Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 384 (Alm. del):
I brev af 12. september 2018 har udvalget efter ønske fra Annette Lind
(S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 384:
”Ifølge
Danske Gymnasier og Danske HF & VUC er gennemførelses-
procenten på Gymnasial Supplering Kursus (GSK), som gennemføres
som fjernundervisning, væsentlig lavere end GSK gennemført som hold-
undervisning. Med FFL19 vil regeringen omlægge 37 pct. af GSK til
fjernundervisning, herunder helt op til 75 pct. i nogle fag. Det vil betyde,
at færre unge gennemfører GSK og dermed ikke kan starte på den vide-
regående uddannelse, som de har søgt.
En central del af gymnasiereformen er at styrke matematik og sprogfage-
ne. Hvordan harmoniserer et forslag om at pålægge institutionerne at
tilrettelægge 38 pct. af undervisningen i matematik og 75 pct. af under-
visningen i sprogfag til fjernundervisning med at styrke netop disse fag”?
Svar:
Med gymnasiereformen er det min klare forventning, at behovet for
GSK vil mindskes fremadrettet. Ser vi på matematik, er der nu indført
krav om obligatorisk matematik B netop af hensyn til at nedbringe de
mange supplerende matematikkurser på GSK. Hvad angår sprogfagene
(engelsk, tysk, fransk og spansk), så udgør andelen af kursister på disse
fag samlet set kun ca. 14 pct. af det samlede antal kursister.
Derudover skal institutionerne i forbindelse med omlægningen sikre, at
tilrettelæggelsen af undervisningen understøtter en løbende opfølgning
og test med henblik på at sikre progression med henblik på at understøt-
te elevernes læring. Men jeg vil naturligvis følge med i udviklingen og
fordelingen af kursister på GSK fremadrettet.
5. oktober 2018
Sagsnr.:18/11933