Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 391 (Alm. del):
I brev af 25. september 2018 har udvalget efter ønske fra Annette Lind
(S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 391:
”Er
gymnasiereformens muligheder for mere sprog fuldt implementeret,
så de mulige sproglige studieretninger udbydes på alle skoler?”
Svar:
Der er en række initiativer i gymnasiereformen, som skal understøtte
reformens målsætning om, at flere elever skal opnå sprogkompetencer på
et højere niveau, og flere elever skal vælge sprog.
I forhold til studieretninger, som der spørges til, indeholder gymnasiere-
formen en række centralt fastlagte studieretninger på de treårige gymna-
siale uddannelser. Studieretningerne er grupperet inden for de faglige
hovedområder, der findes i den pågældende uddannelse, og sprog er
derfor et hovedområde i stx og hhx. Det er desuden intentionen, at
strukturen i de centralt fastlagte studieretninger skal fremme, at flere
elever vælger sprog på fortsætterniveau. Samtidig er spansk etableret som
fortsættersprog. De centralt fastlagte studieretninger og etablering af
spansk som fortsættersprog er implementeret med
Lov om de gymnasiale
uddannelser.
For at understøtte etablering af spansk som fortsættersprog,
er der desuden igangsat et forsøg med treårigt valgfag i spansk i grund-
skolen i perioden 2017-2021.
Derudover er elever med en stærkt sproglig profil, defineret som elever
med tre eller fire fremmedsprog, undtaget fra kravene om henholdsvis et
naturvidenskabeligt fag på B-niveau og matematik på B-niveau. Det er på
samme måde implementeret med
Lov om de gymnasiale uddannelser.
Det fremgår desuden af loven, at hver institution udbyder et antal studie-
retninger blandt de centralt fastlagte, som skal stå rimeligt i forhold til
antallet af elever på den pågældende uddannelse på institutionen. Der er
12. oktober 2018
Sagsnr.:18/12544