Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 386 (Alm. del):
I brev af 13. september 2018 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark
(SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 386:
”Hvad er ministerens holdning til det pædagogiske grundlag i skoleleder-
uddannelsen ved Handelshøyskolen BI i Oslo, som bl.a. Københavns
kommune og Aalborg kommune anvender, som bl.a. er omtalt i ”Debat:
Norsk lederuddannelse er stik imod dansk
skoletradition” den 21. no-
vember 2017 i skoleliv.dk?”
Svar:
Jeg har noteret mig, at skolelederuddannelsen fra Handelsjøyskolen BI er
blevet kritiseret for ensidigt at fokusere på læring som noget målbart og
på lærings- og resultatmål. Jeg har også noteret mig, at Osloskolen er
blevet kritiseret for sine 5.000 læringsmål og 273 styringsindikatorer.
Jeg mener, at der er behov for at gøre op med den mekaniske målopfyl-
delse i skolen og sætte fokus på den gode undervisning. Skolelederne skal
uddannes til at være faglige fyrtårne, der kan træffe pædagogiske og di-
daktiske valg og sætte den faglige retning lokalt. Og så skal fremtidens
skoleledere have fokus på både faglighed og dannelse. En god skoleleder
skaber balance mellem den gode undervisning, det gode børneliv og de
faglige resultater.
Regeringen præsenterede i maj 2018 en ny model for den danske skole-
lederuddannelse, som skal styrke den pædagogiske ledelse og ledelsens
forudsætninger for at skabe et godt fagligt miljø for skolens ansatte og
eleverne.
10. oktober 2018
Sagsnr.:18/11969
Med venlig hilsen
Merete Riisager