Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1952430_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 391 (Alm. del):
I brev af 25. september 2018 har udvalget efter ønske fra Annette Lind
(S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 391:
”Er
gymnasiereformens muligheder for mere sprog fuldt implementeret,
så de mulige sproglige studieretninger udbydes på alle skoler?”
Svar:
Der er en række initiativer i gymnasiereformen, som skal understøtte
reformens målsætning om, at flere elever skal opnå sprogkompetencer på
et højere niveau, og flere elever skal vælge sprog.
I forhold til studieretninger, som der spørges til, indeholder gymnasiere-
formen en række centralt fastlagte studieretninger på de treårige gymna-
siale uddannelser. Studieretningerne er grupperet inden for de faglige
hovedområder, der findes i den pågældende uddannelse, og sprog er
derfor et hovedområde i stx og hhx. Det er desuden intentionen, at
strukturen i de centralt fastlagte studieretninger skal fremme, at flere
elever vælger sprog på fortsætterniveau. Samtidig er spansk etableret som
fortsættersprog. De centralt fastlagte studieretninger og etablering af
spansk som fortsættersprog er implementeret med
Lov om de gymnasiale
uddannelser.
For at understøtte etablering af spansk som fortsættersprog,
er der desuden igangsat et forsøg med treårigt valgfag i spansk i grund-
skolen i perioden 2017-2021.
Derudover er elever med en stærkt sproglig profil, defineret som elever
med tre eller fire fremmedsprog, undtaget fra kravene om henholdsvis et
naturvidenskabeligt fag på B-niveau og matematik på B-niveau. Det er på
samme måde implementeret med
Lov om de gymnasiale uddannelser.
Det fremgår desuden af loven, at hver institution udbyder et antal studie-
retninger blandt de centralt fastlagte, som skal stå rimeligt i forhold til
antallet af elever på den pågældende uddannelse på institutionen. Der er
12. oktober 2018
Sagsnr.:18/12544
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om gymnasiereformens muligheder for mere sprog fuldt implementeret, så de mulige sproglige studieretninger udbydes på alle skoler, til undervisningsministeren
ikke krav om, hvor mange og hvilke studieretninger, herunder eventuelle
sproglige studieretninger, institutionerne skal udbyde og oprette.
Dertil kommer som nævnt yderligere initiativer, som ikke har direkte
sammenhæng til studieretninger. Det drejer sig fx om udviklingen af en
national sprogstrategi, som regeringen offentliggjorde med
Strategi for
styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet
i november 2017, krav om at
der skal indgå materiale på engelsk og, når det er muligt, på andre frem-
medsprog i fag på B- og A-niveau, som er implementeret i læreplanerne.
Det er desuden i bemærkningerne til loven fastlagt, at udviklingen i ele-
vernes valgmønstre i forhold til sprog skal følges.
Herudover har vi i forligskredsen fra foråret 2018 drøftet, om der skulle
igangsættes yderligere initiativer med henblik på at fremme sprogfagene
og søgningen til de sproglige studieretninger. Jeg har dog kunnet konklu-
dere, at der ikke var opbakning hertil i forligskredsen.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2