Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 318 (Alm. del):
I brev af 13. juni 2018 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 318:
Har de ændrede tilsynsregler på fri- og privatskoleområdet efter ministe-
rens opfattelse ændret ved den dialogbaserede tilgang til tilsynet, hvor det
gennem dialogen med skolen og tilsynet er muligt at opfylde tilsynets
krav til ændringer inden for en konkret tidsfrist?
Svar:
Styrelsens tilsyn er fortsat dialogbaseret, og styrelsen lægger i sit tilsyn
fortsat vægt på at skabe gennemsigtighed og klarhed om tilsynets formål
og metoder.
Dialogen foregår bl.a. i mødet med den enkelte skole i den konkrete til-
synssag. En stor del af styrelsens tilsyn er baseret på informationer fra
skolerne selv
–
enten gennem skriftlige redegørelser eller gennem møder
med skoleledelsen på den enkelte skole. I mødet med skoleledelsen læg-
ger styrelsen vægt på en åben tilgang i samtalen, hvor der lægges op til, at
skoleledelsen selv fortæller om forholdene på skolen, hvorefter styrelsen
spørger ind til konkrete emner, som ønskes belyst.
Styrelsen skal, når den træffer sine tilsynsafgørelser, blandt andet over-
holde de almindelige forvaltningsretlige krav om saglighed og proportio-
nalitet i forvaltningen. Det betyder blandt andet, at styrelsen skal fore-
trække en mindre indgribende sanktion eller reaktion frem for en mere
indgribende sanktion eller reaktion, når den mindre indgribende sanktion
eller reaktion må anses for tilstrækkelig i den konkrete situation i forhold
til at opnå det øjemed med afgørelsen, som der ud fra sagens samlede
oplysninger er grundlag for efter loven.
Det forhold, at tilsynet er dialogbaseret, betyder imidlertid ikke og har
aldrig betydet, at tilsynet i situationer, hvor der efter loven er grundlag
20. juni 2018
Sagsnr.:18/08282