Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 390 (Alm. del):
I brev af 18. september 2018 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark
(SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 390:
”Hvordan
forholder ministeren sig til, at skolepuljen kan have utilsigtede
konsekvenser, eksempelvis udelukkende fagligt fokus på dansk og mate-
matik på bekostning af dannelsesaspektet samt andre fag, eller at de mest
sårbare elever føler sig presset af at skulle præstere, eller at tilførsel af
flere ressourcer til udskolingen på bekostning af indskolingen og mel-
lemtrinnet, hvilket potentielt kan give udslag senere hen?”
Svar:
Formålet med skolepuljen er at motivere skolerne til at gøre en særlig
indsats for elever med et lavt fagligt niveau. Vi har en forpligtelse til at
sikre, at alle børn forlader skolen med basale færdigheder i dansk og ma-
tematik. Det er en kerneopgave for skolen at give eleverne den fornødne
faglige ballast til at klare sig på deres videre vej i ungdomsuddannelse og
job.
Hvis elevernes faglige niveau skal løftes, kræver det hårdt arbejde
–
både
fra skolerne og eleverne selv. Med puljen stilles der krav, men eleverne
skal ikke føle et ekstra pres som følge af muligheden for en præmie. Det
er heller ikke hensigten, at indsatsen i udskolingen skal ske på bekostning
af andre fag eller ressourcerne til indskolingen og mellemtrinnet.
Skiftende regeringer er ikke lykkedes med at sikre et løft af det faglige
niveau blandt de svageste elever. Derfor har regeringen, med skolepuljen
præsenteret en ny tilgang til skoleudvikling. Metoden er ny, og derfor har
vi også et behov for at blive klogere på effekterne af puljen
–
både de
tilsigtede og utilsigtede.
Jeg har derfor besluttet, at puljen skal evalueres. Evalueringen gennemfø-
res af Trygfondens Børneforskningscenter og skal gøre os klogere på,
15. oktober 2018
Sagsnr.:18/12242