Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 305 (Alm. del):
I brev af 31. maj 2018 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup (DF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 305:
”På folkeskoleområdet opererer man med skoledistrikter og har derved
nedbragt andelen af folkeskoler med en meget høj andel af elever med
ikke-danske baggrund. Vil ministeren give en beskrivelse af denne model
samt en bedømmelse af hvilke dele af denne model, der kan overføres til
gymnasiet og hvilke der ikke kan, og en begrundelse for det?”
Svar:
På folkeskoleområdet gælder, at der til hver skole hører et skoledistrikt,
hvor eleverne med bopæl i distriktet som udgangspunkt har krav på op-
tagelse, jf. folkeskolelovens § 36, stk. 2. Derudover har forældre krav på,
at deres barn optages i en folkeskole efter eget valg i bopælskommunen
eller i en anden kommune, under forudsætning af at det kan ske inden
for de rammer, kommunalbestyrelsen i skolekommunen har fastsat i
henhold til folkeskolelovens § 40, stk. 2.
Denne i udgangspunktet ubetingede ret til optagelse i distriktsskolen eller
en anden skole efter eget valg begrænses i visse situationer, herunder ved
tosprogede elever med et ikke uvæsentligt behov for sprogstøtte.
Kommunalbestyrelsen kan således efter en konkret og individuel vurde-
ring beslutte at henvise en elev med et ikke uvæsentligt behov for sprog-
støtte i form af undervisning i dansk som andetsprog, hvor det vurderes
at være pædagogisk påkrævet at henvise eleven til en anden skole end
distriktsskolen eller den ønskede skole udenfor skoledistriktet, på hvilken
undervisningen er særlig tilrettelagt med henblik på at tilgodese elevens
behov for sproglig og faglig udvikling. Der henvises til folkeskolelovens
§ 5, stk. 7. Vurderingen skal foretages ud fra en individuel vurdering af
elevens sproglige behov, og eleven bevarer retten til at blive optaget i sin
28. juni 2018
Sagsnr.:18/07370