Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 32 (Alm. del):
I brev af 26. oktober har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 32:
”Vil ministeren redegøre for danske gymnasieelevers engelsksprogede
kvalifikationer sammenlignet med de andre nordiske lande samt Island
og Finland, og hvordan gymnasieelevernes engelsksprogede kvalifikatio-
ner har udviklet sig i de respektive
lande siden 2009?”
Svar:
Nedenstående oversigt sammenligner kravene til danske gymnasieelevers
sprogfærdigheder i engelsk (læse, forstå, tale, skrive) med andre nordiske
lande. Sammenligningen er baseret på kravet til elevernes slutmål, som
det er defineret i
”Den Fælles Europæiske Referenceramme”.
Reference-
rammen anvendes ved vurdering og anerkendelse af sprogkvalifikationer
på tværs af de europæiske lande. Referencerammen beskriver seks sprog-
færdighedsniveauer, hvor A1/A2 svarer til en sprogbruger med basis-
kundskaber, B1/B2 svarer til en selvstændig sprogbruger og C1/C2 sva-
rer til en kompetent sprogbruger. For hver af de tre kategorier er 2 et
højere niveau end 1.
De danske sproglæreplaner anvender den fælles referenceram-
mes niveauangivelser. Nedenfor vises niveauerne for elevernes slutmål i
engelsk i gymnasiet i Danmark. For Sverige, Norge og Finland er niveau-
erne omregnet af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Finland har
flere nuancer i deres niveauer, hvorfor sammenligningen skal tages med
forbehold. Finland har fx både B1, 2 og 3. Der findes ikke tilsvarende
data for Island.
Tabel 1: Oversigt over kravene til gymnasieelevers sprogfærdighe-
der i engelsk i de nordiske lande.
Slutmål for engelsk B- Slutmål for engelsk A-
niveau
niveau
21. november 2017
Sags nr.:17/14335