Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 389 (Alm. del):
I brev af 18. september 2018 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark
(SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 389:
”Hvad
er ministerens holdning til, at skolepuljen ifølge en undersøgelse
foretaget af fagbladet Folkeskolen har ført til et massivt fokus på af-
gangsprøverne, herunder at flere skoler har indført teaching to the test
(”Svage elever har øvet eksamen hver uge i et år”, folkeskolen.dk den 14.
september 2018)?”
Svar:
Som samfund har vi en forpligtelse til at sikre, at alle elever forlader fol-
keskolen med basale færdigheder i dansk og matematik. Det er en kerne-
opgave for skolen at give eleverne den fornødne faglige ballast til at
komme videre i livet.
Regeringen har indført skolepuljen for at understøtte skolerne i denne
opgave. Skolepuljen giver skolerne et ekstra incitament til at klæde ele-
verne godt på til prøverne. En god prøveoplevelse giver eleverne selvtil-
lid og blod på tanden i forhold til deres videre færd i uddannelsessyste-
met og på arbejdsmarkedet
Det er derfor fornuftigt og ukontroversielt, at man på skoler forbereder
eleverne på at gå til folkeskolens prøver. Prøverne er en stor og vigtig
begivenhed for de unge, og prøveforberedende aktiviteter har derfor
altid været en del af udskolingen
–
også før skolepuljen.
I arbejdet med at klæde eleverne på til prøven kan det give mening at
træne selve prøvesituationen. Denne type indsats skal dog naturligvis
ikke stå alene, hvilket heller ikke er tilfældet.
Læringskonsulenternes rådgivning af skolerne favner således bredere end
prøveforberedelse af eleverne. Rådgivningen omfatter, ud over sit fokus
15. oktober 2018
Sagsnr.:18/12242