Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1820867_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 32 (Alm. del):
I brev af 26. oktober har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 32:
”Vil ministeren redegøre for danske gymnasieelevers engelsksprogede
kvalifikationer sammenlignet med de andre nordiske lande samt Island
og Finland, og hvordan gymnasieelevernes engelsksprogede kvalifikatio-
ner har udviklet sig i de respektive
lande siden 2009?”
Svar:
Nedenstående oversigt sammenligner kravene til danske gymnasieelevers
sprogfærdigheder i engelsk (læse, forstå, tale, skrive) med andre nordiske
lande. Sammenligningen er baseret på kravet til elevernes slutmål, som
det er defineret i
”Den Fælles Europæiske Referenceramme”.
Reference-
rammen anvendes ved vurdering og anerkendelse af sprogkvalifikationer
på tværs af de europæiske lande. Referencerammen beskriver seks sprog-
færdighedsniveauer, hvor A1/A2 svarer til en sprogbruger med basis-
kundskaber, B1/B2 svarer til en selvstændig sprogbruger og C1/C2 sva-
rer til en kompetent sprogbruger. For hver af de tre kategorier er 2 et
højere niveau end 1.
De danske sproglæreplaner anvender den fælles referenceram-
mes niveauangivelser. Nedenfor vises niveauerne for elevernes slutmål i
engelsk i gymnasiet i Danmark. For Sverige, Norge og Finland er niveau-
erne omregnet af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Finland har
flere nuancer i deres niveauer, hvorfor sammenligningen skal tages med
forbehold. Finland har fx både B1, 2 og 3. Der findes ikke tilsvarende
data for Island.
Tabel 1: Oversigt over kravene til gymnasieelevers sprogfærdighe-
der i engelsk i de nordiske lande.
Slutmål for engelsk B- Slutmål for engelsk A-
niveau
niveau
21. november 2017
Sags nr.:17/14335
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om danske gymnasieelevers engelsksprogede kvalifikationer sammenlignet med de andre nordiske lande samt Island og Finland, til undervisningsministeren
1820867_0002.png
Danmark
Sverige
Norge
Finland
B2
B1
B1
B1
C1
B2
B2
B2
Tabellen viser, at de danske elever generelt har et højere slutmål for deres
sprogfærdighedsniveau sammenlignet med slutmålet for de øvrige nordi-
ske lande.
Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at der er forskelle i de nordi-
ske landes anvendelse af referencerammen. De danske slut-
mål indeholder fx beskrivelser af de dygtigste elever (højeste grad af
målopfyldelse), hvorimod Sverige anvender beskrivelser af den mindste
grad af målopfyldelse. Dette ændrer dog ikke ved, at kravene til danske
elever samlet set ligger højere.
Det er også vigtigt at bemærke, at de danske læreplaner, ud over sprog-
færdigheder, også har omfattende indholdsmæssige og metodiske delmål,
som ikke findes i de øvrige landes tilsvarende læreplaner.
Mht. udviklingen af gymnasieelevernes engelsksprogede kvalifikationer
viser karakterudviklingen en svag stigning siden 2009 (jf. tabel 2). Det
kan ikke afvises, at andre forhold end elevernes faglige niveau, også kan
have påvirket karakterudviklingen. Undervisningsministeriet og Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet foretager i øjeblikket en evaluering af
karakterskalaen, som bl.a. vil belyse, om der er sket en inflation på visse
fagområder.
Tabel 2: Eksamens- og afsluttende årskarakterer i engelsk på de
gymnasiale studenterbeviser i 2009-2017
A
Eksamen
mundtlig
Eksamen
skriftlig
Årskarakter
mundtlig
Årskarakter
skriftlig
B
Eksamen
mundtlig
Eksamen
skriftlig
Årskarakter
2009
6,3
6,9
5,7
6,5
6,3
6,0
6,5
5,4
6,4
2010
6,4
6,9
5,8
6,5
6,4
6,2
6,6
5,2
6,4
2011
6,5
7,0
5,9
6,7
6,6
6,3
6,6
5,4
6,5
2012
6,6
7,1
6,1
6,8
6,7
6,3
6,6
5,5
6,5
2013
6,6
7,0
5,9
6,9
6,8
6,3
6,6
5,6
6,6
2014
6,7
7,2
6,2
7,0
6,9
6,4
6,7
5,7
6,8
2015
6,8
7,3
6,2
7,1
7,0
6,5
6,8
5,7
6,9
2016
6,9
7,6
6,2
7,2
7,1
6,8
7,0
6,0
7,1
2017
7,0
7,5
6,3
7,3
7,2
6,9
7,1
6,2
7,3
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om danske gymnasieelevers engelsksprogede kvalifikationer sammenlignet med de andre nordiske lande samt Island og Finland, til undervisningsministeren
1820867_0003.png
mundtlig
Årskarakter
6,3
skriftlig
6,4
6,5
6,5
6,6
6,8
6,9
7,1
7,2
Kilde: Undervisningsministeriets databank
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3