Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1918883_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 301 (Alm. del):
I brev af 31. maj 2018 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup (DF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 301:
”Vil
ministeren lave en analyse af, hvilke modeller man kan opstille, hvis
man ønsker at strukturere fordelingen af elever til gymnasiet efter distrik-
ter? Analysen skal omfatte stx - og også gerne htx og hhx.”
Svar
Der er behov for et solidt analytisk grundlag for de videre drøftelser af
justerede modeller for elevfordeling, herunder evt. overvejelser om etab-
lering af distrikter. Regeringen overvejer, hvordan en analyse på området
kan gennemføres, og jeg forventer at drøfte et oplæg til en analyse med
gymnasieforligskredsen efter sommerferien 2018.
Det vil i analysearbejdet bl.a. være relevant at inddrage elementer som fx
den demografiske udvikling, institutionernes geografiske placering, ansø-
geres bopælsadresser, herunder flyttemønstre og brug af proforma-
adresser, ansøgernes herkomst i et givet lokalområde, elevernes valgfri-
hed, kapacitetsfastsættelse, udbudsdækning, transportmæssig infrastruk-
tur og økonomiske konsekvenser forbundet med forskellige modeller.
Der vil i analysen også skulle ses på, i hvor høj grad gymnasiedistrikter vil
kunne fastsættes på en sådan måde, at der opnås en mere jævn spredning
af elever med ikke-dansk baggrund. Derudover vil analysen skulle vurde-
re Undervisningsministeriets, fordelingsudvalgenes og regionernes rolle i
forbindelse med den fremtidige elevfordeling, herunder i forbindelse
med evt. fastsættelse af gymnasiedistrikter, hvor det vil være en fordel
med lokalt kendskab til bl.a. institutionernes kapacitet, elevstrømme og
trafikforbindelser.
28. juni 2018
Sagsnr.:18/07370
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om at strukturere fordelingen af elever til gymnasiet efter distrikter, til undervisningministeren
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2