Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1926299_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR-nr.: 29634750
Svar på spørgsmål 347 (Alm. del):
I brev af 28. juni 2018 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 347:
”Ministeren
anfører i sit svar på UNU, alm del, spørgsmål 319, at der
kan lægges så stor vægt på en fri- eller privatskoles adskillelse af drenge
og piger, at der kan træffes beslutning om fratagelse af statsstøtten i hen-
hold til § 21, stk. 2, i friskoleloven uden et forudgående påbud. Ministe-
ren bedes uddybe dette svar, herunder om ministeren mener, at adskillel-
se af piger og drenge i to rækker i undervisningen i et eller flere fag kan
medføre, at der træffes afgørelse efter friskolelovens § 21, stk. 2, uden
forudgående påbud?”
Svar:
Styrelsen kan for skoler, der ikke følger bestemmelserne i loven, tilbage-
holde tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve tilskud
tilbagebetalt helt eller delvis, jf. friskolelovens § 21, stk. 2.
Det vil bero på en konkret vurdering af en sags samlede oplysninger,
herunder en vurdering af omfanget, varigheden og alvoren af de forhold,
som vurderes at være i strid med loven, om der er grundlag for at træffe
en afgørelse efter friskolelovens § 21, stk. 2, herunder om der skal træffes
afgørelse uden forudgående påbud til skolen.
Det vil sjældent være et enkeltstående eller ganske få forhold, som kan
begrunde en afgørelse efter lovens § 21, stk. 2, uden et forudgående på-
bud. Der kan dog i en samlet vurdering lægges stor vægt på enkeltståen-
de eller få forhold, hvis disse er tilstrækkeligt alvorlige. Det kunne ek-
sempelvis være fundamentale krav fra skolens side om adskillelse af
drenge og piger i undervisningen eller anden form for ulovlig forskelsbe-
handling af drenge og piger, som efter styrelsens samlede vurdering af
skolens virke viser mangel på respekt for og understøttelse af kønslige-
stilling. Det blotte forhold, at piger og drenge sidder adskilt i to rækker i
2. august 2018
Sagsnr.:18/08867
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om, ministeren mener, at adskillelse af piger og drenge i to rækker i undervisningen i et eller flere fag kan medføre, at der træffes afgørelse efter friskolelovens § 21, stk.2, uden forudgående påbud, til undervisningsministeren
undervisningen i et eller flere fag, vil ikke alene kunne begrunde en afgø-
relse efter friskolelovens § 21, stk. 2.
Det følger af friskolelovens § 1, stk. 2, 2. pkt., at frie grundskoler efter
deres formål og i hele deres virke skal forberede eleverne til at leve i et
samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke
elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling
mellem kønnene (Friheds- og folkestyrekravet).
Respekt for og understøttelse af kønsligestilling er således en integreret
del af friskolelovens frihed og folkestyrekrav. Heri ligger, at den enkelte
skole i dets samlede virke skal respektere og understøtte lige muligheder
og rettigheder for både drenge og piger, og at der ikke må ske usaglig
forskelsbehandling på baggrund af køn. Ved vurderingen af om en skole
lever op til disse krav lægges både vægt på, hvordan skolen italesætter
ligestilling og underviser eleverne om ligestillingsproblematikker, men
også på skolens praksis, herunder f.eks. om skolen i undervisningen sør-
ger for, at eleverne undervises og arbejder på tværs af køn. Der kan i
øvrigt henvises til forarbejderne til de seneste ændringer af friskoleloven,
som har gennemført en skærpelse af kravene til skolerne.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2