Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1955398_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 395 (Alm. del):
I brev af 27. september 2018 har udvalget efter ønske fra Carolina Mag-
dalene Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 395:
Ministeren bedes redegøre for udviklingen i antal danske børn, der ram-
mes af skolevægring fra 2010 til i dag.
Svar:
Undervisningsministeriet har ikke oplysninger om antallet af børn, der
rammes af skolevægring.
Undervisningsministeriet indsamler data for elevers fravær, som indrap-
porteres af de enkelte skoler. Fraværsdata kan fordeles på lovligt fravær,
ikke lovligt fravær og sygefravær. Men disse data indeholder ikke oplys-
ninger om de nærmere årsager til fravær. Derfor har ministeriet heller
ikke mulighed for at opgøre antallet af børn, som rammes af skolevæg-
ring.
Skolevægring refererer generelt til et barns manglende evne til at opret-
holde en almindelig skolegang. Skolevægring beskriver en adfærd, hvor et
barn gør aktivt modstand mod at gå i skole for at beskytte sig mod no-
get, der opleves som ubehageligt.
Det er tale om et kompleks fænomen, som er vanskeligt at operationali-
sere. Det skyldes blandt andet, at børn med skolevægring forventes at
være en heterogen gruppe med forskellige fraværsmønstre.
I nogle tilfælde vil skolevægring resultere i en længerevarende periode
med fravær fra skolen. Undervisningsministeriet har i en spørgeskema-
undersøgelse fra maj spurgt kommunerne til praksis i forhold til børn,
som i længere perioder ikke kommer i skole. Undersøgelsen peger blandt
andet på, at praksis for registrering af fravær varierer på tværs af skoler
og kommuner.
22. oktober 2018
Sagsnr.:18/12700
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om at redegøre for udviklingen i antal danske børn, der rammes af skolevægring, til undervisningsudvalget
En uens registreringspraksis svækker muligheden for en systematisk op-
sporing af elever med fraværsproblemer, herunder elever med skolevæg-
ring. På den baggrund har regeringen og KL som led i aftalen om kom-
munernes økonomi for 2019 aftalt at samarbejde om mere retvisende
fraværsdata med henblik på at understøtte både den nationale og lokale
dialog om fravær.
Der er behov for at blive klogere på, hvorfor nogle børn rammes af sko-
levægring, og hvad der kan gøres for at hjælpe børnene. UVM er i dialog
med såvel folkeskolens parter som relevante vidensmiljøer med henblik
på at få mere viden på området.
Til orientering har jeg vedlagt en kortlægning fra Socialstyrelsen, der sæt-
ter fokus på sammenhængen mellem skolevægring og autisme hos børn
og unge i alderen 11-16 år. Kortlægningen er dels baseret på en gennem-
gang af 35 VISO-sager på området og interviews med specialister, dels
på et litteraturstudie. Børnene i denne undersøgelse kommer både fra
folkeskolen og specialskoler.
Afslutningsvist vil jeg nævne, at regeringen i sit udspil til de kommende
forhandlinger om satspuljemidler har afsat 8,2 millioner over en fireårig
periode til at opkvalificere skolernes fagpersonale, så de bedre kan identi-
ficere og håndtere årsager til fravær.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2