Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 31 (Alm. del):
I brev af 26. oktober har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 31 (Alm. del):
”Vil ministeren redegøre for danske skoleelevers engelsksprogede kvali-
fikationer sammenlignet med de andre nordiske lande samt Island og
Finland, og hvordan skoleelevernes engelsksprogede kvalifikationer har
udviklet sig i de respektive
lande siden 2009?”
Svar:
Grundlaget for stærke og mangfoldige sprogkompetencer skal skabes
tidligt, og interessen og sprogkundskaberne skal udvikles gennem hele
uddannelsessystemet. De seneste års reformer på folkeskoleområdet,
erhvervsuddannelserne og af de gymnasiale uddannelser skal bidrage til
bl.a. at styrke sprogfagene. Der er behov for at vække elevernes interesse
for fremmedsprog, så flere elever aktivt vælger sprogfagene til i grund-
skolen og på ungdomsuddannelserne. Derfor lancerer regeringen også
snart en National Sprogstrategi, som også skal understøtte området.
Der foreligger ikke
–
så vidt ministeriet er orienteret - en samlet opgørel-
se af elevernes engelsksprogede kvalifikationer for de efterspurgte lande i
grundskolen. Sammenligninger på tværs af lande vanskeliggøres ved, at
de enkelte lande har forskellige mål, kriterier og sværhedsgrad for prø-
verne samt forskellige karakterskalaer.
Mht. udviklingen af danske skoleelevers engelsksprogede kvalifikationer
viser karakterudviklingen en svag stigning siden 2009 (jf. tabel 1). Om
dette skyldes, at eleverne generelt er blevet dygtigere til engelsk, eller om
forklaringen ligger i selve anvendelsen af karakterskalaen er vanskeligt at
konkludere på. Undervisningsministeriet og Uddannelsesministeriet gen-
nemfører i øjeblikket en evaluering af karakterskalaen. Resultatet af eva-
lueringen foreligger sommeren 2018.
21. november 2017
Sags nr.:17/14335