Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1953214_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 389 (Alm. del):
I brev af 18. september 2018 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark
(SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 389:
”Hvad
er ministerens holdning til, at skolepuljen ifølge en undersøgelse
foretaget af fagbladet Folkeskolen har ført til et massivt fokus på af-
gangsprøverne, herunder at flere skoler har indført teaching to the test
(”Svage elever har øvet eksamen hver uge i et år”, folkeskolen.dk den 14.
september 2018)?”
Svar:
Som samfund har vi en forpligtelse til at sikre, at alle elever forlader fol-
keskolen med basale færdigheder i dansk og matematik. Det er en kerne-
opgave for skolen at give eleverne den fornødne faglige ballast til at
komme videre i livet.
Regeringen har indført skolepuljen for at understøtte skolerne i denne
opgave. Skolepuljen giver skolerne et ekstra incitament til at klæde ele-
verne godt på til prøverne. En god prøveoplevelse giver eleverne selvtil-
lid og blod på tanden i forhold til deres videre færd i uddannelsessyste-
met og på arbejdsmarkedet
Det er derfor fornuftigt og ukontroversielt, at man på skoler forbereder
eleverne på at gå til folkeskolens prøver. Prøverne er en stor og vigtig
begivenhed for de unge, og prøveforberedende aktiviteter har derfor
altid været en del af udskolingen
også før skolepuljen.
I arbejdet med at klæde eleverne på til prøven kan det give mening at
træne selve prøvesituationen. Denne type indsats skal dog naturligvis
ikke stå alene, hvilket heller ikke er tilfældet.
Læringskonsulenternes rådgivning af skolerne favner således bredere end
prøveforberedelse af eleverne. Rådgivningen omfatter, ud over sit fokus
15. oktober 2018
Sagsnr.:18/12242
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om ministerens holdning til, at skolepuljen har ført til et massivt fokus på afgangsprøverne, herunder at flere skoler har indført teaching to the test, til undervisningsministeren
på dansk- og matematikfærdigheder blandt elever i udskolingen, også,
hvordan skolerne kan nedbringe fraværet, styrke elevernes trivsel og mo-
tivation samt forældresamarbejdet. Den rådgivning, der omfatter skoler-
nes prøveforberedelse af eleverne, står således langt fra alene.
Samtidigt er det vigtigt at nuancere forståelsen af prøveforberedende
aktiviteter. Prøveforberedelse handler ikke kun om at forberede eleverne
på selve prøvesituationen, men også om at understøtte et fagligt løft af
eleverne indenfor de kompetenceområder, der er indeholdt i henholdsvis
dansk og matematik (Fælles Mål), og som danner ramme for prøvernes
indhold. Det handler med andre ord om den gode undervisning og om
det lange, seje træk gennem hele skoleåret.
I den forbindelse er det vigtigt at understrege, at prøverne fra år til år
tester forskellige dele af kompetenceområderne i Fælles Mål. Det speci-
fikke indhold af prøverne varierer, og derfor er det ikke muligt for lærer-
ne at give en undervisning, som lægger sig tæt op ad prøvernes indhold.
Som led i skolepuljen er der krav til, at puljeskolerne sender en afrappor-
tering til ministeriet, hvor de beskriver, hvilke indsatser de har iværksat i
forhold til eleverne. Ministeriet har læst afrapporteringerne, og jeg kan
forstå, at skolerne beretter at have igangsat en bred vifte af indsatser.
Skolepuljen udgør en ny metode til skoleudvikling. Metoden er ikke uan-
gribelig
det er ingen metode
men jeg tillader mig alligevel at konklu-
dere, at erfaringerne fra det første år er gode. Det faglige niveau er løftet
hos, hvad der svarer til mere end 400 elever, og hovedparten af de sko-
ler, der har deltaget, er positivt stemte.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2