individuel vurdering, da de ikke kommer direkte fra
grundskolen.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om at opdatere Undervisningsministeriets notat 9 procent af tilgangen til de gymnasiale uddannelser i 2016 ville ikke kunne opfylde de nye adgangsforudsætninger som blev offentliggjort 11. august 2017, samt bilaget til notatet, til undervisningsministeren
1958030_0003.png
Tabel 3. Andel elever som henholdsvis opfylder og ikke opfylder de kommende adgangsforudsætninger til hf.
Beregnet på baggrund af tilgang 2017.
Hf
Opfylder forudsætninger direkte
Gns over 6
UPV4 i 10. kl/Gns mindst 2 i dansk og matematik i 10. klasse
UPV4/Gns mindst 4/Mindst 2 i 9. kl. prøve
Opfylder ikke forudsætninger
Ukendte
Samlet tilgang 2017
72%
43%
18%
12%
22%
6%
100%
Note: En elev kan opfylde flere adgangsforudsætninger, men er kun talt i en gruppe. De indgår i den rækkefølge,
forudsætningerne er listet.
Dette er et maksimalt skøn, da nogle elever som mangler prøver, skønnes at kunne opfylde adgangsforudsætningerne.
Ukendte dækker over en af følgende grupper: 1. En elev der ikke er kendt i en dansk grundskole, og 2. En elev som ikke har
registeret karakteroplysninger fra grundskolen
Kilde: Undervisningsministeriet, egne beregninger
Adgangsforudsætningerne rammer ikke alle elevgrupper på samme måde
Der er stor forskel på, hvordan de nye adgangsforudsætninger vil berøre udvalgte elevgrupper. Især
elever med udenlandsk herkomst vil have sværere ved at komme i gymnasiet med de nye
adgangsforudsætninger end elever med dansk herkomst. Andelen af elever som ikke vil kunne komme
ind, er næsten dobbelt så høj for elever af udenlandsk herkomst sammenlignet med elever af dansk
herkomst. Også de gymnasiefremmede elever, vil have sværere ved at komme ind, end de ikke-
gymnasiefremmede elever. Gymnasiefremmede elever er elever, hvis forældre er ufaglærte eller faglærte.
Desuden vil pigerne i mindre grad end drenge blive ramt at de nye adgangsforudsætninger. På alle fire
gymnasiale uddannelser vil andelen af piger, som ikke vil kunne komme ind ligge 1-3 procentpoint
under drengene, jf. figur 1.
Figur 1. Andel af elevgrupper som ikke ville opfylde de nye adgangsforudsætninger til gymnasiet. Beregnet ud fra
tilgang i 2017.
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
37%
26%
19%
10%
8%7%
8%7%
5%
20%
14%
12%
11%
9%9%
18%
8%6%
5%
22%
24%
21%
9%8%
6%
8%8%
6%
Hf
Hhx
Htx
Stx
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om at opdatere Undervisningsministeriets notat 9 procent af tilgangen til de gymnasiale uddannelser i 2016 ville ikke kunne opfylde de nye adgangsforudsætninger som blev offentliggjort 11. august 2017, samt bilaget til notatet, til undervisningsministeren
1958030_0004.png
Note: Dette er et maksimalt skøn, da nogle elever som mangler prøver, skønnes at kunne opfylde adgangsforudsætningerne.
Kilde: Undervisningsministeriet, egne beregninger.
Der er også forskel på regionalt plan, jf. figur 2. Syddanmark ligger med en andel på 5 procent den
laveste andel elever, som ikke vil kunne opfylde de kommende adgangsforudsætninger til stx. Region
Sjælland ligger højeste på andelen af elever på hf, der ikke opfylder adgangsforudsætningerne. Inden for
de enkelte regioner er der stor spredning på kommuner, jf. bilag.
Figur 2. Andel elever i regionerne som ikke opfylder de nye adgangsforudsætninger til gymnasiet. Beregnet ud fra
tilgang i 2017.
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Midtjylland
Nordjylland
Sjælland
Hf
Hhx
Syddanmark
Htx
Stx
Syddanmark
Hele landet
8%
7% 6%
9%
8%
6%
11%
7% 7%
10%
9%
7%
8%
9%
8%
5%
8%
6%
24%
22%
20%
20%
20%
27%
Note: Dette er et maksimalt skøn, da nogle elever som mangler prøver, skønnes at kunne opfylde adgangsforudsætningerne.
Kilde: Undervisningsministeriet, egne beregninger.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om at opdatere Undervisningsministeriets notat 9 procent af tilgangen til de gymnasiale uddannelser i 2016 ville ikke kunne opfylde de nye adgangsforudsætninger som blev offentliggjort 11. august 2017, samt bilaget til notatet, til undervisningsministeren
Værd at vide om analysen
Adgangsforudsætninger fra 2019
De skærpede adgangsforudsætninger skal sikre, at de unge, der optages, er parate til at følge
undervisningen og gennemføre uddannelsen.
Uddannelsesparathedsvurderingen er en helhedsvurdering af, om eleven har tilstrækkelige faglige såvel
som personlige og sociale forudsætninger for at gennemføre uddannelsen.
For at opfylde de faglige forudsætninger for at være uddannelsesparat skal en elev, der ønsker en treårig
uddannelse til teknisk, merkantil eller almen studentereksamen (htx, hhx eller stx) i 8., 9. eller evt. 10.
klasse, have mindst 5,0 i gennemsnit af alle afsluttende standpunktskarakterer. For elever, der ønsker
den toårige uddannelse til hf-eksamen (toårig hf), er kravet på 4,0 i gennemsnit.
Er en elev vurderet uddannelsesparat i 8. klasse, skal eleven - for også at vurderes uddannelsesparat i 9.
klasse og evt. 10 klasse - fortsat opfylde det faglige minimumsniveau.
For de elever, som er vurderet ikke-uddannelsesparate i 8. klasse, igangsættes en særlig vejlednings- og
skoleindsats. Eleverne vil i 9. klasse og i evt. 10. klasse få foretaget en ny uddannelsesparatheds-
vurdering, som danner grundlaget for elevens optagelse på en gymnasial uddannelse.
Ansøgere til de gymnasiale treårige uddannelser og til toårig hf fra 9. klasse, skal bestå afgangseksamen,
og det faglige niveau fra uddannelsesparathedsvurderingen skal bekræftes.
For at blive optaget på en gymnasial uddannelse, skal disse ansøgere have bestået folkeskolens
afgangseksamen.
De skal derudover bekræfte det faglige niveau fra uddannelsesparathedsvurderingen ved resultaterne fra
de lovbundne prøver fra folkeskolens afgangseksamen.
Andre veje til en gymnasial uddannelse
Særligt for elever, der søger de treårige gymnasiale uddannelser
For de få elever, som er vurderet uddannelsesparate med et fagligt niveau på mindst 5,0 i gennemsnit i
de afsluttende standpunktskarakterer og består folkeskolens afgangseksamen, men ikke bekræfter
uddannelsesparathedsvurderingens niveau ved afgangseksamen fra folkeskolen, gælder følgende:
Opnår eleven et gennemsnit på mindst 3,0 i de lovbundne prøver ved folkeskolens afgangseksamen,
har eleven krav på optagelse på en gymnasial uddannelse uden vejledningssamtale.
Opnår eleven et gennemsnit på mellem 2,0 og 3,0 i de lovbundne prøver ved folkeskolens
afgangseksamen, er eleven forpligtet til at gennemføre en vejledningssamtale med henblik på at
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om at opdatere Undervisningsministeriets notat 9 procent af tilgangen til de gymnasiale uddannelser i 2016 ville ikke kunne opfylde de nye adgangsforudsætninger som blev offentliggjort 11. august 2017, samt bilaget til notatet, til undervisningsministeren
1958030_0006.png
udfordre eleven fagligt og i forhold til valg af ungdomsuddannelse, hvorefter eleven har krav på
optagelse.
Særligt for elever, der søger toårigt hf
Fra skoleåret 2017/18 kunne elever som noget nyt blive optaget på toårigt hf fra 9. klasse.
Elever, der søger toårigt hf fra 9. klasse, skal være vurderet uddannelsesparate med et fagligt niveau på
mindst 4,0 i gennemsnit i de afsluttende standpunktskarakterer, have bestået folkeskolens
afgangseksamen og bekræfte det faglige niveau fra uddannelsesparathedsvurderingen ved de lovbundne
prøver i folkeskolens afgangseksamen.
Elever, der søger toårigt hf fra 10. klasse, skal være vurderet uddannelsesparate og have opnået mindst
2,0 i både dansk og matematik i 10. klasseprøverne.
Hvis en elev ikke er vurderet uddannelsesparat
Elever, som ikke er vurderet uddannelsesparate, kan optages på toårig hf eller de treårige gymnasiale
uddannelser, hvis de får mindst 6,0 i de lovbundne prøver ved folkeskolens afgangseksamen.
Optagelse efter konkret vurdering
Optagelse efter en konkret vurdering er en mulighed for de få elever, som søger toårigt hf efter 10.
klasse, eller som søger de treårige gymnasiale uddannelser, men ikke opfylder forudsætningerne for at
have krav på optagelse. Konkret vurdering er en helhedsvurdering, som laves på baggrund af en
centralt stillet optagelsesprøve og en samtale.
Forberedende tilbud
Elever, der ikke opfylder adgangsforudsætningerne, kan opkvalificere sig via en række forberedende
tilbud. Disse tilbud er for eksempel 10. klasse, højskole, frie fagskoler, almen voksenuddannelse,
forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning for voksne, produktionsskole,
erhvervsgrunduddannelsen og ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.
Implementering
Ændringerne i uddannelsesparathedsvurderingen trådte i kraft for de elever, som gik i 8. klasse i
2017/18. De nye adgangsforudsætninger vil derfor først gælde for de elever, som søger ind på en
gymnasial uddannelse i 2019. Det var desuden muligt at søge ind på toårig hf fra 9. klasse allerede fra
skoleåret 2017/18.
For at have krav på at blive optaget på en gymnasial uddannelse skal ansøgeren ud over ovennævnte
krav have søgt rettidigt og endvidere opfylde en række krav til deltagelse i undervisning og aflæggelse af
prøver.
Læs mere
her
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om at opdatere Undervisningsministeriets notat 9 procent af tilgangen til de gymnasiale uddannelser i 2016 ville ikke kunne opfylde de nye adgangsforudsætninger som blev offentliggjort 11. august 2017, samt bilaget til notatet, til undervisningsministeren
1958030_0007.png
Metode og beregningsforudsætninger
Der er i beregningerne taget udgangspunkt i tilgangen til de gymnasiale uddannelser i 2017.
Det bemærkes, at ”ukendte” tæller med i beregningerne i dette notat i modsætning til i det tidligere
notat. En ukendt elev dækker over en af følgende grupper: 1. En elev der ikke er kendt i en dansk
grundskole, og 2. En elev som ikke har registeret karakteroplysninger fra grundskolen. Ukendte er
medtaget i dette notat, da det vurderes at give et mere retvisende billede af den samlede tilgang til de
gymnasiale uddannelser.
Af tilgangen i 2017 var omkring 3 pct. af tilgangen i 2017, svarende til knap 2.000 personer ukendte. I
forhold til beregningerne i aftaleteksten, er data opdateret, og beregningerne korrigeret i forhold til
fortolkningen af aftaleteksten. Dette betyder, at resultaterne afviger fra beregningerne i aftaleteksten.
Tabel 4. Tilgang til de gymnasiale uddannelser 2017 fordelt på om de indgår i adgangsberegningerne.
Hf
Indgår i beregningerne
Indgår ikke i beregningerne
Samlet tilgang 2017
Kilde: Undervisningsministeriet, egne beregninger.
94%
6%
100%
Hhx
98%
2%
100%
Htx
98%
2%
100%
Stx
97%
3%
100%
Samlet
97%
3%
100%
Ved beregninger alene på de elever, som kommer direkte fra grundskolen, er ukendte elever ligeledes
medregnet. Af tilgangen i 2017, var der 19 procent af tilgangen, svarende til godt 11.000 personer, der
ikke kom direkte fra grundskolen. Dette er især elever fra hf, hvor kun 37 procent kommer direkte fra
grundskolen.
Tabel 5. Tilgang til de gymnasiale uddannelser 2017 på direkte søgning fra grundskolen.
Hf
Direkte
Ikke direkte
Samlet tilgang 2017
Kilde: Undervisningsministeriet, egne beregninger.
37%
63%
100%
Hhx
88%
12%
100%
Htx
88%
12%
100%
Stx
91%
9%
100%
Samlet
81%
19%
100%
Adgangsforudsætningerne på mindst 02 i folkeskolens afgangseksamen beregnes ud fra prøverne i hhv.
dansk, matematik, fysik/kemi og engelsk samt to prøvefag til udtræk for 9. klasse. Først et simpelt
gennemsnit af delprøverne i dansk hhv. matematik, og så simpelt gennemsnit af disse to karakterer og
de øvrige prøvekarakterer.
Uddannelsesparathedsvurderingen (UPV) er alene vurderet ud fra elevernes standpunktskarakterer, da
der ikke er historisk brugbare data om hele uddannelsesparathedsvurderingen. Hvis eleven kun har
karakter fra 9. klasse, beregnes gennemsnittet ud fra disse karakterer. Hvis eleven har karakterer for
både 9. og 10. klasse, ses der på, om eleven opfylder adgangsforudsætningerne uanset, om det opnås i 9.
eller 10. klasse. Den eneste undtagelse er opfyldelse af adgangsforudsætningen til hf efter 10. klasse,
som beregnes ud fra, at kravet skal være opfyldt i 10. klasse. Der er kun brugt karakterer (faglige
kompetencer) i
vurderingen af UPV’en. Der er derfor ikke set på personlige og sociale kompetencer
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om at opdatere Undervisningsministeriets notat 9 procent af tilgangen til de gymnasiale uddannelser i 2016 ville ikke kunne opfylde de nye adgangsforudsætninger som blev offentliggjort 11. august 2017, samt bilaget til notatet, til undervisningsministeren
selvom disse elementer indgår i UPV’en,
og der er ikke set på, om eleverne opfylder andre faglige
forudsætninger, som fx 2. fremmedsprog.
Mangler eleverne en eller flere prøveaflæggelser, opfyldes adgangsforudsætningerne ikke. Det skønnes,
at nogle af de elever, som mangler en eller flere prøver, vil kunne opfylde adgangsforudsætningerne.
Beregningerne er derfor udtryk for et maksimalt skøn for, hvor stor en andel som ikke vil kunne
komme ind på en gymnasial uddannelse. Elever, som ikke er registreret i grundskolens 9. eller 10.
klasse, er ikke medtalt i beregningen.