Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1943514_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 351 (Alm. del):
I brev af 29. juni 2018 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 351:
”Vil ministeren oplyse hvor mange 1. g elever i de gymnasiale uddannel-
ser, der i skoleåret 2017/18 har haft fremmedsprogene tysk og fransk på
begynder- og fortsætterniveau (både a- og b-niveau) samt spansk, kine-
sisk, italiensk og russisk på begynderniveau - fordelt på sprog og niveau,
og kan det desuden oplyses om antallet af 1. g elever fordelt på sprog og
niveau repræsenterer en stigning eller et fald i forhold til hvert af de se-
neste fem år?”
Svar:
Tabel 1a-d viser hvor stor en andel af 1.g/1.hf-eleverne, der havde
fremmedsprogene tysk begyndersprog, tysk fortsættersprog, fransk be-
gyndersprog, fransk fortsættersprog, spansk, kinesisk, italiensk og russisk
ud af eleverne i 1. g/1. hf pr. 1. marts fordelt på fag og niveau for årene
2014-2018. Der er en tabel pr. uddannelse (stx, hf, hhx og htx).
Tabel 2a-d viser antal elever, der havde fremmedsprogene tysk begynder-
sprog, tysk fortsættersprog, fransk begyndersprog, fransk fortsætter-
sprog, spansk, kinesisk, italiensk og russisk ud af eleverne i 1. g/1. hf pr.
1. marts fordelt på fag og niveau for årene 2014-2018. Der er en tabel pr.
uddannelse. Bemærk, at der i disse tal, modsat andelene i tabel 1a-d, ikke
er taget højde for forskelle i 1. g.-/1. hf-årgangenes størrelse, hvorfor de
ikke er helt sammenlignelige over årene.
Tabel 1a viser resultaterne for stx. Der ses en svag tendens til, at andelen
af elever med fransk begyndersprog A er steget i 2018 i forhold til årene
2014-2017. Tilsvarende ses en svag tendens til, at andelene af elever med
tysk fortsættersprog på B-niveau i 2017 og 2018 er steget i forhold til
andelene i 2014, 2015 og 2016. For spansk på A-niveau ses også en svag
tendens til, at andelen med faget er højere i 2018 end i 2015, 2016 og
27. september 2018
Sagsnr.:18/09889
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om, hvor mange 1. g elever i de gymnasiale uddannelser, der i skoleåret 2017/18 har haft fremmedsprogene tysk og fransk på begynder- og fortsætterniveau (både a- og b-niveau) samt spansk, kinesisk, italiensk og russisk på begynderniveau - fordelt på sprog og niveau, til undervisningsministeren
1943514_0002.png
2017. Omvendt ses der et lille fald i spansk B i perioden, når man sam-
menligner 2016-2018 med 2014 og 2015. På de øvrige fag og niveauer er
andelene stort set på niveau i hele perioden.
Tabel 1a. Andel elever med fremmedsprogene tysk begyndersprog,
tysk fortsættersprog, fransk begyndersprog, fransk fortsættersprog,
spansk, kinesisk, italiensk og russisk, fordelt på fag og niveau for
1.g. for stx
Fag og niveau
2014 2015 2016 2017 2018
Fransk begyndersprog A
Fransk begyndersprog B
Fransk fortsættersprog A
Fransk fortsættersprog B
Italiensk A
Italiensk B
Kinesisk A
Kinesisk B
Russisk A
Russisk B
Spansk A
Spansk B
Tysk begyndersprog A
Tysk begyndersprog B
Tysk fortsættersprog A
Tysk fortsættersprog B
Tysk fortsættersprog C
6%
0%
0%
10 %
1%
0%
2%
0%
0%
0%
29 %
1%
0%
0%
2%
51 %
0%
7%
0%
0%
10 %
1%
0%
1%
0%
0%
0%
28 %
1%
0%
0%
2%
52 %
0%
7%
0%
0%
10 %
1%
0%
1%
0%
0%
0%
27 %
0%
0%
0%
2%
52 %
0%
7%
0%
0%
10 %
1%
0%
1%
0%
0%
0%
27 %
0%
0%
0%
1%
54 %
0%
8%
0%
0%
10 %
1%
0%
2%
0%
0%
0%
29 %
0%
0%
0%
2%
53 %
0%
Note: Andelene er afrundet til hele procenttal. Beregningen er foretaget for 1. g.-elever,
der er registreret med fag 1. marts i året. Resultaterne er behæftet med usikkerhed, der
både kan skyldes datakvalitet og opgørelsesmetode. Usikkerheden anslås til at være ± 2
procentpoint.
Kilde: Institutionernes indberetning til Undervisningsministeriet baseret på registrerin-
ger i institutionernes studieadministrative systemer.
Tabel 1b viser resultaterne for hf. Der ses en tendens til, at andelen med
spansk på B-niveau i 2018 er faldet i forhold til årene 2014-2017. Der ses
også en svag tendens til, at andelen med tysk fortsættersprog på C-niveau
er lavere i 2018 end i de øvrige år i perioden 2014-2018. På de øvrige fag
og niveauer er andelene på niveau over perioden.
Tabel 1b. Andel elever med fremmedsprogene tysk begyndersprog,
tysk fortsættersprog, fransk begyndersprog, fransk fortsættersprog,
spansk, kinesisk, italiensk og russisk, fordelt på fag og niveau for
1. hf
Fag og niveau
2014 2015 2016 2017 2018
Fransk begyndersprog A
Fransk begyndersprog B
Fransk fortsættersprog A
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om, hvor mange 1. g elever i de gymnasiale uddannelser, der i skoleåret 2017/18 har haft fremmedsprogene tysk og fransk på begynder- og fortsætterniveau (både a- og b-niveau) samt spansk, kinesisk, italiensk og russisk på begynderniveau - fordelt på sprog og niveau, til undervisningsministeren
1943514_0003.png
Fransk fortsættersprog B
Italiensk A
Italiensk B
Kinesisk A
Kinesisk B
Russisk A
Russisk B
Spansk A
Spansk B
Tysk begyndersprog A
Tysk begyndersprog B
Tysk fortsættersprog A
Tysk fortsættersprog B
Tysk fortsættersprog C
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
3%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
2%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
2%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
1%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
Note: Andelene er afrundet til hele procenttal. Beregningen er foretaget for 1. hf-elever,
der er registreret med fag 1. marts i året. Resultaterne er behæftet med usikkerhed, der
både kan skyldes datakvalitet og opgørelsesmetode. Usikkerheden anslås til at være ± 2
procentpoint.
Kilde: Institutionernes indberetning til Undervisningsministeriet baseret på registrerin-
ger i institutionernes studieadministrative systemer.
Tabel 1c viser resultaterne for hhx. Der ses en tendens til, at andelen
med fransk begyndersprog A og tysk fortsættersprog B i 2018 er steget i
forhold til årene 2014-2017. På de øvrige fag og niveauer er andelene
stort set på niveau over perioden.
Tabel 1c. Andel elever med fremmedsprogene tysk begyndersprog,
tysk fortsættersprog, fransk begyndersprog, fransk fortsættersprog,
spansk, kinesisk, italiensk og russisk, fordelt på fag og niveau for
1.g.for hhx
Fag og niveau
2014 2015 2016 2017
2018
Fransk begyndersprog A
Fransk begyndersprog B
Fransk fortsættersprog A
Fransk fortsættersprog B
Italiensk A
Italiensk B
Kinesisk A
Kinesisk B
Russisk A
Russisk B
Spansk A
Spansk B
Tysk begyndersprog A
Tysk begyndersprog B
Tysk fortsættersprog A
2%
0%
0%
3%
0%
0%
2%
0%
0%
0%
34 %
0%
0%
0%
3%
3%
0%
0%
3%
0%
0%
2%
0%
0%
0%
35 %
0%
0%
0%
3%
4%
0%
0%
4%
0%
0%
2%
0%
0%
0%
30 %
0%
0%
0%
3%
4%
0%
0%
4%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
30 %
0%
0%
0%
2%
9%
0%
0%
4%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
35 %
0%
0%
0%
2%
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om, hvor mange 1. g elever i de gymnasiale uddannelser, der i skoleåret 2017/18 har haft fremmedsprogene tysk og fransk på begynder- og fortsætterniveau (både a- og b-niveau) samt spansk, kinesisk, italiensk og russisk på begynderniveau - fordelt på sprog og niveau, til undervisningsministeren
1943514_0004.png
Tysk fortsættersprog B
Tysk fortsættersprog C
63 %
0%
62 %
0%
63 %
0%
65 %
0%
68 %
1%
Note: Andelene er afrundet til hele procenttal. Beregningen er foretaget for 1.g.-elever,
der er registreret med fag 1. marts i året. Resultaterne er behæftet med usikkerhed, der
kan skyldes både datakvalitet og opgørelsesmetode. Usikkerheden anslås til at være ± 2
procentpoint.
Kilde: Institutionernes indberetning til Undervisningsministeriet baseret på registrerin-
ger i institutionernes studieadministrative systemer.
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om, hvor mange 1. g elever i de gymnasiale uddannelser, der i skoleåret 2017/18 har haft fremmedsprogene tysk og fransk på begynder- og fortsætterniveau (både a- og b-niveau) samt spansk, kinesisk, italiensk og russisk på begynderniveau - fordelt på sprog og niveau, til undervisningsministeren
1943514_0005.png
Tabel 1d viser resultaterne for htx. For alle fag og niveauer er andelene
på niveau over perioden 2014-2018.
Tabel 1d. Andel elever med fremmedsprogene tysk begyndersprog,
tysk fortsættersprog, fransk begyndersprog, fransk fortsættersprog,
spansk, kinesisk, italiensk og russisk, fordelt på fag og niveau for
htx
Fag og niveau
2014 2015 2016 2017 2018
Fransk begyndersprog A
Fransk begyndersprog B
Fransk fortsættersprog A
Fransk fortsættersprog B
Italiensk A
Italiensk B
Kinesisk A
Kinesisk B
Russisk A
Russisk B
Spansk A
Spansk B
Tysk begyndersprog A
Tysk begyndersprog B
Tysk fortsættersprog A
Tysk fortsættersprog B
Tysk fortsættersprog C
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
6%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
7%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
7%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
7%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
6%
Note: Andelene er afrundet til hele procenttal. Beregningen er foretaget for 1.g.-elever,
der er registreret med fag 1. marts i året. Resultaterne er behæftet med usikkerhed, der
kan skyldes både datakvalitet og opgørelsesmetode. Usikkerheden anslås til at være ± 2
procentpoint.
Kilde: Institutionernes indberetning til Undervisningsministeriet baseret på registrerin-
ger i institutionernes studieadministrative systemer.
5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om, hvor mange 1. g elever i de gymnasiale uddannelser, der i skoleåret 2017/18 har haft fremmedsprogene tysk og fransk på begynder- og fortsætterniveau (både a- og b-niveau) samt spansk, kinesisk, italiensk og russisk på begynderniveau - fordelt på sprog og niveau, til undervisningsministeren
1943514_0006.png
Tabel 2a. Antal elever med fremmedsprogene tysk begyndersprog,
tysk fortsættersprog, fransk begyndersprog, fransk fortsættersprog,
spansk, kinesisk, italiensk og russisk, fordelt på fag og niveau for
1.g. for stx
Fag og niveau
2014
2015
2016
2017
2018
Fransk begyndersprog A
Fransk begyndersprog B
Fransk fortsættersprog A
Fransk fortsættersprog B
Italiensk A
Italiensk B
Kinesisk A
Kinesisk B
Russisk A
Russisk B
Spansk A
Spansk B
Tysk begyndersprog A
Tysk begyndersprog B
Tysk fortsættersprog A
Tysk fortsættersprog B
Tysk fortsættersprog C
1.960
60
120
3.110
360
40
490
<5
30
0
9.130
200
20
0
710
15.870
0
2.110
30
80
3.030
320
20
400
0
20
0
8.380
230
10
0
510
15.560
0
2.140
20
120
2.970
300
0
390
0
30
0
8.330
150
20
0
510
15.850
0
2.150
20
10
3.140
300
0
280
0
30
0
8.450
140
0
0
380
16.780
0
2.260
50
60
2.870
280
10
450
20
30
0
8.750
40
10
0
470
15.790
30
Note: Antallene er afrundet til hele
antal 10’ere.
Optællingen er foretaget for 1. g.-
elever, der er registreret med fag 1. marts i året. Resultaterne er behæftet med usikker-
hed, der både kan skyldes datakvalitet og opgørelsesmetode.
Kilde: Institutionernes indberetning til Undervisningsministeriet baseret på registrerin-
ger i institutionernes studieadministrative systemer.
6
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om, hvor mange 1. g elever i de gymnasiale uddannelser, der i skoleåret 2017/18 har haft fremmedsprogene tysk og fransk på begynder- og fortsætterniveau (både a- og b-niveau) samt spansk, kinesisk, italiensk og russisk på begynderniveau - fordelt på sprog og niveau, til undervisningsministeren
1943514_0007.png
Tabel 2b. Antal elever med fremmedsprogene tysk begyndersprog,
tysk fortsættersprog, fransk begyndersprog, fransk fortsættersprog,
spansk, kinesisk, italiensk og russisk, fordelt på fag og niveau for
1. hf
Fag og niveau
2014 2015 2016 2017 2018
Fransk begyndersprog A
Fransk begyndersprog B
Fransk fortsættersprog A
Fransk fortsættersprog B
Italiensk A
Italiensk B
Kinesisk A
Kinesisk B
Russisk A
Russisk B
Spansk A
Spansk B
Tysk begyndersprog A
Tysk begyndersprog B
Tysk fortsættersprog A
Tysk fortsættersprog B
Tysk fortsættersprog C
10
<5
0
0
0
10
0
<5
<5
0
30
250
0
0
<5
20
120
0
<5
0
0
0
<5
0
0
0
0
50
160
0
<5
<5
20
90
<5
<5
0
0
0
0
<5
0
10
0
30
160
0
0
0
30
80
0
10
0
0
0
0
0
0
0
0
40
80
0
0
<5
10
70
0
0
0
0
0
0
10
0
0
0
30
10
0
0
0
20
30
Note:
Antallene er afrundet til hele antal 10’ere. Optællingen
er foretaget for 1. hf.-
elever, der er registreret med fag 1. marts i året. Resultaterne er behæftet med usikker-
hed, der både kan skyldes datakvalitet og opgørelsesmetode.
Kilde: Institutionernes indberetning til Undervisningsministeriet baseret på registrerin-
ger i institutionernes studieadministrative systemer.
7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om, hvor mange 1. g elever i de gymnasiale uddannelser, der i skoleåret 2017/18 har haft fremmedsprogene tysk og fransk på begynder- og fortsætterniveau (både a- og b-niveau) samt spansk, kinesisk, italiensk og russisk på begynderniveau - fordelt på sprog og niveau, til undervisningsministeren
1943514_0008.png
Tabel 2c. Antal elever med fremmedsprogene tysk begyndersprog,
tysk fortsættersprog, fransk begyndersprog, fransk fortsættersprog,
spansk, kinesisk, italiensk og russisk, fordelt på fag og niveau for
1.g. for hhx
Fag og niveau
2014 2015 2016 2017 2018
Fransk begyndersprog A
Fransk begyndersprog B
Fransk fortsættersprog A
Fransk fortsættersprog B
Italiensk A
Italiensk B
Kinesisk A
Kinesisk B
Russisk A
Russisk B
Spansk A
Spansk B
Tysk begyndersprog A
Tysk begyndersprog B
Tysk fortsættersprog A
Tysk fortsættersprog B
Tysk fortsættersprog C
200
10
0
280
0
0
150
0
0
0
2.990
0
0
0
240
5.620
0
250
0
0
310
0
0
210
0
0
0
3.330
10
0
0
320
5.930
0
380
0
0
390
0
0
190
0
0
0
2.990
10
0
0
270
6.290
0
420
0
0
430
0
0
100
0
0
0
3.040
0
0
0
200
6.490
0
860
0
0
370
0
0
130
<5
0
0
3.500
0
0
0
160
6.750
120
Note:
Antallene er afrundet til hele antal 10’ere. Optællingen er foretaget for 1. g.-
elever, der er registreret med fag 1. marts i året. Resultaterne er behæftet med usikker-
hed, der kan skyldes både datakvalitet og opgørelsesmetode.
Kilde: Institutionernes indberetning til Undervisningsministeriet baseret på registrerin-
ger i institutionernes studieadministrative systemer.
8
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om, hvor mange 1. g elever i de gymnasiale uddannelser, der i skoleåret 2017/18 har haft fremmedsprogene tysk og fransk på begynder- og fortsætterniveau (både a- og b-niveau) samt spansk, kinesisk, italiensk og russisk på begynderniveau - fordelt på sprog og niveau, til undervisningsministeren
1943514_0009.png
Tabel 2d. Antal elever med fremmedsprogene tysk begyndersprog,
tysk fortsættersprog, fransk begyndersprog, fransk fortsættersprog,
spansk, kinesisk, italiensk og russisk, fordelt på fag og niveau for
htx
Fag og niveau
2014 2015 2016 2017 2018
Fransk begyndersprog A
Fransk begyndersprog B
Fransk fortsættersprog A
Fransk fortsættersprog B
Italiensk A
Italiensk B
Kinesisk A
Kinesisk B
Russisk A
Russisk B
Spansk A
Spansk B
Tysk begyndersprog A
Tysk begyndersprog B
Tysk fortsættersprog A
Tysk fortsættersprog B
Tysk fortsættersprog C
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
290
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
310
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
<5
0
0
0
0
<5
330
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
<5
0
0
0
<5
0
360
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
320
Note:
Antallene er afrundet til hele antal 10’ere. Optællingen er
foretaget for 1. g.-
elever, der er registreret med fag 1. marts i året. Resultaterne er behæftet med usikker-
hed, der kan skyldes både datakvalitet og opgørelsesmetode.
Kilde: Institutionernes indberetning til Undervisningsministeriet baseret på registrerin-
ger i institutionernes studieadministrative systemer.
Som angivet i mine foreløbige svar på spørgsmål 350 og 351, er arbejdet
med at kvalitetssikre data om elevers fag på de gymnasiale uddannelser et
omfattende arbejde, som fortsat vil pågå, men som aldrig vil kunne resul-
tere i et fuldstændig præcist datasæt til besvarelse af spørgsmål vedr. antal
elever, fag og hold.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
9