Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1822934_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 36 (Alm. del):
I brev af 30. oktober 2017 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 36:
”Vil
ministeren fremsende en opgørelse over prisen pr. undervisnings-
time pr. elev i perioden 2014-17 og kommentere denne opgørelse?”
Svar:
Udgiften til en undervisningstime pr. elev kan opgøres ud fra de samlede
kommunale driftsudgifter til folkeskolen delt med antallet af elever og
delt med det antal undervisningstimer, som eleverne ifølge lovgivningen
forudsættes at få i de pågældende år. Med denne opgørelse indeholder ti-
meprisen alle afledte udgifter i forbindelse med undervisningen og alle
former for tilførsel af ekstra ressourcer ud over en-lærer-pr.-almindelig-
klassetime, fx specialundervisning, særlige holddannelser, tolærerordnin-
ger samt administration og driftsmæssige udgifter i øvrigt.
På dette grundlag ser udviklingen i denne samlede enhedspris pr. elev-
time således ud opregnet til 2017 pris- og lønniveau:
(2017 pl)
Udgifter pr. elev (1000 kr.)
Timetal pr. klassetrin inkl. un-
derstøttende undervisning
Udgift pr. elevtime (kr.)
R 2014
72,7
906
80
R 2015
74,5
1.040
72
R 2016
73,1
1.040
70
B 2017
72,2
1.040
69
24. november 2017
Sags nr.:17/14447
Note til beregningen af elevtimeprisen: Udgiftstallene er regnskabsbaserede, dog er
2017 budgettal, og omfatter de kommunale regnskabsfunktioner 3.22.01 Folkeskolen,
3.22.07 Specialundervisning i regionale tilbud, 3.22.08 Kommunale specialskoler og
3.22.09 Efter- og videreuddannelse i folkeskolen. Elevtal omfatter folkeskolen, special-
skoler i regioner og i kommuner, herunder interne skoler i dagbehandlingstilbud og
anbringelsessteder, samt heltidsundervisning i ungdomsskoler. Timetallene er de gen-
nemsnitlige timetal pr. klassetrin. Fra skoleåret 2014/15 er timetallet minimumstimerne
for fagtimer og et skøn for omfanget af den understøttende undervisningstid, der er sat
til i alt 2.110 timer for hele skoleforløbet, samt det vejledende timetal på 840 timer for
10. klasse. Timetallet for 2014 er opgjort som 7/12 af timetallene i skoleåret 2013/14
baseret på de daværende vejledende timetal og 5/12 af timerne i 2014/15.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om opgørelse over prisen pr. undervisningstime pr. elev i perioden 2014-17, til undervisningsministeren
Bemærkninger til udviklingen i den beregnede elevtimepris:
Der ses et fald i udgiften pr. elevtime i perioden fra 80 kr. til 69 kr. Ud-
viklingen er imidlertid ikke overraskende og kan fortrinsvis henføres til
to forhold:
Med folkeskolereformen, det blev vedtaget under S-, SF- og RV-
regeringen og havde virkning fra skoleåret 2014/15, og som derfor
kun delvis indgår i udgiftstallet for 2014, blev timetallet forøget, og der
indført en ny form for undervisning, understøttende undervisning.
Den understøttende har i modsætning til fagtimer ikke krav til hold-
dannelse og klassestørrelser og ikke de samme krav til undervisnings-
kompetence og til forberedelse og efterbehandling mv., hvilket andet
lige vil betyde, at ressourcetrækket forudsættes at være mindre. Ved
sammenligning af udgiften pr. elev pr. undervisningstime før og efter
reformen, vil der altså ikke være tale om det samme undervisningsbe-
greb.
Udover indførelsen af den understøttende undervisning kan udviklin-
gen tillægges ændringer i lærernes arbejdstid, der har betydet, at en
større andel af lærernes arbejdstid anvendes til undervisning. Det be-
tyder alt andet lige også, at prisen pr. time vil være lavere, idet det
samme antal lærerårsværk forudsættes at undervise flere timer.
Jeg vil gerne understrege, at elevtimeprisen ikke siger noget om den sam-
lede ressourcetilførsel til folkeskolen eller udgiften pr. elev. Elevtimepri-
sen siger alene noget om, hvilke udgifter der i gennemsnit er forbundet
med at gennemføre en undervisningstime.
Udgiften pr. elev, som er det nøgletal, vi sædvanligvis anvender til at se
på udgiftsudviklingen i folkeskolen, har ligget stabilt i perioden på lidt
mere end 70.000 kr. årligt.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2