Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1926292_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 134 (Alm. del):
I brev af 18. december 2017 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 134:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange hold med fremmedsprogene
tysk og fransk på begynder- og fortsætterniveau (både a- og b-niveau)
samt spansk, kinesisk, italiensk og russisk på begynderniveau, der samlet
er oprettet til de nuværende 1.g elever på de gymnasiale uddannelser
efter grundforløbet, og kan det desuden oplyses, om antallet af oprettede
hold repræsenterer en stigning eller et fald i forhold til oprettede frem-
medsprogshold for 1.g elever i hvert af de seneste fem år?”
Svar:
I svar af 10. januar 2018 fremgår det, at det ikke var muligt at opgøre
tallene for elevernes valg af sprogfag i 1.g., før institutionernes indberet-
ning af data til Undervisningsministeriet til statistikbrug i foråret 2018
var afsluttet. Det skyldes, at det for elever før reformen først er muligt at
opgøre valg af sprogfag i 1.g. i foråret, da de først på dette tidspunkt er
placeret på deres endelige studieretning. For at have sammenlignelige tal
for indeværende og tidligere skoleår, anvendes derfor data fra forårets
indberetning.
Tabel 1 viser antallet af hold med fremmedsprogene tysk, fransk, spansk,
kinesisk, italiensk og russisk. Der er 19 hold på hf og 1.156 hold på stx
for de nuværende 1. g’ere opgjort
den 1. marts 2018. En opgørelse af
hold viser dog ikke, hvor mange elever der har faget, da antallet af elever
pr. hold kan variere. Som det fremgår af tabel 1, falder antallet af hold
med fremmedsprogene tysk, fransk, spansk, kinesisk, italiensk og russisk
over årene. Det er især markant for hf.
31. maj 2018
Sagsnr.:18/00386
UNU, Alm.del - 2017-18 - Foreløbigt svar på spørgsmål 351: Spm. om, hvor mange 1. g elever i de gymnasiale uddannelser, der i skoleåret 2017/18 har haft fremmedsprogene tysk og fransk på begynder- og fortsætterniveau (både a- og b-niveau) samt spansk, kinesisk, italiensk og russisk på begynderniveau - fordelt på sprog og niveau, til undervisningsministeren
1926292_0002.png
Tabel 1 Antal hold med fremmedsprogene tysk, fransk, spansk,
kinesisk, italiensk og russisk
Antal hold
Hf
Stx
2014
62
1.223
2015
49
1.235
2016
50
1.204
2017
36
1.192
2018
19
1.156
Note: I opgørelsen indgår summen af antal hold oprettet i alt med fremmedsprogene
tysk, fransk, spansk, kinesisk, italiensk og russisk uanset niveau. Optællingen er foreta-
get for hold, der er i gang 1. marts i året for 1.g/1.hf. Bemærk, at resultaterne er behæf-
tet med usikkerhed, da der bl.a. kan mangle indberetning af fag og hold for nogle ele-
ver.
Kilde: Institutionernes indberetning til Undervisningsministeriet baseret på registrerin-
ger i institutionernes studieadministrative systemer.
Ikke alle hhx- og htx-institutioners studieadministrative systemer regi-
strerer hold på en måde, der er anvendelig til statistisk brug. Det er der-
for ikke muligt at lave holdopgørelser for disse to uddannelser. Dette vil
forventeligt være muligt senest fra 2020 og frem. Derfor suppleres svaret
med en opgørelse over andel elever med mindst ét sprogfag i 1. g/1. hf
pr. 1. marts fordelt på uddannelse.
Tabel 2 viser andelen af elever, som har mindst ét af fremmedsprogene
tysk, fransk, spansk, kinesisk, italiensk og russisk i 1. g/1. hf pr. 1. marts.
Her ses det, at andelen af elever i 1. hf med mindst ét af disse fremmed-
sprog er faldende. For de øvrige uddannelser er udviklingen overvejende
stabil over årene.
I forhold til den lave andel af elever med 2. fremmedsprog i hf og htx
skal det bemærkes, at 2. fremmedsprog ikke er obligatorisk for elever på
hf og htx. Det umiddelbare fald i andelen af elever med 2. fremmedsprog
på hf kan sandsynligvis forklares ved, at eleverne først i forbindelse med
valg af fagpakker, kan vælge 2. fremmedsprog. Undervisningsministeriet
har ikke det fulde kendskab til valget af fagpakker, men det forventes, at
der vil være elever, der vælger fortsættersprog på B-niveau i både den
ordinære og den udvidede fagpakke.
Tabel 2 Andel af elever med mindst ét af fremmedsprogene tysk,
fransk, spansk, kinesisk, italiensk og russisk
Andel
elever med
mindst ét
sprogfag
Hf
Stx
Hhx
Htx
2014
5%
100 %
95 %
6%
2015
4%
99 %
94 %
7%
2016
5%
99 %
94 %
7%
2017
3%
100 %
99 %
7%
2018
1%
98 %
99 %
6%
Note: I opgørelsen indgår andel elever med mindst et af fremmedsprogene tysk, fransk,
spansk, kinesisk, italiensk og russisk uanset niveau. Andelen er beregnet som antal
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Foreløbigt svar på spørgsmål 351: Spm. om, hvor mange 1. g elever i de gymnasiale uddannelser, der i skoleåret 2017/18 har haft fremmedsprogene tysk og fransk på begynder- og fortsætterniveau (både a- og b-niveau) samt spansk, kinesisk, italiensk og russisk på begynderniveau - fordelt på sprog og niveau, til undervisningsministeren
elever med mindst et af ovenstående fremmedsprog divideret med antal elever på 1. år.
Optællingen er foretaget for elever, der er i gang 1. marts i året for 1.g/1.hf. Bemærk,
at resultaterne er behæftet med usikkerhed, da der bl.a. kan mangle indberetning af fag
for nogle elever.
Kilde: Institutionernes indberetning til Undervisningsministeriet baseret på registrerin-
ger i institutionernes studieadministrative systemer.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3