Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1913710_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 325 (Alm. del):
I brev af 13. juni 2018 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 325:
”Vil
ministeren forholde sig til det rimelige i, at en fri- eller privatskole
fratages statstilskuddet i henhold til friskolelovens § 21, stk. 2. og dermed
de facto lukkes, inden det har været muligt for skolen at indbringe og få
afgjort en klage hos ombudsmanden, anden offentlig myndighed eller for
domstolene?”
Svar:
Det stillede spørgsmål vedrører det, der forvaltningsretligt betegnes som
opsættende virkning. Når en afgørelse tillægges opsættende virkning,
udsættes effektueringen eller håndhævelsen af afgørelsen, mens en anden
administrativ myndighed eller Folketingets Ombudsmand behandler en
klage over afgørelsen, eller mens en retssag om afgørelsen behandles ved
domstolene.
Hverken friskoleloven eller forvaltningsloven indeholder bestemmelser
om opsættende virkning, hvorfor spørgsmålet om, hvorvidt en tilsynsaf-
gørelse eksempelvis efter § 21, stk. 2, i friskoleloven om tilskudsbortfald
skal tillægges opsættende virkning, må afgøres efter de almindelige for-
valtningsretlige grundsætninger herom.
Det retlige udgangspunkt er her, at der ikke gives opsættende virkning,
men dette gælder ikke undtagelsesfrit. En beslutning om opsættende
virkning skal træffes på grundlag af en konkret afvejning. I afvejningen
indgår på den ene side spørgsmålet om, hvorvidt en opsættende virkning
vil være ensbetydende med, at afgørelsen i væsentlig grad vil miste sin
betydning, eller at øjemedet med afgørelsen ligefrem vil blive forspildt,
og på den anden side spørgsmålet om, hvorvidt adgangen til at få efter-
prøvet den trufne afgørelse vil blive gjort mere eller mindre illusorisk,
hvis der ikke tillægges opsættende virkning på afgørelsen. Ligeledes vil
20. juni 2018
Sagsnr.:18/08282
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om at forholde sig til det rimelige i, at en fri- eller privatskole fratages statstilskuddet i henhold til friskolelovens § 21 stk.2. og dermed de facto lukkes, inden det har været muligt for skolen at indbringe og få afgjort en klage hos ombudsmanden, anden offentlig myndighed eller for domstolene, til undervisningsministeren
andre saglige hensyn, såsom hensyn til andre parters interesser eller rele-
vante væsentlige samfundsmæssige hensyn, være relevante ved den sam-
lede afvejning af, om der konkret skal tillægges en afgørelse opsættende
virkning.
Det er den forvaltningsmyndighed, som træffer afgørelse i sagen, som
beslutter, om afgørelsen skal tillægges opsættende virkning. Beslutningen
herom kan særskilt indbringes for den instans, som kan efterprøve afgø-
relsen, hvad enten denne instans er en anden administrativ myndighed
eller domstolene.
Folketingets Ombudsmand kan, hvis han beslutter at tage en sag op til
behandling, henstille til den myndighed, som har truffet den påklagede
afgørelse, at myndigheden tillægger klagen til ombudsmanden opsætten-
de virkning.
Jeg finder på den baggrund ikke anledning til at forslå indsat en særskilt
bestemmelse i friskoleloven om, at en klage til Folketingets Ombuds-
mand eller en indbringelse for domstolene af en tilsynsafgørelse om hel
eller delvis tilskudsbortfald efter friskolelovens § 21, stk. 2, skal tillægges
opsættende virkning, eller foreslå andre bestemmelser i loven, som fravi-
ger de almindelige forvaltningsretlige rammer herfor, jf. ovenfor.
Det bemærkes i øvrigt, at en afgørelse efter § 21, stk. 2, i friskoleloven
om hel eller delvis tilskudsbortfald ikke efter loven afskærer den pågæl-
dende skole fra at fortsætte sin skolevirksomhed uden eller med delvist
tilskud.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2